bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Hei! La inn et spørsmål som svar i et annet forum, men tenkte det passet bedre her... Har kjøpt ny datamaskin (komponenter), som følger: HK: Asus A7N8X Deluxe CPU: AMD XP 2800 Barton Kjøler: Speeze Ved første oppstart piper maskinen om at CUP er overopphetet. Jeg restarter, og får beskjed om at prosessoren er endret til 1250 mhz. Jaha. Sjekker temp i BIOS, og den er på ca 51 (og da uten noen belastning). Jeg kjenner på kjøleribbene, og de er ikke kalde i det hele tatt... er eneste mulighet her at jeg har montert kjøleren feil? Det gikk som smurt, og virket ikke som noe var galt da jeg satte den på.. Kan hovedkortet vise feil temp? Hovedkortet tror også at CPU-viften kjører på 0 omdreininger, men jeg ser selv at den går rundt. Kjøler m/vifte er godkjent for XP 3200 (men den blir uansett ikke varm, så har vel ikke noe å si). Tips?? Lenke til kommentar
j_kalland Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 har du montert kjøleren feil er det en mulighet for at den blir overopphetet! men ellers vet ikke jeg noe. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Ville sjekket at kjølern stod riktig vei og har sikkelig kontakt med cpu, når det gjelder vifta har du satt den i riktig kontakt på hk eller er den disablet i bios. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 25. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2003 Ville sjekket at kjølern stod riktig vei og har sikkelig kontakt med cpu, når det gjelder vifta har du satt den i riktig kontakt på hk eller er den disablet i bios. Vifta fulgte med kjøleribbene og var montert fra før (og vifta går rundt, så den funker). Kjøleren står med ledningen retning innover, var det som virket logisk.. men har vel ikke noe å si om jeg snur den? Stod i hvert fall ingenting om det i bruksanvisningen... Blir vel nødt til å ta den av og sette den på igjen. Får vel rense den + prosessor også, og smøre på litt guffe. Men det er rart... kjøleren ser ut til å stå akkurat som den skal. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 25. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2003 Ok, tok nettopp av kjøleren. Det viser seg at prosessorkjernen ikke befant seg midt på pastaen, men ute på kanten, sånn at bare halve kjernen fikk pasta. Virker som jeg må snu kjøleren likevel! Dette burde stått i bruksanvisningen... Men hadde jeg sett etter på kjøleren, så er det et hakk der... *host* *banke seg i skallen* Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Det var det jeg mente med å snu viften, skulle sagt kjølern, sjekk at vifta er tilkoblet riktig kontakt på hk der er nemmelig flere og står den på feil kontakt reg den ikke i bios. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 25. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2003 Ok, har prøvd den i to ulike kontakter, men den blir ikke reg på BIOS uansett. Men samma det, så lenge den går rundt Så gjelder det å få på kjøleren uten å skru ut hovedkortet igjen da... ser umulig ut! Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 25. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2003 Hehe, vet jeg spør mye rart nå, men håper dere overlever. Fikk montert kjøleren, og nå er alt bare fryd og gammen. Nesten. Prosessoren kjører fortsatt på 1250 mhz :grine: Hvilke instillinger må jeg stille på? Håndboken er ikke til mye hjelp.. CPU External Frequency står på 100 mhz, Multiple Setting står på 12.5. Hmm.. Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Still Fsb opp til 166 Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 26. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2003 Still Fsb opp til 166 Eh, ja... overalt står det at man skal stille på 'FSB', men i min BIOS står det ikke et kvekk om FSB. Satset på at det var det sammen som CPU External Frequency, og stilte den opp. Ser ut til å funke... Lenke til kommentar
HatOBjekt Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Peis på en beholder med litt tørris på CPU, det funker garantert! Lenke til kommentar
airguard Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 du skal ha muligheten til og still FSB på det asus kortet, sjekk manualen eller let deg fram til riktig sted i bios. husker ikke riktig man gjør det men har hatt det kortet selv og måtte da still in korrekt FSB for og få rett cpu hastighet. edit: ( så ikke at du hadde fikset det flott) Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Kalahari, jeg har akkurat samme hovedkort som deg, og i BIOS gjør du følgende for å stille på FSB: Gå inn i BIOS (duh!) Velg advanced og så advanced chipset features. Der kan du stille CPU External frequency (sett den på 166). Frequence multiple setting skal som regel stå på auto, men hvis den ikke gjør det, sjekk at den står på x12.5 (xp2800 default, i believe). Dersom du ikke kan endre noe på noen av disse alternativene, går du litt under på system performance og velger user defined. Dersom du har gode minnebrikker som klarer en støyt, kan du velge aggressive på memory timings litt nedenunder, så de yter maksimalt Det var alt jeg huska i huet fra BIOS, håper det hjalp en smule. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 se i manualen til hovedkortet ditt. der står det akuratt hvordan du skal mintere vifte, ribbe, allt. der står det oxo hvor cpuvifta sin "stikkontakt" er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå