Gå til innhold

Hvordan overlever folk økonomisk som student?

jodaneida

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Studerte alle mine tre år uten ekstra jobb. Selv ikke i sommerferiene jobbet jeg noe særlig, en sommer ikke i det hele tatt.

Betalte aldri mer enn 3000kr i leie (inkludert internett), i en av studentskipnaden sine hybelhus. Da hadde jeg et eget rom, mens jeg delte fasiliteter med andre studenter. Det gikk litt opp og ned hvor sparsommelig jeg var med mat og andre ting, men hadde aldri noen problemer.

...Men selv om jeg aldri hadde noe fast støtte hjemmefra, var det jo likevel ikke slik at jeg ble forlatt når jeg dro hjemmefra. Kan ikke peke på noe spesielt, men antar at jeg fikk kanskje 1000kr fra familie i måneden i forskjellige sammenhenger. Bodde ganske nærme hjemstedet mitt (3 timer med tog), og hadde derfor mye kontakt.

Jeg vet jeg ville ha fått litt støtte av foreldrene mine hvis jeg hadde spurt, men jeg får meg ikke til å spørre. Tror det har litt med at jeg liksom er blitt voksen å må klare meg selv, men hadde vært kjekt med litt støtte, iallefall til jeg fant meg arbeid.

Lenke til kommentar

Det er noen år siden jeg studerte nå, men ..

- Billig husleie (ca 3000 i mnd, inkludert strøm, tv og internett. Hybel gjennom studentsamskipnaden).

- Minimalt med innkjøp utover det aller mest nødvendige; dagligvarer, busskort, mobil, skolebøker. Kantina på skolen hadde rabatter på middager hvis du kjøpte klippekort på ti stk, det gjorde jeg en del. Brukte litt penger på kino, konserter og cd'er en sjelden gang.

- Var veldig lite ute på byen (det tror jeg er det største pengesluket for mange).

- Jobbet så mye som mulig hver sommerferie (dagligvare). Bodde gratis hjemme i sommerferiene.

- Takket pent for penger i jul- og bursdagsgaver.

Jeg hadde det helt greit økonomisk, men jeg var altså ikke typen til å finne på så mye på fritiden. Mer forbruk ville nok forutsatt en deltidsjobb. Det hadde ikke jeg, utover i feriene.

Lenke til kommentar

Det er noen år siden jeg studerte nå, men ..

- Billig husleie (ca 3000 i mnd, inkludert strøm, tv og internett. Hybel gjennom studentsamskipnaden).

- Minimalt med innkjøp utover det aller mest nødvendige; dagligvarer, busskort, mobil, skolebøker. Kantina på skolen hadde rabatter på middager hvis du kjøpte klippekort på ti stk, det gjorde jeg en del. Brukte litt penger på kino, konserter og cd'er en sjelden gang.

- Var veldig lite ute på byen (det tror jeg er det største pengesluket for mange).

- Jobbet så mye som mulig hver sommerferie (dagligvare). Bodde gratis hjemme i sommerferiene.

- Takket pent for penger i jul- og bursdagsgaver.

Jeg hadde det helt greit økonomisk, men jeg var altså ikke typen til å finne på så mye på fritiden. Mer forbruk ville nok forutsatt en deltidsjobb. Det hadde ikke jeg, utover i feriene.

Man kan alltids senke forbruket sitt ja. Men når det kommer til mat så er jeg ofte ganskes sulten, så føler det blir vanskelig å skal spise mindre.. spesielt hvis jeg begynner å trene i tillegg.

Ble nettopp kallt inn til jobbintervju, yey :)

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg ville ha fått litt støtte av foreldrene mine hvis jeg hadde spurt, men jeg får meg ikke til å spørre. Tror det har litt med at jeg liksom er blitt voksen å må klare meg selv, men hadde vært kjekt med litt støtte, iallefall til jeg fant meg arbeid.

Nå var det heller aldri snakk om å spørre, men mer å holde kjeft hvis det var en liten utgift som ble tilbudt dekket. Hadde jeg hatt foreldre som ikke foretok seg noe uten å bli spurt, hadde jeg nok jobbet med det jeg fikk i lån. Nå er det også en tankegang jeg prøver å leve etter selv. Ingen grunn til å tviholde på pengene i alle situasjoner. Det må bare ikke bli slik at folk tror de kan falle tilbake på din økonomi hvis de selv får problemer (ikke at man ikke skal trå til i slike situasjoner også, men det kan ikke være en selvfølge).

Uansett er det veldig bra med en jobb, uansett hvilke situasjon man er i skader det ikke med litt ekstra cash. For mange er nok jobb også helt nødvendig hvis boutgiftene er høye, og/eller man ikke vil kutte for mye i livsstilen.

Lenke til kommentar

Lykke til på jobbintervju. Det er smart å ha en deltidsjobb i studietiden så lenge man har tid til det. Pengene man får inn ekstra kan man spare om man ikke bruker opp alt, og det kan komme godt med etter studietiden når det begynner å bli på tide å spare til bolig og sånne ting.

I tillegg er det verdifull erfaring som kommer godt med på CV'en når du skal begynne å søke på fulltids/faste stillinger etter studiene.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer det for studenter i f.eks. Tromsø som er en av de dyreste byene nå? Der må man jo betale 6000-7000 kr++ for en hybel på størrelse med et kott. Får de akkurat samme stipend som resten av landet, eller blir det tatt hensyn til at studentene rett og slett ikke klarer seg med tanke på de sinnsyke leieprisene i Tromsø?

Egentlig fungerer det ikke. Folk betaler over 8000 kr for hybler på 15 kvm. Noen er "heldige" og får rom i bofellesskap til kanskje 6000 kr. Mange må bo midlertidig i falleferdige bygg uten dusj, og andre må rett og slett flytte.

Lenke til kommentar

Det er jo helt tragisk å høre! Jeg var heldig å fikk et sted i Ålesund til 2500kr/mnd, delte da kjøkken med 3 andre og hadde eget bad.

Nå flytter jeg til söta bror og får en leilighet mitt i sentrum på 85kvm til 5400kr/mnd, deler da med en kompis.

Hvordan er det å leie et hus i Tromsø? Noen ganger kan det jo betale seg å alliere seg med noen andre og leie noe privat.

Lenke til kommentar

- Ha fryser, kjøp mat på tilbud/nær utløpsdato og hiv i fryseren. "Tøm" fryseren hjemme hos mor og far.

- Kjøp First Price/Xtra/ osv billigmerkene. Ikke kjøp skivet/revet ost f.eks, MYE dyrere kg pris enn en 1kg ost.

- Skriv handleliste, ikke handle på tom mage, ta en storhandel i uka istedenfor mange små.

- Lag lunch hjemme, ikke handle i kantina.

- Kjøp presskanne eller Bodum-kopp hvis du drikker kaffe. 28 kr for 250g kaffe, 15g kaffe per kopp = 16 kopper kaffe, 28/16= 1,75kr per kaffekopp mot 10 kr i kantina.

- Dropp snacks, brus osv. +10 health points

Lenke til kommentar

Det er jo helt tragisk å høre! Jeg var heldig å fikk et sted i Ålesund til 2500kr/mnd, delte da kjøkken med 3 andre og hadde eget bad.

Nå flytter jeg til söta bror og får en leilighet mitt i sentrum på 85kvm til 5400kr/mnd, deler da med en kompis.

Hvordan er det å leie et hus i Tromsø? Noen ganger kan det jo betale seg å alliere seg med noen andre og leie noe privat.

Så nylig noen som prøvde å leie ut et middels stort hus for 50.000 kr i måneden.

Lenke til kommentar

Så da hadde det vært 9,5 millioner for leilighet jeg bodde i sist på ca 94 kvadrat? :p

I Tromsø ble det nylig solgt en 13 kvm leilighet, og prisen per kvm var nøyaktig 106.153 kr. I denne leiligheten skal det visstnok bo to stykker. Det verste av alt er at i Tromsø er det nesten en bra avtale med tanke på at det ville kostet like mye å leie en tilsvarende leilighet.

http://www.nord24.no/nyheter/article7523601.ece

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber 2-3 dager i uken og tjener 5-6000kr i månden, så når jeg legger det sammen med studielånet har jeg kanskje 12000kr i månden å rutte med. Jeg har samboer, og med en husleie på bare 3800kr (betaler 1900kr hver) har jeg ganske mye igjen etter strøm, mat og transport (bil og buss). Jeg får derfor spart en del, og føler meg ganske heldig i forhold til mange andre studenter. :)

Lenke til kommentar

Får man ikke mat-støtte om man har gluten-allergi og dårlig økonomi?

AtW

Nei har lest om det. Man får kun støtte om det er cøliaki ......

hehe... tydeligis lest mye om det? Cøliaki = intolleranse mot gluten.... pent oversatt til mer forståelig: gluten-allergi...

Lenke til kommentar

Jeg jobber 2-3 dager i uken og tjener 5-6000kr i månden, så når jeg legger det sammen med studielånet har jeg kanskje 12000kr i månden å rutte med. Jeg har samboer, og med en husleie på bare 3800kr (betaler 1900kr hver) har jeg ganske mye igjen etter strøm, mat og transport (bil og buss). Jeg får derfor spart en del, og føler meg ganske heldig i forhold til mange andre studenter. :)

Ja, du er heldig. Se for deg å måtte bruke 9000-10000 av dette på en liten hybel alene.

Lenke til kommentar

Får man ikke mat-støtte om man har gluten-allergi og dårlig økonomi?

AtW

Nei har lest om det. Man får kun støtte om det er cøliaki ......

hehe... tydeligis lest mye om det? Cøliaki = intolleranse mot gluten.... pent oversatt til mer forståelig: gluten-allergi...

Det sto forklart at cøliaki har stortsett de samme symptomene som glutenintoleranse, bare at du kan få pustevansker osv. Type allergi. Du har f.eks laktoseintoleranse og melkeallergi til å sammenligne med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...