Gå til innhold

Kjøper alle platene han får tak i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg går ut fra at han prøver å få tak i én av hver utgivelse, ikke at han prøver å få tak i alle platene han kan få tak i (duplikater).

 

I stedet for å la besøkende høre på platene og dermed slite de ut, burde han rippe samlingen først for å unngå slitasje, og deretter la folk høre på de digitaliserte låtene.

 

Trist at musikkbransjen tar seg friheten til å kreve kopirettigheter i over 100 år. Det burde holdt i lange baner med 10 år slik at mange av de klenodiene av LP-er, fra blant annet band som ikke eksisterer lengre, kan frigis til offentligheten. Det bør ikke være sånn at barnebarn kan hvile på lauvbærene etter besteforeldrenes arbeid for 100 år siden. Artister og deres etterkommere bør finne seg i å være produktive for å få lønn på kontoen, som alle oss andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det mange som synes det er rimelig mye morsommere å lage ny musikk enn å jobbe som regnskapsfører.

 

Folk har laget musikk for egen og andres fornøyelse, til og med med mer utgifter enn inntekter, siden tidenes morgen. Det er bare i moderne tid at noen har blitt så grådige at de skal ha penger for bestefars arbeid for 100 år siden og lobbyet frem lover for å støtte sin grådighet.

Lenke til kommentar

Nå er det rimelig mye mer vanskelig å lage ny musikk som selger bra enn å gå til jobben som regnskapfører hver dag.

 

 

Nå er det mange som synes det er rimelig mye morsommere å lage ny musikk enn å jobbe som regnskapsfører.

 

Folk har laget musikk for egen og andres fornøyelse, til og med med mer utgifter enn inntekter, siden tidenes morgen. Det er bare i moderne tid at noen har blitt så grådige at de skal ha penger for bestefars arbeid for 100 år siden og lobbyet frem lover for å støtte sin grådighet.

 

Tror du misforsto hva han mente, kan hende jeg misforstår også, men tolkningen min er at han mente å livnære seg på musikken.

 

Men hvis man har det som hobby så har de det morsomt med å lage musikk samtidig som de er regnskapsførere. De kan kanskje ha andre yrker enn regnskapsfører også?

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at godtselgende musikk slett ikke er utryddningstruet dersom artistene plutselig ikke kan heve lønn 100 år etter at jobben er gjort. 10 år bør holde i lange baner.

 

Kan eller vil man ikke produsere musikk lengre må man finne seg i å tjene penger på andre måter 10 år etter man sluttet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes 40 år flatt høres riktigere ut enn både 10 år og "70 years from the death of the last of the following people to die [Art. 2(2)]: the principal director, the author of the screenplay, the author of the dialogue and the composer of music specifically created for use in the cinematographic or audiovisual work". I alle fall er det feil at lengden på copyright skal utvides og dobles gang på gang for å forhindre at alle verk laget etter 1923 for alltid skal forbli i copyright. Slik er det nå - Disneys mellomkrigsklassikere blir gang på gang "reddet" fra public domain.

Men sånn som det er nå er man nødt til å lage et salgsinstrument rundt musikken for å i det hele tatt kunne leve av den. Jeg tror ærlig og oppriktig at ti år copyright ville ført til at færre turte å satse på musikken. Det er synd å si det, men svært liten andel av musikere klarer å lage mer enn étt "originalt" album per tjue år. Det er vel fortsatt sånn at de fleste utgitte faktisk er "one hit wonders". Jeg ville ikke satset livet mitt på så dårlige odds.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

En norsk artist må nok ha mer enn én hit for å kunne leve av det selv det første året, men det skal jeg overlate til ekte artister å si noe om. Jeg har sett folk danse til min musikk fra hjemmebrent CD på uteplass, og det oppfylte mine ambisjoner. :B

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...