Gå til innhold

Ny stasjonær PC

Anbefalte innlegg

Hei :-) Har hatt en veldig bra stasjonær PC, som jeg kjøpte hos Multicom (nettbutikk) i mars 2005. Flott med Windows XP, men nå synes jeg det er på tide å kjøpe en ny. Den begynner å bli gammel og treg og kan vel ikke brukes til trådløst modem heller (tror jeg). Hva bør jeg spørre etter for å få mest mulig PC for pengene? Hva er ulempe/fordeler med å kjøpe PC på nett i forhold til butikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettbutikkene presser vel prisene så du får mest for pengene.

Elkjedene er vel ikke så gode på service og returer alltid, med innsending og reparasjoner som drar ut i tid. Velger du gode nettbutikker som Komplett eller Dustin er de også gode på returer og service om du må sende inn defekte produkter.

Så kommer det an på hva behovet ditt er:

- enkle bruksområder som tekstbehandling, surfing og e-post krever ikke stort av maskinen

- er det spilling, må du tenke på grafikkort

- er det bilde- og videoredigering, må du tenke på prosessor og minne.

Relativt gammel maskin som skal byttes ut, nå får du iallfall prøvd SSD og Windows 8.

Budsjett?

Lenke til kommentar

Nettbutikkene presser vel prisene så du får mest for pengene.

Elkjedene er vel ikke så gode på service og returer alltid, med innsending og reparasjoner som drar ut i tid. Velger du gode nettbutikker som Komplett eller Dustin er de også gode på returer og service om du må sende inn defekte produkter.

Så kommer det an på hva behovet ditt er:

- enkle bruksområder som tekstbehandling, surfing og e-post krever ikke stort av maskinen

- er det spilling, må du tenke på grafikkort

- er det bilde- og videoredigering, må du tenke på prosessor og minne.

Relativt gammel maskin som skal byttes ut, nå får du iallfall prøvd SSD og Windows 8.

Budsjett?

Takker for at du tok deg tid til å svare. Har ikke tenkt å sitte å spille, bortsett fra sjakk. Men nett-TV, bruk til å lage hjemmesider, oppbevare bilder (som tar noe plass) - men de kan jeg også flytte til en ekstern harddisk som jeg har. Office-pakken behøver jeg ikke ennå, for kan jo bruke den jeg har til slikt som tekstbehandling og word f.eks. Trenger jo en PC som ikke blir så fort full, når jeg laster ned, for da blir den jo automatisk treg.

Endret av Cilk
Lenke til kommentar

Vel kan jo se på:

Komplett Media Center Mini

i3-4010U

Strømkabel 3-polet 1.8m
Støtsikker PC-eske
High Speed HDMI - miniHDMI kabel, 1.5m
Intel NUC D34010WYK
Crucial m500 SSD 480GB mSATA 3.0
Crucial DDR3 SO-DIMM 1600MHz 8GB
Intel Dual Band Wireless-AC 7260
Logitech Wireless Touch Keyboard K400
MS COA Win 8.1 Nordic
Garanti 3 år - Sende inn

Men rundt 7000 kr er jo noe dyrt, kan være neste mac mini blir bedre kjøp i den prisklassen.

Ytelsemessig høres ut som dette holder, selv om prosessoren muligens ikke er så kraftig, i3-4010U

Acer Veriton X2631G SFF -Demo Intel i7 4770, 4GB RAM, 1TB HD, DVD±RW, Win7Pro+Win8 Pro

Gir vertfall mere for pengene, selv om det ikke følger med SSD disk.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Har jo ikke behov for gaming og slikt, men en PC som jobber effektivt og har en bra prosessor og stor lagringskapasitet. Skjønner egentlig ikke hvorfor prisene er så forskjellige. Har ikke peiling på all fagpraten dere kommer med. Denne virker f.eks. å ha 2TB, Windows 8.1, tastatur og mus (men ingen skjerm). Men er skeptisk til Elkjøp, Expert og andre butikker. Takker for innlegg.
http://www.expert.no/stasjonaerpc/asusk30bfnr007sdesktop/p/24314/

Endret av Cilk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...