Gå til innhold

Hvordan overlever folk økonomisk som student?

jodaneida

Anbefalte innlegg

Har alltid lurt på hvordan studenter som ikke jobber, overlever. Stipende er på knapt over 7000,- og de fleste har en god del utgifter. Meg selv har jeg 4500,- i husleie, 399,- for telefon, 99,- for spotify, 300,- for buss også vil jeg gjerne kunne trene i tillegg..

Men så har det seg slik at jeg vil sitte igjen med kanskje 1500,- til mat. Så kanskje må jeg til legen eller er det ting jeg virkelig trenger.

Vet at det er veldig mange som studerer, men som ikke har jobb ved siden av. Hvordan klarer dere det? setter dere opp et budsjett eller får dere støtte fra foreldrene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber ekstra ved siden av, og har gjort det stort sett så lenge jeg har studert. Ellers: Horrorbyte har litt rett, men ikke veldig. Skal du telle med storutbetalingene i januar og august må du nesten dele på 12, ikke 10. Da får man litt rundt 8000 i måneden. Jeg har i alle fall ikke lavere utgifter om sommeren enn resten av året.

399 er for øvrig veldig mye for telefon, så der har du noe å spare.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har studert både med kun studielån, studielån + jobb og kun jobb uten studielån og saken er egentlig ganske enkel:

Lever du på kun studielån krever det streng disiplin, planlegging og avkorting av en del sosiale aktiviteter (les: fylla). Man kan leve på 1500 kr i matbudsjett for 1 person en hel måned, men man må planlegge godt og handle billig. Bor man i kollektiv kan man slå seg sammen med andre og spare ytterligere. Røyk/snus, snacks, brus osv. må kuttes ut og alkohol kan du egentlig bare glemme. Det går, men det er ikke gøy, og heller ikke å anbefale.

Med det sagt er det veldig mange som får penger hjemmefra, og noen som også har spart opp penger på forhånd. Ett av årene jeg studerte hadde jeg samboer som ikke studerte, men jobbet 50% og da klarte vi oss helt ok. Vi måtte snu på kronene innimellom, men hadde såpass at vi kunne ta en fest i ny og ne.

De to siste årene av bachelorgraden min hadde jeg deltidsjobb og dro inn alt fra 8 til 12k i mnd i tillegg til fullt studielån og det var meget behagelig. Da hadde jeg i grunn råd til alt jeg måtte ønske og litt til. Jeg hadde riktignok litt flaks, siden jeg hadde veldig få forelesninger, og hadde kveldsjobb derfor kunne jeg jobbe en del uten at det gikk ut over studiene.

Lenke til kommentar

Ein av dei tinga som mange studenter gjer feil er at dei velger å både ikkje jobbe ved sidan av, og å opprettholde det same forbruket.

Realistisk sett så har du som student valget mellom å berre motta lån og stipend, og dermed tilpasse forbruket ditt deretter. Dette betyr at du får meir fritid og mindre distrasjoner frå studiane, men også at du ikkje kan kjøpe ny mobiltelefon kvart år, eller gå ut kvar helg og drikke pils, eller å kjøpe lunsj på skulen kvar dag. Om du tar ein sommarjobb så hjelper det også godt på.

Eller du kan velge å jobbe ved sidan av slik at du har råd til det mest av det du vil ha. Då kan du gjere mykje av dei typiske studentaktivitetane og samtidig ha råd til tekniske duppeditter og diverse medlemskap. Men ulempen er at du ikkje har så mykje fritid når du må jobbe i tillegg til å studere.

Det tredje alternativet er det som fleire og fleire studentar har starta med. Nemmelig at dei ikkje jobber ved sidan av men samtidig driter i at dei ikkje har så store utbetalinger og kjøper klær og mobiltelefoner på avbetaling, og/eller drar kredittkortet når dei er på byen.

Sjølv så klarte eg meg utan å jobbe ved sidan av, men så budde eg også i eit kollektiv slik at husleigekostnaden var svært lav.

Lenke til kommentar

Jeg jobber ekstra ved siden av, og har gjort det stort sett så lenge jeg har studert. Ellers: Horrorbyte har litt rett, men ikke veldig. Skal du telle med storutbetalingene i januar og august må du nesten dele på 12, ikke 10. Da får man litt rundt 8000 i måneden. Jeg har i alle fall ikke lavere utgifter om sommeren enn resten av året.

399 er for øvrig veldig mye for telefon, så der har du noe å spare.

Jeg bruker telefon veldig mye nett på telefon når jeg er ute.. har du tips til et abonnement som har lavere kostnadere, men som alikevel har mye nett? telenor hadde ikke så bra tilbud på det.

Lenke til kommentar

Det med telefonkostnader vil være avhengig av kor stort forbruk du har.

Men ein del av konsekvensane av å leve som student med begrensa inntekt er at du må kutte tilbake på ein del kostnader.

F.eks så burde du forholdsvis lett kunne klare deg heilt fint med eit slikt 200 kroners abonnement med 1 GB i måneden med nokre mindre endringar i forbruket ditt.

Det er ikkje alt som du MÅ streame over mobilnettet, og det er ikkje alt som må googlast kvar som helst heller.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer det for studenter i f.eks. Tromsø som er en av de dyreste byene nå? Der må man jo betale 6000-7000 kr++ for en hybel på størrelse med et kott. Får de akkurat samme stipend som resten av landet, eller blir det tatt hensyn til at studentene rett og slett ikke klarer seg med tanke på de sinnsyke leieprisene i Tromsø?

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer det for studenter i f.eks. Tromsø som er en av de dyreste byene nå? Der må man jo betale 6000-7000 kr++ for en hybel på størrelse med et kott. Får de akkurat samme stipend som resten av landet, eller blir det tatt hensyn til at studentene rett og slett ikke klarer seg med tanke på de sinnsyke leieprisene i Tromsø?

Jeg studerte i Tromsø en kort tid i fjor faktisk, men da var jeg heldig med å ha en hybel til 4500,- kjente noen som måtte betale mer og som ikke hadde jobb ved siden av, men de sa de klarte seg helt greit. Det jeg syns er dumt med Oppland er at du må betale for måendskort istedenforr halvårskort som de har i Tromsø som er myyyye billigere. Slike utgifter kunne jeg vært foruten, men var litt uheldig med plasseringen i år så er nødt til å ta buss.

Men har funnet ut nå at jeg heller ville ha litt mindre fritid og heller kunne leve litt godt innimellom. Allerede søkt jobb, men er tross alt ikke jobbtilbud for alle som søker.

Lenke til kommentar

Har alltid lurt på hvordan studenter som ikke jobber, overlever. Stipende er på knapt over 7000,- og de fleste har en god del utgifter. Meg selv har jeg 4500,- i husleie, 399,- for telefon, 99,- for spotify, 300,- for buss også vil jeg gjerne kunne trene i tillegg..

Men så har det seg slik at jeg vil sitte igjen med kanskje 1500,- til mat. Så kanskje må jeg til legen eller er det ting jeg virkelig trenger.

Vet at det er veldig mange som studerer, men som ikke har jobb ved siden av. Hvordan klarer dere det? setter dere opp et budsjett eller får dere støtte fra foreldrene?

399,- for telefon: Mobilnettet er et luksusprodukt, ikke et nødvendig produkt. Hva trenger du egentlig så mye GB for? Jeg bruker mobilnettet så sjelden at jeg faktisk har slått det av på telefonen. Ekstremt sjelden jeg har behov for å sjekke noe når jeg er på farten. Og både hjemme, på jobb og hos venner/familie finnes det tilgang til Wi-fi som er gratis. Her kan du lett spare et par hundre kroner i måneden (kanskje enda mer).

99,- for Spotify: Også et luksusprodukt som du ikke må ha. Spotify har også en variant til 49 kroner som du ikke kan bruke på mobiltelefonen. Men før i tiden klarte man seg helt fint med å bare ha musikk hjemme. Her kan du spare 50-100 kroner i måneden.

Trening: Løp en tur, sykle, gå på ski, finn noe tungt du kan løfte, ta armhevinger, situps... du kan gjøre ekstremt mye trening hjemme eller utendørs. Fullstendig gratis. Det sparer du også noen hundrelapper på.

Buss: Tar utgangspunkt i at du bor for langt unna det du tar buss til, at du i stedet kan gå. Men hvis det er opp til en time å gå så kan det fint være en del av treningsprogrammet ditt, også sparer du 300 kroner. Jogger du dit, så tar det maks halve tiden av å gå.

Du bør sette opp et budsjett og se hvor du kan spare penger. Hvis du ikke er villig/har tid til å jobbe fordi du har valgt et studie som ikke gir rom for det, så må du ta konsekvensene av det og velge bort sosiale aktiviteter som koster penger. Det betyr ikke at man blir usosial, for å be noen hjem, dra på besøk til noen, gå en tur sammen med noen osv... er helt gratis.

Stipend på 7000, minus husleie på 4500, minus buss for 300 er lik 2200 kroner igjen å leve for. Det er helt kurant. Trenger du ikke bussen, så er det plutselig 2500 vi snakker om. Med tanke på stipendet normalt ligger over 7000 kroner også, så bør du ikke ha noen problemer med å klare deg.

Å spare penger er en kunst, men det er veldig lett å mestre det hvis man bare vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

399,- for telefon: Mobilnettet er et luksusprodukt, ikke et nødvendig produkt. Hva trenger du egentlig så mye GB for? Jeg bruker mobilnettet så sjelden at jeg faktisk har slått det av på telefonen. Ekstremt sjelden jeg har behov for å sjekke noe når jeg er på farten. Og både hjemme, på jobb og hos venner/familie finnes det tilgang til Wi-fi som er gratis. Her kan du lett spare et par hundre kroner i måneden (kanskje enda mer).

99,- for Spotify: Også et luksusprodukt som du ikke må ha. Spotify har også en variant til 49 kroner som du ikke kan bruke på mobiltelefonen. Men før i tiden klarte man seg helt fint med å bare ha musikk hjemme. Her kan du spare 50-100 kroner i måneden.

Trening: Løp en tur, sykle, gå på ski, finn noe tungt du kan løfte, ta armhevinger, situps... du kan gjøre ekstremt mye trening hjemme eller utendørs. Fullstendig gratis. Det sparer du også noen hundrelapper på.

Buss: Tar utgangspunkt i at du bor for langt unna det du tar buss til, at du i stedet kan gå. Men hvis det er opp til en time å gå så kan det fint være en del av treningsprogrammet ditt, også sparer du 300 kroner. Jogger du dit, så tar det maks halve tiden av å gå.

Du bør sette opp et budsjett og se hvor du kan spare penger. Hvis du ikke er villig/har tid til å jobbe fordi du har valgt et studie som ikke gir rom for det, så må du ta konsekvensene av det og velge bort sosiale aktiviteter som koster penger. Det betyr ikke at man blir usosial, for å be noen hjem, dra på besøk til noen, gå en tur sammen med noen osv... er helt gratis.

Stipend på 7000, minus husleie på 4500, minus buss for 300 er lik 2200 kroner igjen å leve for. Det er helt kurant. Trenger du ikke bussen, så er det plutselig 2500 vi snakker om. Med tanke på stipendet normalt ligger over 7000 kroner også, så bør du ikke ha noen problemer med å klare deg.

Å spare penger er en kunst, men det er veldig lett å mestre det hvis man bare vil.

Du har mye rett her! har akkurat meldt meg av spotify premium og jeg tror vel at folk flest har gått av å komme seg av mobilen, så skal fikse abonnementet og. Når det kommer til trening så driver jeg ikke utholdenhet, men styrke. Veldig glad i vekter og slikt fremfor vanlige øvelser, men skal vente med dette til jeg får meg en deltidsjobb. Når det gjelder buss så tar det en time å gå til selve sentrum, og sikker halvannen time å gå til skolen. Gidder nok ikke å jogge dit for å så være svett hele undervisningen. Må vel nevne at jeg bor i Lillehammer hvor hele byen består av oppoverbakker..

Lenke til kommentar

Du har mye rett her! har akkurat meldt meg av spotify premium og jeg tror vel at folk flest har gått av å komme seg av mobilen, så skal fikse abonnementet og. Når det kommer til trening så driver jeg ikke utholdenhet, men styrke. Veldig glad i vekter og slikt fremfor vanlige øvelser, men skal vente med dette til jeg får meg en deltidsjobb. Når det gjelder buss så tar det en time å gå til selve sentrum, og sikker halvannen time å gå til skolen. Gidder nok ikke å jogge dit for å så være svett hele undervisningen. Må vel nevne at jeg bor i Lillehammer hvor hele byen består av oppoverbakker..

Det er en bra start :) Men er styrketrening virkelig nødvendig? Hvorfor må du trene styrke? Det viktigste er å ha god kondisjon, føle seg i form slik at man får mer overskudd. Styrke har den heldige bieffekten at man får større muskler og blir sterkere, men trenger du virkelig det?

Halvannen time å gå er i overkant ja. Og forstår at det ikke er så kjekt å sitte svett på skolen. Da er bussen et "nødvendig onde".

Ellers var det litt morsomt at du sier at hele byen består av oppoverbakker. Hvor er nedoverbakkene? De må jo være på samme sted ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en bra start :) Men er styrketrening virkelig nødvendig? Hvorfor må du trene styrke? Det viktigste er å ha god kondisjon, føle seg i form slik at man får mer overskudd. Styrke har den heldige bieffekten at man får større muskler og blir sterkere, men trenger du virkelig det?

Halvannen time å gå er i overkant ja. Og forstår at det ikke er så kjekt å sitte svett på skolen. Da er bussen et "nødvendig onde".

Ellers var det litt morsomt at du sier at hele byen består av oppoverbakker. Hvor er nedoverbakkene? De må jo være på samme sted ;)

Har trent mye styrke tidligere og føler jeg må opprettholde dette. Går veldig mye på selvtilliten. Kondisjon er bare ikke min greie. Har hatt mye problemer med knærne så synes ikke det alltid er så behagelig å jogge..

Hahaha altså tingen er.. å jogge i nedoverbakker på asfalt er jævlig vondt for knærne, er ganske bratt enkelte steder, og jeg har ikke mange valgmuligheter akkurat der jeg bor, som jeg vet om nå iallefall. Også skal jeg tilbake igjen så blir det sinnsykt tungt å gå i oppoverbakker i en time, spesielt hvis jeg har bøker og slikt i tillegg..

Problemet mitt med mat og er at jeg er laktose og gluten intolerant, og det er enkelte ting som jeg er nødt til å kjøpe som brød, melk og slikt.. og det koster mer penger enn hvis du kjøper vanlig. Tror nok jeg er doomed til å skaffe meg jobb uansett :) men måtte bare få litt inspirasjon til å minske utgiftene.

Lenke til kommentar

Studerte alle mine tre år uten ekstra jobb. Selv ikke i sommerferiene jobbet jeg noe særlig, en sommer ikke i det hele tatt.

Betalte aldri mer enn 3000kr i leie (inkludert internett), i en av studentskipnaden sine hybelhus. Da hadde jeg et eget rom, mens jeg delte fasiliteter med andre studenter. Det gikk litt opp og ned hvor sparsommelig jeg var med mat og andre ting, men hadde aldri noen problemer.

...Men selv om jeg aldri hadde noe fast støtte hjemmefra, var det jo likevel ikke slik at jeg ble forlatt når jeg dro hjemmefra. Kan ikke peke på noe spesielt, men antar at jeg fikk kanskje 1000kr fra familie i måneden i forskjellige sammenhenger. Bodde ganske nærme hjemstedet mitt (3 timer med tog), og hadde derfor mye kontakt.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...