Sexpert Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Jeg leser i en artikkel på Internett at det skal være vanskelig å få visum for personer som kommer fra det afrikanske landet Ghana. Jeg chatter med en ghanadier på Fb og han seier sjøl at han er veldig flink til å spille fotball og kunne ha tenkt seg å besøke Norge for å se om han kunne finne en norsk klubb å spille for. Men å komme på besøk eller som turist fra Ghana skal altså være vanskelig, er det noen her som vet hvorfor? Hva er det norske myndigheter henger seg opp i? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Reise hit på turistvisum for å finne seg arbeid er ikke helt stuereint. Du kan lese om kravene for å som må oppfylles for visum her Det kan ha litt med å gjøre at mange som reiser i fra regionen der og til Norge plutselig forsvinner og blir værende. 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Det kan ha litt med å gjøre at mange som reiser i fra regionen der og til Norge plutselig forsvinner og blir værende. mhm, sjakkspillere fra Burundi f.eks. 5 Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 17. august 2014 Forfatter Del Skrevet 17. august 2014 Jeg er svært skuffet over svarene. "Reise hit på turistvisum for å finne seg arbeid er ikke helt stuereint." Det er dine antagelser basert på at du har misforstått innlegget mitt. Det må kunne gå an å komme hit som "turist" for å se etter jobb. Får man en kontrakt med en norsk eliteserieklubb, tror jeg at de vet godt hva som kreves av nødvendige papirer, oppholds- og arbeidstillatelser, og "søkeren" er for lengst innforstått med at han må tilbake til Ghana etter tre måneder for å søke å søke om oppholds- og arbeidstillatelser derfra om han får napp hos en norsk eliteserieklubb. Ingen slik klubb vil ansette en ghaneser uten oppholds- og arbeidstillatelse, jeg fatter ikke at noen skal få seg til å tro at et norsk fotballag skal befinne seg på et så lavt nivå. Vi kjenner stort sett reglene og jeg har snakket med UDI på telefon og i tillegg har hatt kontakt på epost. Men det som er uklart og som jeg ikke synes jeg kan spørre UDI direkte om, er hvorfor UDI ser ut til å nære en slik "mistanke" til ghanesere at de får seg til å skrive: "... På grunn av situasjonen i hjemlandet ditt kan det være vanskelig for søkere fra landet ditt å få visum" på sine nettsider. Og det er hvilken grunn norske myndigheter kan ha for å si dette, jeg etterspør. Ikke hva de forskjellige brukere av diskusjon.no mener om arbeidsinnvandring og forutinntatte tanker de måtte ha om dette. Men skjønner jeg hadde litt for høye tanker om diskusjon.no og hva det kunne gå an å få et meningsfylt svar på. Må nok ty til andre kanaler. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Egentlig trengte du ingen tråd i utgangspunktet, for du har allerede omtrent avklart at det du egentlig vil av 'oss' er at vi skal gjøre drittjobben med å grave frem informasjon. Sorry, men du blir ikke savnet hvis du fordufter - de fleste i ethvert forum har nok mer underholdende aktiviteter å ta seg til enn å være google-assistent for en sutrekopp... 4 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 det som er uklart og som jeg ikke synes jeg kan spørre UDI direkte om, er hvorfor UDI ser ut til å nære en slik "mistanke" til ghanesere at de får seg til å skrive: "... På grunn av situasjonen i hjemlandet ditt kan det være vanskelig for søkere fra landet ditt å få visum" på sine nettsider. Og det er hvilken grunn norske myndigheter kan ha for å si dette, jeg etterspør. De skriver slik om alle land der det er en økt risiko for at personen ikke returnerer når visumet er utløpt. Gjelder somregel u-land der de ikke har det så bra som oss, og der mange gjerne tar sjansen på å oppholde seg ulovlig utover et gyldig visum når de først har fått det innvilget. Det er forøvrig ingen grunn til å hisse seg opp om du ikke tåler å høre svarene du får her inne. De fleste vil vel være enig i at det ikke høres helt bra ut å bruke et turistvisum for å lete etter jobb. Turistvisum blir jo innvilget for turisme, det ligger i ordet. 2 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Høres ut som trådstarter blir scam'et på fb 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Norske myndigheter, som absolutt alle andre visummyndigheter i verden, henger seg opp i at formålet med et turistvisum er for det første turisme og for det andre at man skal reise hjem igjen etter endt periode. Fra min tid i UDI var det ikke ukjent at søkere fra enkelte afrikanske land både forfalsket erklæringene om at de hadde tilstrekkelig disponible midler til å kunne finansiere sitt eget opphold i Norge, og at de ikke reiste hjem (de søkte asyl, eller søkte arbeid). Derfor er det vanskeligere å få visum som borger av enkelte land, på grunn av forhold knyttet til det landet. Det noen av dem da gjør er å prøve å få en norsk borger til å stille garanti for oppholdet overfor myndighetene. Det kan virke som om det er i ferd med å skje her. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 At du er svært skuffet er strengt tatt ikke noe jeg bryr meg om, dine forventninger har da tydlgivis ikke stått i stil med realiteten, det er din feil, ikke min. Du understreker igjen at jeg ikke har missforstått innlegget, det handler fortsatt om en person som ønsker å benytte ett turistvisum på ett falsk grunnlag. Dersom vedkommende ønsker å spille eller bli sett av en eliteserieklubb finnes det talentspeidere i Afrika han kan vise seg frem for. Det er ikke som 6-divisjonsfotball at du bare møter opp på trening spiller i 45 minutt og får beskjed om å møte opp til neste kamp. UDI baserer sin visum-politikk basert på erfaringer, når folk kommer hit med visum på falske premisser blir slikt innskjerpet, så det at du prøver å lure folk inn i landet er faktisk en bidragsyter til at systemet blir strengere. For å være helt ærlig så tror jeg du blir lurt av vedkommende og det du gjerne kan anbefale han er å ta kontakt med ett agentbyrå eller en talentspeider i området for å prøve og oppnå prøvespilling. Dersom han kommer for å spille fotball såklart. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå