robolai Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Kjøpte en datamaskin hos komplett for over 4 mnd siden. Var fra dag en problemer med at den slo seg av nå og da. Sende den inn, men de fant ingen feil på den. Da jeg fikk den tilbake var den verre enn før og ble dermed sendt inn for andre gang. Etter noen uker fikk jeg en mail fra komplett der det sto at maskinen var kreditert og pengene skulle tilbakeføres. Kjøpte maskinen på tilbud og er derfor ikke interessert i å få pengene tilbake. Deres "tilbud" til meg er at jeg kan få kjøpe en ny maskin hos dem med tilsvarende innmat til 1600 kr mer enn det jeg får igjen for den gamle maskinen. Har komplett ensidig rett til å heve kjøpet ved andregangs reparasjon uten å høre med meg? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 (endret) I utgangspunktet ikke. Hvis de har en tilsvarende maskin de kan omlevere i innenfor rimelighetens grenser kan du kreve å få den. 1600 kr i mellomlegg må vitterlig være innenfor rimelighetens grenser i PC-verden. § 29.Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. § 30.Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Videre, om de nekter å omlevere i modellen du mener er tilsvarende, kan du kjøpe den selv og kreve Komplett for mellomlegget (dekningskjøp). edit: At maskinen har vært på tilbud, altså solgt til en lavere pris enn veil./gjengs pris, fritar ikke Komplett fra å oppfylle kjøpsavtalen. Endret 11. august 2014 av srbz Lenke til kommentar
robolai Skrevet 11. august 2014 Forfatter Del Skrevet 11. august 2014 Snip Takk for innspillet. Satt og leste igjennom forbrukerkjøpsloven og kom frem til det samme. Er ikke så veldig godt kjent med terminologien innenfor jus, så jeg ville bare ha det bekreftet fra andre med litt bedre kjennskap til området Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Selgeren kan aldri heve kjøpet etter at tingen er levert med mindre forbrukeren nekter å ta imot tingen, eller selgeren har forbeholdt seg hevingsrett. Se forbrukerkjøpsloven § 45. Selger kan tilby heving, men det forutsetter forbrukerens aksept. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå