Gå til innhold

4K oppsett


_veggy_

Anbefalte innlegg

Var så heldig at min ene skjerm røyk og dagen etter tok mitt gamle EVGA GTX 570 kort kvelden.

 

Har nå kjøpt meg en ny Asus PB287Q skjerm i dag, litt på impuls selvsagt.

Har en i7-3930k i stock på 3,2GZ så ingen problemer der.

Spørsmålet er nå hva jeg skal gå for, jeg vet at jeg må opp i et dual GPU oppsett for og få akseptabl FPS når jeg skrur opp all "eye candy".

 

Har kun penger til og kjøpe et kort i dag ca 6k og kjøpe et kort litt senere.

 

Har et Thermaltake 850W Thoughpower i dag så jeg satser på og oppgradere dette men det vil skje i fase 2.

 

Hva satser jeg på 290X i Xfire eller 780TI i SLI ?

Og i såfall hvilke modeller av de? Har alltid vært fornøyd med EVGA kort på nVidia og har vel ikke hatt et ATI kort siden X850. Men er ingen fanboy den ene veien eller den andre.

 

Alle innspill mottas med takk.

 

/ _V_

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

780ti-sli ( eller den nye modellen som kommer om 1-2 mnd) vil spare deg for mye problemer.

Så si hele foldeforumet sliter med amd-kortene sine.

De med 4k-skjerm sliter med svart skjerm og må underklokke minnet ol.

90% av pc-problemene mine er med amd-kort og jeg har 90% nvidiakort.

 

Edit: Og i SLI/CF vil du spare 100W på nvidia, det er jo litt det også ^^

Endret av War
Lenke til kommentar

Sjansen for det er kompleks (med tanke på at det vil være litt opp til kombinasjonen av komponenter og strømnettet), og sjansen for at du får et med Coil-Whine vil gjelde alle skjermkort. Hørt om mange med samme problemer på 290, HD7970, GTX 680, GTX 780 etc...

 

290/290x er de to kortene som er sterkest på høye oppløsninger, mye takket være litt bredere minnebuss og den høye mengden 64 ROPs. Men som nevnt så sliter de med driverproblemer, og kan som Nizzen kanskje ikke helt anbefale det.

Ser vi på Nvidia siden så er GTX 780Ti SLI best, selv om det er visse ting man bør ta i betraktning.
- Både GTX 780 og GTX 780Ti har 48 ROPs og samme minnebuss (og ganske lik minnebåndbredde), og samme minnemengde. Men Ti-versjonen har en del ekstra CUDA-kjerner, som er en fordel med høy detaljrikhet i spill.

Men med økende oppløsning på skjermen, og da spesielt 4K, så vil antall ROPs ha økende mer å si, og forskjellen på 780 og 780Ti vil da bli enda mindre enn den er på typisk 1080p/1440p, nettopp fordi de har like mange ROPs (rasteriserings enheter).

Og når du kjører dette i SLI så vil denne denne tendensen bare fortsette.

 

Så kort sagt så ville jeg nok sterkt vurdert GTX 780 SLI, kontra GTX 780Ti SLI. Ti er fortsatt bedre, men den vesentlige prisforskjellen vil ved 4K være enda verre å svelge.

 

Edit:
Ja, om man virkelig vil ha noe kraftige saker (og må ha mer enn to GTX 780er), så er det alltids et alternativ med X79 å kjøre på med TRE GTX 780'er til prisen av to GTX 780Ti. Og tross ikke akkurat optimal skalering i trippel SLI, så vil det ved 4K garantert gjøre det bedre.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar. Nå har jeg tatt hoppet og satset på et EVGA 780ti Classified. Da har jeg noen timer foran meg med OC leking nå som kveldene blir mørke. Ikke den billigste ruten men satser på at jeg blir ganske fornøyd når kort nr 2 kommer inn.

 

/ V

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du finner en del tester som tester spill med 4K-oppløsning på forskjellige skjermkort.

Hva slags hovedkort du har, eller hva slags andre aktiviteter du gjør på PCen, er omtrent helt irrelevant for ytelsen i 4K. Det er kun spill at dette kan bli et problem.(3D-rendering er ikke avhengig av skjermens oppløsning)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Nizzen, hva slags skjermer er bra skjermer da pr dags dato? Har det noe å si for valg av skjermer om man skal koble sammens flere skjermer eller bare kjøre en? Og er dette et bra skjermkort?

 

https://www.komplett.no/asus-geforce-rog-poseidon-gtx-780-3gb/805813#!tab:extra

 

Hva er viktige faktorer å ta i betraktning når man skal kjøpe grafikkort? Hvor essensielt er størrelsen på minne på grafikkortet?

Lenke til kommentar

Angående bra skjermer syns jeg Dell U2713HM er en rimelig grei skjerm. 27" stor, 2560x1440 oppløsning, fin innsynsvinkel, greit med tilkoblinger, kan snurre den på høykant dersom man vil ha stor leseflate.

 

Når det gjelder det skjermkortet du linket til: Er ikke det et standard 780? Til 5000kr?? Det er jo 1500kr dyrere enn det billigste 780-kortet på markedet... Du kan jo få en 780Ti til samme prisen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...