Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Svindlet på Finn - ønsker å lage leven!

Countryman

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt hjelp til hvordan jeg skal gå frem videre i denne saken:

Jeg handler aldri på Finn ved å forskuddsbetale for en vare, men i dette tilfellet valgte jeg likevel å gjøre det.

Jeg "ble kjent med" selger før vi ble enige om pris - Jeg fikk fullt navn, telefonnummer. Jeg har selgers fulle adresse og vet hva han driver med på fritida.

Han skulle selge meg en Iphone for 2.000kr, hvor jeg så overførte 2.100kr til ham for at det også skulle dekke frakt.

Han var på ferie og fikk foreldrene sine til å sende pakken til meg. Etter halvannen uke fikk de pakken i retur og det viste seg at det hadde blitt krøll med min adresse som pakken skulle sendes til.

Vi ble enige om å gjøre et forsøk til hvor han selv sendte pakken - nå, 2 uker senere har den ennå ikke kommet og jeg har heller ikke fått beskjed om at han har fått den i retur.

Denne personen er døv, og det lar seg da ikke gjøre å ringe ham, men om jeg sender ham en sms får jeg svar umiddelbart hvor han lover å returnere pengene og han beklager "styret" han har satt i gang.

Jeg er altså rimelig sikker på at denne personen faktisk har prøvd - men er inkompetent til å få til dette desverre. Det må han jo være...uansett hvor stygt det er av meg å si det.

Han har sannsynligvis store problemer med å gå ned på posten og spørre de om hva som skjer pgr.av at han er døv..

Altså, personen er ikke skikket til å gjøre en handel på Finn - Jeg varsler naturligvis Finn om dette og anmelder personen til politiet.

Jeg vet at de ikke kommer til å gjøre noe med saken, men han blir ihvertfall "merket", og det kan også være et spark i ræ.. for å få ham til å få eventuell hjelp til å løse saken for seg.

Har dere et tips til hvordan jeg kan løse saken? Noe jeg kan gjøre?

Jeg har gitt klar beskjed om at jeg ikke er den personen som lar ting skure og gå, men at jeg politianmelder ham om ikke pengene er refundert innen den og den tid slik at han vet dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner ikke med at du har fått sporingsnummer på første eller andre sendingsforsøk? 100 kr dekker ikke kostnaden ved å sende en registrert pakke med sporing, og innholdet er i tillegg forsikret for mindre verdi enn vanlig pakkeforsendelse. Det er risikosport å sende så dyre ting uregistrert - så vet du det til senere.

Billigste pakke på posten.no er norgespakken til kr 150,-. Pakken/innholdet er da forsikret og pakken er sporbar: http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/pakker/norgespakken-sende-pakke-i-norge

Alternativet er rekommandert brev til kr 135. Forsikret opp til kr 1000,-: http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/brev-og-frimerker/rekommandert-brev

Ellers lukter opplegget av svindel lang vei. Du kan ikke verifisere så mye av det du har fått vite. Vedkommende kan være døv - eller ikke. Han kan drive på med det han gjør på fritiden - eller ikke. Det er lett å utgi seg for å være mye rart over nettet.

Og husk, som privatpersoner imellom er det kjøpsloven som gjelder. Dvs at så lenge selger opptrer normalt forsvarlig ved sending av pakken så er det kjøper som løper risiko for skader underveis, mistet/tapt forsendelse osv - IKKE selger. Eg vil derfor fraråde på det sterkeste å bruke andre alternativer enn sporbar pakke med tydelige instrukser til selger om hvordan det skal pakkes.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter kjøpslova så overtar du risikoen for tingen når selger har levert den til posten (når det er avtalt at den skal sendast i posten).

For at du skal kunne kreve heving av kjøpet så må forsinkelsen utgjere eit vesentlig kontraktsbrudd.

Så kva kommunikasjon har du hatt med selger i ettertid? Har du gitt beskjed om at du fortsatt ikkje har mottatt iphonen? Har selger postlagt den igjen etter at den blei returnert?

Kven sin feil var det at pakken ikkje nådde fram til deg? Er det du som har oppgitt feil adresse eller er det selger som skreiv opp feil adresse? Antar at sidan selgaren er døv så har du vell levert din adresse skriftlig slik at det berre var å skrive den av?

Var det ein del av avtalen at foreldra skulle sende pakken på vegne av selger? Kor gammal er selgaren? Er han myndig?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Etter kjøpslova så overtar du risikoen for tingen når selger har levert den til posten (når det er avtalt at den skal sendast i posten).

For at du skal kunne kreve heving av kjøpet så må forsinkelsen utgjere eit vesentlig kontraktsbrudd.

Så kva kommunikasjon har du hatt med selger i ettertid? Har du gitt beskjed om at du fortsatt ikkje har mottatt iphonen? Har selger postlagt den igjen etter at den blei returnert?

Kven sin feil var det at pakken ikkje nådde fram til deg? Er det du som har oppgitt feil adresse eller er det selger som skreiv opp feil adresse? Antar at sidan selgaren er døv så har du vell levert din adresse skriftlig slik at det berre var å skrive den av?

Var det ein del av avtalen at foreldra skulle sende pakken på vegne av selger? Kor gammal er selgaren? Er han myndig?

Jeg og selger har full kominikasjon pr. idag.

Sender jeg ham en sms nå får jeg umiddelbart svar.

Han har fått beskjed om at jeg ikke har fått pakken. Jeg har og gitt ham en deadline frem til idag, om at hvis pengene ikke er på plass blir det politianmeldelse i tillegg til annet leven man kan lage.

Greia som har vært helt siden starten av er at jeg har hatt problemer med å få ham til å bekrefte info jeg har gitt ham. Det er her at jeg har forstått at denne personen er noe inkompetent: Jeg har spurt om han kan gjenfortelle adressen pakken er sendt til, og han har på merkelig vis unngått spørsmål som dette.

Dette er jo veldig rart da han har adressen, og det er ingen grunn til da å gi meg den bekreftelsen. Men det er altså dette - personen er ikke ved sinne fulle 5 tror jeg.

Jeg vil påpeke at jeg fremdeles ikke tror dette er en svindel i utgangspunktet. Men, jeg tror at selger synes dette er så vanskelig at han er i ferd med å gi opp. Det tenker ikke jeg å gjøre.

Jeg har søkt opp navnet hans og mobilnummeret hans. Han er med i Norsk døveforbund og spiller døve-fotball for en eller annen klubb.

Dette er en virkelig person, han er bare stokk dum.

Ser dere det som en risiko at han har mitt navn og kontonummer?

Dette i tilfellet jeg tar feil, at han faktisk er en proff svindler... :ohmy:

Lenke til kommentar

Tja, litt utenom jussen så kan du prøve å få kontakt med foreldra hans. Sjølv om dei ikkje er direkte part i saka så er det dei som postla pakken den fyrste gongen. Det er dermed mulig at du kan bruke dei som mellommann for å få ordna opp i saka.

Dersom heile saka har sitt opphav i at selger driver å roter det til for seg sjølv, så vil nok foreldra være interessert i å få ordna opp i dette før det eventuelt fører til ei anmeldelse.

Lenke til kommentar

Nei, eller ja...i.o.m. at han var på ferie, og jeg trengte pakken så fort som mulig da den skulle være en gave til en venn av meg sa jeg det var ok at foreldrene sendte den, fremfor å vente til han var hjemme igjen.

2. forsøk var det han som sendte den.

Jeg fikk da et sporingsnummer som ikke fungerte og som jeg så var "formulert litt feil", dvs CE og tallene var litt klumsete stokket om.

Da jeg ga ham kontonummeret mitt for retur av pengene kunne han ikke forstå at nummeret var riktig, "det var jo punktummer midt inne i tallrekken"!....jeg forklarte da at dette var for at han lettere skulle kunne lese tallrekken.....

Gutten er 23år om jeg husker rett.

Jeg ringer banken min nå jeg og stenger kontoen - man kan vel ikke være for sikker.

Lenke til kommentar

Eg tror nok eg ikke ville bekymret meg så veldig om at han har kontonummeret ditt. I værste fall risikerer du at han putter penger inn på den, ikke så mye annet.

Neida, jeg fikk bekreftet fra bankdama mi at dette ikke var farlig.

Jeg fikk også bekreftelse på at kontonummeret jeg satt inn penger på tilhører personen jeg har info om, altså jeg har all info om personen nå.

Enten er han som jeg sier, inkompetent til å gjøre en slik handel - også inkompetent til å bruke en nettbank, eller så er han en veldig "dum" kriminell. Men det værste er han vinner denne saken uansett om det er det han ønsker. Det er jeg fullt klar over.

Men jeg skal likevel lage et rent helvete ut av det før jeg legger saken død.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke tror det er svindel, hvorfor i all verden involvere politiet?

Vel, godt spørsmål.

Jeg har gjort alt jeg kan, jobbet for dette i over en måned nå og begynner å bli sliten av det.

Jeg kommer ingen vei med ham, det vet jeg nå.

Jeg har betalt ham 2.100kr for en vare jeg ikke har fått, og jeg har varslet ham at jeg kommer til å politianmelde ham om det ikke skjer noe innen gitt tidsfrist. Dette hjalp ikke.

Så lenge saken er så enkel som jeg nå beskriver den, og ikke har noe faktisk bevis på at han "bare er inkompetent" har jeg ikke noe annet valg enn å politianmelde ham. Dette med tanke på neste mann som kanskje er like dum som meg, som forhåndsbetalte.

Politianmeldelse av denne saken er et must. Det sier banken min og det sier Finn.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde noe liknende da jeg skulle kjøpe et brukt grafikkort. Jeg ringte mora til guttungen og ga beskjed om at ikke kortet dukka opp i løpet av VELDIG kort tid kom jeg til å politianmelde og at jeg kom til å gjøre alt i min makt for at han skulle registreres som svindler, med de konsekvenser for framtiden det måtte innebære. Merkelig nok dukka kortet opp etter få dager. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplevde noe liknende da jeg skulle kjøpe et brukt grafikkort. Jeg ringte mora til guttungen og ga beskjed om at ikke kortet dukka opp i løpet av VELDIG kort tid kom jeg til å politianmelde og at jeg kom til å gjøre alt i min makt for at han skulle registreres som svindler, med de konsekvenser for framtiden det måtte innebære. Merkelig nok dukka kortet opp etter få dager. :p

hehe...bra :)

Pr. idag er jeg blitt svindlet.

Jeg kan ikke la ham få tvilen til gode lenger, slev om hodet mitt forteller meg at det bare er synd på stakkaren..

Så fort jeg får tid skal jeg spore opp foreldrene hans. Men politianmeldelsen kommer idag uansett, det har jeg jo lovt ham, og jeg holder det jeg lover.

Den kan jo eventuelt trekkes tilbake om de ordner opp.

Lenke til kommentar

Jepp, du er nesten nødt til å følge opp, om ikke for annet så for å vise at folk ikke aksepterer tull.

Nei, du er ikke blitt svindlet. Det er ikke svindel om han ikke sender deg kortet, det er bare svindel om han aldri mente å sende deg kortet.

Det er litt vanskelig å vurdere selgers intensjoner utover at varen som er betalt for ikke har ankommet kjøper.

Lenke til kommentar

Ja, det er vanskelig, men det er hele kjernen i vurderingen av om dette er "svindel". Nå er det for så vidt fornuftig å la politiet/påtalemyndigheten gjøre den vurderingen, og ikke blindt anta verken at han mente å svindle eller at han har rent mel i posen, men dette virker overhodet ikke som en politisak spør du meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...