Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste høyskoler og universiteter tilbyr utdannelse innenfor Datateknikk/Informatikk. Dette finner du lett på nett. Hvilke språk som benyttes er av liten interesse.

Eller tenker du på et C# kurs? De er det mange av på nettet også.

Tenkte mer på høgskoler som tilbyr C#/.net. Det er stor etterspørsel etter C#/.net-utviklere i forhold til andre språk

Endret av webliz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Fokuset på "programmerings utdanning" / systemutvikler er ikke å bli god i et spesielt språk, men å lære seg programmeringsteknikker og metoder som kan brukes på tvers av språk. Dette er mye mer viktig enn hva de fleste er klar over, og når man er ferdig med utdanningen er det sannsynlig at du har vært borti flere forskjellige språk. Utdanningen i seg selv legger bare grunnlag for videre utvikling og spesialisering i arbeidslivet, men blir på ingen måte ferdigutlært gjennom et studie.

Jeg vil påstå at det er ganske viktig å få bekjentskap med flere ulike språk også under en utdanning, det øker forståelsen mye.

Hvilket språk man ender opp med til slutt, handler mye om hvilke jobb man ender opp med, samt egen interesse (altså om du utvider din egen kunnskap på fritiden, egne prosjekter å vise til, etc.)

Kan du grunnteknikkene godt, da er det relativt enkelt å tilpasse seg et språk og utviklingsmiljø.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Påstand: Hvis du bare "kan" ett språk så har du ikke skjønt programmering.

Det er så mye likheter ZeVs^ har noen gode poeng. Og disse poengene har de fleste som utformer IT studier forstått. Ta deg et IT studie på en av høyskolene eller universitetene, NTNU er best :p, og så skal vi nok se at du lærer på C og masse annet rart.

Personlig har jeg bare formell utdanning innen C++, HTML og Matlab, men jeg programmerer daglig i alt fra fortran til python. Leker med perl, php, JS, HTML5 osv osv. Jeg er et levende eksempel på at det handler om å lære seg å programmere, ikke et spesifikt språk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Webliz, hvis det hvirkelig er .NET språk du kunne tenke deg, så bør du heller prøve å få en bachelor oppgave innen .NET, evt. også egne prosjekter på siden å vise til for å få drømme jobben etter endt utdanning. Det er mye viktigere å kunne vise til faglig bredde, enn å snevre inn kompetansen. Mulighetene er mye større da.

.NET er vel så essensielt idag, at det nok uansett inngår som en del av pensum i et utdanningsløp. Nå er det en del år siden jeg gikk ut av høyskolen (systemutvikler), men .NET var ihvertfall en del av ingeniørutdanningen den gang (6-7 år siden) og har vel ikke blitt mindre utbdredt siden..

Jeg tør også påstå at for å bli en god programmerer, og ihvertfall kunne trives i jobben, så du ha interessen for metodikk. Hvorfor? Selve programmering er ikke utfordringen, implementeringen av koden er sjarmøretappen når du har løst et problem. Det å derimot løse et problem er utfordringen, og det er i mange tilfeller ikke knyttet opp til hvordan språket fungerer.

Jeg er forøvrig i samme kategori som Flin, jobber ikke med det som er min formelle utdanning. Jeg hadde vel C++, .NET og Java på utdanningen, og endte opp med signalbehandlig av PLS'er fra 80-tallet ;)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...