Actibus Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Jeg syntes ikke det er OK å kjøre helt frem på 2 felt, lager like dårlig flyt der som på TS sitt eksempel. I slike tilfeller legger jeg meg gjerne ut og sperrer venstre felt, det går mye tregere hvis folk absolutt skal helt frem før de fletter enn å bare legge seg bakerst i høyre felt! Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 (endret) Jeg syntes ikke det er OK å kjøre helt frem på 2 felt, lager like dårlig flyt der som på TS sitt eksempel. I slike tilfeller legger jeg meg gjerne ut og sperrer venstre felt, det går mye tregere hvis folk absolutt skal helt frem før de fletter enn å bare legge seg bakerst i høyre felt! Da bør du få bot, siden trafikkreglene her såvidt jeg vet er klare. Man fletter der veiene samles, ikke før. Om folk ønsker å stå i kø før dette er det deres fulle rett. Edit: Om trafikken faktisk flyter er jeg mer enig, da bør man flette mer dynamisk. Men om den går i gangfart er det helt foran som gjelder. Endret 12. august 2014 av Audun_K 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Har man fletting der to felt blir ett så synes jeg det er greit at trafikken fletter der flettingen skal foregår. Det jeg hater er når to kjørefelt deler seg og brorparten av trafikken skal den ene veien mens noen skal følge dte nesten tomme feltet til veien deler seg og skal skvise seg inn i feltet med mye trafikk. 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 De fleste steder er det hel strek i vegen 50-100-150m frem før man "kan flette" Kjipt når det oppfattes som jusk. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Måtte bare kommentere dette her litt: Hele saken er jo fullstendig irriterende! Men, det er ett sted hvor jeg har noe forståelse for dette. Dette er i Oslo, når man skal ut av Ring 3 og mot Drammen (E18). Etter et par tunneler så er det plutselig en avkjørsel til høyre. Problemet her er at skiltet som sier at avkjørselen, det eneste skiltet jeg har sett i hvert fall, er RETT FØR selve avkjørselen, og køen som skal kjøre av har begynt for lenge siden. Her, under mine første turer mot Drammen, var en en som "kuttet køen" ved å kjøre lagt frem, rett og slett fordi jeg ikke visste at man skulle kjøre av, før jeg så skiltet. Nå vet jeg jo dette og legger meg etter alle andre. De fleste som kjører her vet om dette, men jeg synes dette er er veldig dårlig skilting! 3 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. august 2014 Del Skrevet 16. august 2014 Ja, og det er dette som er så utrolig frustrerende! Ved Ulvensplitten opplever jeg dette fenomenet ganske så ofte. Skal man mot Ryen på Ring 3 da må man ligge i venstre fil, mens høyre går mot Sinsen. Køen i venstre fil strekker seg ofte ganske langt, men det er ikke utelukkende pga snikerne som passerer på høyre side. Den krappe svingen inn på Ring 3 gjør at bilene bremser ned ganske mye, og dette bidrar selvfølgelig til å lage kø. Likevel hadde flyten vært utrolig mye bedre om alle som skulle mot Ryen lå i venstre felt. Det er ikke bare-bare å hindre folk i å flette inn her, fordi bare et par hundre meter før filene skiller lag, er det en påkjøring. De bilene som kommer inn på veien herfra må jo få lov til å kjøre mot Ryen selv om de kommer inn på veien 500 meter etter at køen har startet. Det er ikke lett å se om han som vil inn foran deg nettopp kom inn på veien fra denne påkjøringen, eller om han har brukt 10 sekunder på å hoppe forbi den køen hvor du har stått i 10 minutter. Når jeg kommer kjørende forbi Alna prøver jeg å se om det er lang kø eller ikke ved Ulvensplitten. Ser jeg biler som bremser på vei opp bakken, da skifter jeg fil og kjører en omvei gjennom Helsfyr. Det er litt lengre å kjøre, men det går fortere når man ikke er en kynisk hestkuk. Jepp, jeg er en av de som kommer inn på den påkjøringa der rett før splitten og må over i venstre felt for å komme videre sørover mot Ryen og E6. Får nesten daglig kjeft og tyn, tuting og hoderisting fra overivrig trafikkpoliti som åpenbart tror jeg har "sneket" i køa. For min del er det bare å innta "zen state of mind" og gi beng. Kjører profilert firmabil og vil ikke bølle for mye.. Men det er litt surt.Kanskje et apropos til "trafikkpolitiet" - sett dere inn i situasjonen rundt dere i alle fall før dere kjører knyttneven i tuta i sinne. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. august 2014 Del Skrevet 16. august 2014 Problemet er at du blir offer for alle de som faktisk sniker og gir beng for å spare tid. Ganske mange gjør dette med viten og vilje for at de rett og slett er sånn. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 16. august 2014 Del Skrevet 16. august 2014 Nå vet jeg jo dette og legger meg etter alle andre. Da er det bra vi har sånne som Sampson, som vil gjøre alt for at du ikke kommer riktig sted. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 16. august 2014 Del Skrevet 16. august 2014 (endret) Dette er et problem i kristiansand også På broen på veien fra sørlandsparken er det en bro over, eller to broer hvor hver bro har to felt i samme kjøreretning. (en bro for hver vei) Mange biler kjører i høyrefeltet helt over broa helt til enden før dem svinger inn, men bilene er ikke værst. Den aller værste synderen er bussen, bussen kjører ALTID helt til enden av broen og skifter felt over sperrelinjen. https://www.google.no/maps/place/Kristiansand/@58.154613,7.9962311,16z/data=!4m2!3m1!1s0x46380258d5607a5b:0xdf0c0d6fc81c58a4?hl=en Da liker jeg min metode bedre som ikke er så openbar for andre en de første 1-2 bilene. Det her er ihvertfal en helt grei måte å gjøre det på Endret 16. august 2014 av Evelen! Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Usj, jeg hadde en sånn her en dag. Til mitt forsvar, jeg visste faktisk ikke at jeg lå i feil felt pga dårlig eller manglende skilting. Følte meg passe dum der jeg måtte inn i et annet felt og det stod sikkert 200 biler bak som forbanna meg herfra til helvete. Unnskyld, alle sammen... :/ 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 På Ring 3 ligger jeg alltid i venstre om jeg skal ut på E18 mot Drammen.. Det er verdt omveien ut på Fornebu om jeg en gang skulle oppleve å ikke komme meg inn i høyre i tide. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) På Ring 3 ligger jeg alltid i venstre om jeg skal ut på E18 mot Drammen.. Det er verdt omveien ut på Fornebu om jeg en gang skulle oppleve å ikke komme meg inn i høyre i tide. For deg, ja. Men det går ut over resten. Endret 18. august 2014 av Audun_K 2 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Dette er et problem i kristiansand også På broen på veien fra sørlandsparken er det en bro over, eller to broer hvor hver bro har to felt i samme kjøreretning. (en bro for hver vei) Mange biler kjører i høyrefeltet helt over broa helt til enden før dem svinger inn, men bilene er ikke værst. Den aller værste synderen er bussen, bussen kjører ALTID helt til enden av broen og skifter felt over sperrelinjen. Er det ikke allment akseptert at bussene tøyer strikken litt langt for å komme seg foran bilkøene? 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Dette er et problem i kristiansand også På broen på veien fra sørlandsparken er det en bro over, eller to broer hvor hver bro har to felt i samme kjøreretning. (en bro for hver vei) Mange biler kjører i høyrefeltet helt over broa helt til enden før dem svinger inn, men bilene er ikke værst. Den aller værste synderen er bussen, bussen kjører ALTID helt til enden av broen og skifter felt over sperrelinjen. Er det ikke allment akseptert at bussene tøyer strikken litt langt for å komme seg foran bilkøene? ikke akseptert av meg ihvertfal, og det å kjøre over sperrelinjen er direkte ulovlig Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Hva mener du med sperrelinje? Det er jo stiplet linje over hele broen og langt inn i tunnellen og dermed fullt lovlig med feltskifte. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Norsk veibygging (sammenlignet med mange andre land) er karakterisert ved to ting (minst): 1. Man skal bruke minst mulig areal til veikryss, trafikkmaskiner, osv. 2. Man skal skilte minimalt Resultatet blir ofte som beskrevet i de mange innleggene ovenfor. Et "riktig" konstruert veianlegg gjør at trafikantene unngår mange av disse problemene. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Dette er et problem i kristiansand også På broen på veien fra sørlandsparken er det en bro over, eller to broer hvor hver bro har to felt i samme kjøreretning. (en bro for hver vei) Mange biler kjører i høyrefeltet helt over broa helt til enden før dem svinger inn, men bilene er ikke værst. Den aller værste synderen er bussen, bussen kjører ALTID helt til enden av broen og skifter felt over sperrelinjen. Er det ikke allment akseptert at bussene tøyer strikken litt langt for å komme seg foran bilkøene? Jeg vil si ja .. Bussen skal fram, eller? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Dette er et problem i kristiansand også På broen på veien fra sørlandsparken er det en bro over, eller to broer hvor hver bro har to felt i samme kjøreretning. (en bro for hver vei) Mange biler kjører i høyrefeltet helt over broa helt til enden før dem svinger inn, men bilene er ikke værst. Den aller værste synderen er bussen, bussen kjører ALTID helt til enden av broen og skifter felt over sperrelinjen. Er det ikke allment akseptert at bussene tøyer strikken litt langt for å komme seg foran bilkøene? Jeg vil si ja .. Bussen skal fram, eller? Posten skal også frem, er det greit at postmannen sniker i køen? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 På Ring 3 ligger jeg alltid i venstre om jeg skal ut på E18 mot Drammen.. Det er verdt omveien ut på Fornebu om jeg en gang skulle oppleve å ikke komme meg inn i høyre i tide. For deg, ja. Men det går ut over resten. Hva forsøke du egentlig å skrive her? Jeg sier det er verdt omveien, hvordan går det utover "resten" om jeg kjører denne lille omveien? Det er uansett ofte tid å spare selv om man ender opp med omveien her, særlig var det det mens det var innsnevret til 2 felt utover ved Høvik. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Når du fletter inn mot slutten av feltet tar det lenger tid for alle de som har fulgt reglene og stått i kø. Det mener jeg med "går ut over resten". At du i tillegg helt unødvendig bidrar til trafikkproblemene på Fornebu er en bonus. Endret 18. august 2014 av Audun_K 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå