Gå til innhold

Slå av maskinen i DOS.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Shutdown hadde sikkert vært fint det, om det hadde existert i FreeDOS (fins det en sådan kommando i MS DOS?, trodde ikke det fantes der heller jeg...)

Og holde inne knappen i over fire sekunder virker strålende, men jeg er ikke så flink til å programmere at jeg får pc-en min til å trykke inn sin egen powerknapp...

kunne selfølgelig lagd en liten dings med en servo på som var koblet til en com-port, men føler i grunn at det blir litt feil vei å gå :yes: ....

Ytterlige gode forslag er velkommen i massevis :mrgreen:

Lenke til kommentar

Det er 2 stk kabler som går ned i HK fra PWR , hvit og en til om jeg ikke husker feil, vet å kortslutte disse så kan du slå av maskinen. Kan jo lage noe ut av det på COM porten , men finner sikkert en liten fil på nettet om du googler litt og...

Lenke til kommentar

Må nok ha noe som futter uten hardwareredigering gett., men tror jeg har funne løsninga :ide: : Bytte OS fra FreeDOS til OpenDOS og surre sammen en musedriver (cutemouse eller noe i den duren).

.........:love:

OpenDOS er mye mindre, lettere å få oversikt over, og så er det bare å legge til wanted functionality i kjerna selv, litt plunder i asm kansje, men det fins jo alltids andre kjerner rundt om som innehar disse egenskapene, så da er det vel bare å begyne lesinga da... og håpe at ikke SCO leser denne tråden :wow: .

Lenke til kommentar

Dte er et interrupt i DOS som er så mye som "C"

så skriv et bittelite programm i Assembly der du sender INT C så restarter maskinen seg(har jeg hørt), men å få den til å skru seg av er vel et annet interrupt(som jeg ikke kjenner til).

Men siden maskinene ikke hgadde Software power down i DOS tider var ikke dette veldig vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...