Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 (endret) Eier og bor i en leilighet i Bergen sentrum, den ligger flott til og har blandt annet en liten gressplen rett over veien. Det har kommet et "varsel om oppstart av planarbeid og utlegging av planprogram til offentlig ettersyn" om å bygge boliger på dette området. Området blir mye brukt av hundeeiere, og sommerhalvåret legger folk seg gjerne ned der for å sole grille, sole seg, og studentene ligger gjerne der og leser pensum. Sameiet jeg er en del av ønsker å komme med merknad på dette området, og prøve å forhindre at det kommer et nybygg der. Er det noen som kunne hjulpet meg med noen gode argumenter på hvorfor de skal la området være? Bygget som er foreslått passer heller ikke inn i nabolaget ettersom alle byggene i området er i veldig lik stil. For meg er hovedgrunnen til klagen at jeg benytter meg mye av plassen, og at dette er en stor del av sjarmen i nabolaget, men for alle i sameiet spekuleres det mye på et pristap ved eventuelt fremtidig salg av leiligheten, ettersom det nye bygget vil ta store deler av solen, det vil bli mer støy, ect. Mottar alle tips med stor takknemlighet. Redigert:Er også interisert i alle tips om å stoppe byggninger som ikke passer inn i "nabolagetes byggestil". Finnes det ikke noen lover mot det? Endret 12. august 2014 av Slettet-jS6upa Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Kva seier dagens reguleringsplan om det aktuelle området? Det er litt begrensa kva dere får gjort dersom det frå før er regulert til boligformål. Du kan sjølvsagt prøve å nå fram med at det er behov for friluftsområder i området, men det er ikkje så lette å få gjennomslag for det. I forhold til byggestil og liknande, så kan ein legge inn krav til blant anna estetisk utforming i reguleringsplanen, men så var det dette med å diskutere kva som tar seg estetisk bra ut då. Ofte så har det vell vist seg at ein stort sett berre får i kraft slike bestemmelser i områder som har ein heilt unik (og ofte gamal) byggestil. Men uansett så skader det ikkje å prøve. Det er ikkje formelle krav til korleis innvendingane skal være utforma, så det held at dere i sameiget kjem med innvendinger i saka, dere treng ikkje å henvise til noke juridisk. Lenke til kommentar
StaBBer Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 (endret) Privat eller offentlig/kommunalt planarbeid? Endret 12. august 2014 av StaBBer Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Kva seier dagens reguleringsplan om det aktuelle området? Det er litt begrensa kva dere får gjort dersom det frå før er regulert til boligformål. Du kan sjølvsagt prøve å nå fram med at det er behov for friluftsområder i området, men det er ikkje så lette å få gjennomslag for det. I forhold til byggestil og liknande, så kan ein legge inn krav til blant anna estetisk utforming i reguleringsplanen, men så var det dette med å diskutere kva som tar seg estetisk bra ut då. Ofte så har det vell vist seg at ein stort sett berre får i kraft slike bestemmelser i områder som har ein heilt unik (og ofte gamal) byggestil. Men uansett så skader det ikkje å prøve. Det er ikkje formelle krav til korleis innvendingane skal være utforma, så det held at dere i sameiget kjem med innvendinger i saka, dere treng ikkje å henvise til noke juridisk. Jeg har forsøkt å finne dagens regulreringsplan, men det var ikke så lett. Burde ikke det ligge på Bergen Kommune sine sider?Skal prøve å få inn noe ang byggestil! Takk så mye! Privat eller offentlig/kommunalt planarbeid? Det er Universitetet i Bergen som er forslagsstiller. Lenke til kommentar
lyn_gordon Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Bergen Kommune har et lite brukervennlig system for innsyn i planer og kart, synes jeg. Men det hadde vært lettere å gi deg råd hvis du hadde en adresse (trenger ikke være din, men en som viser hvor planen er) eller evt et saksnr på planen. I braPlan ser det ut som du kan finne reguleringsplaner utifra planId og gårds og bruksnr for eiendommen. http://www.bergenskart.no/braplan/ I bergenskart.no ser det ut som du kan finne reguleringsplaner ved å velge plankart i nedtrekksmenyen rett til høyre for kommuneskiltet. http://www.bergenskart.no/bergen/ Ville forsøkt å argumentere basert på overordnede mål for utvikling av bergen. Reguleringsplaner skal utvikles basert på den overordnede kommuneplanens arealdel. https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/arealplaner/9268/9270 Her kan det være aktuelt å se på bestemmelser om tilgjengelig uteareal og byform, §§ 10 og 6. Slik kan du påvirke: https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/arealplaner/9273/article-93883 (regner med dere kanskje har sett denne.) På generell basis kan jeg si at det skal mye til for å unngå "stygge" bygninger, mens bestemmelser som høyde og fotavtrykk på bygningene (altså hvor mye av tomten som forblir åpen), har større påvirkningskraft. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Bergen Kommune har et lite brukervennlig system for innsyn i planer og kart, synes jeg. Men det hadde vært lettere å gi deg råd hvis du hadde en adresse (trenger ikke være din, men en som viser hvor planen er) eller evt et saksnr på planen. I braPlan ser det ut som du kan finne reguleringsplaner utifra planId og gårds og bruksnr for eiendommen. http://www.bergenskart.no/braplan/ I bergenskart.no ser det ut som du kan finne reguleringsplaner ved å velge plankart i nedtrekksmenyen rett til høyre for kommuneskiltet. http://www.bergenskart.no/bergen/ Ville forsøkt å argumentere basert på overordnede mål for utvikling av bergen. Reguleringsplaner skal utvikles basert på den overordnede kommuneplanens arealdel. https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/arealplaner/9268/9270 Her kan det være aktuelt å se på bestemmelser om tilgjengelig uteareal og byform, §§ 10 og 6. Slik kan du påvirke: https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/arealplaner/9273/article-93883 (regner med dere kanskje har sett denne.) På generell basis kan jeg si at det skal mye til for å unngå "stygge" bygninger, mens bestemmelser som høyde og fotavtrykk på bygningene (altså hvor mye av tomten som forblir åpen), har større påvirkningskraft. Takk for god hjelp, fant også reguleringsplanen i planprogrammet. Området er market som friområdet og forhager. Skal sies at Asplan Viak er leid inn som utførende konsulent av Universitetet i Bergen, og det er de som har hele prosessen med å utvikle planprogrammet, samt har ansvaret for å mota merkander på prosjektet. Varsel om planarbeid Planprogrammet Tomten jeg ønsker å beholde er "trekanttomten" der Fosswinckelsgate og Allégaten møtes. Noe av grunnen til at jeg ikke har nevnt adresse eller område spesifikt i tidligere innlegg er fordi de ønsker å bygge studentboliger der (se punkt 4.2 side 21). Studentboliger er et fantastisk bra tilbud, som jeg synes det pr i dag er for få av. Problemet er området de ønsker å bruke, og hvordan dette området blir brukt i dag. Som dere ser på bildene lengere opp, så er det også et grøntområde mellom Fosswinckelsgate og Johannes Bruns gate. Dette området er mye større, og blir i dag brukt som en søppelplass, og ser ganske j***ig ut. Om de skulle velge å bygge på dette området, som ikke utgjør noe forskjell med tanke på avstand for meg, så hadde jeg støttet det. Det er i utgangspunktet studentboligene og forslaget om ny vei som nevnes i punkt 3.4 (bilder side 16 og 17), men dette punktet har jeg ganske solid grunnlag for å komme med merknad, så det trur jeg skal løse seg på dette punktet. Kommer også til å legge ut hele merkanden min når jeg er ferdig med den i håp om at den skal kunne hjelpe andre ved lignende tilfelelr senere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Bumper denne i håp om noen siste innspill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå