Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

PHPBB2 forum


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått satt opp ClarkConnect server med Apache.

Jeg er rimelig sikker på at jeg har både PHP og MySQL inne, i og med at når jeg kjører "phpinfo ();" så står det at MySQL er Enabled.

 

men likevel når jeg skal innstallere PHPBB2 så kommer:

phpBB : Critical Error 

Could not connect to the database 

 

noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alvorlig talt. Hvis du LESER det som står i de to kildene jeg nettop gav deg så står det ganske grundig beskrvet...

 

Men en kjapp innføring:

 

For å arbeide med MySql trenger du en eller annen form for klient. Denne følger med når du innstallerer serveren. Du kjører den feks. fra kommandovindu i Windows, og bruker den til å logge deg inn på serveren. Feks slik:

mysql navn_eller_ip_til_server -p dittp_assord -u ditt_brukernavn

 

Nå skal du få et promt som ser feks. slik ut:

 

mysql>

 

Nå kan du kjøre sql-spørringer mot serveren. Feks. for å lage en database:

 

create database navn_på_database

 

Husk også at du må konfigurere brukere og rettigheter.

 

Å sette opp MySql er ikke vanskelig men det krever at du gjør mer enn å kjøre en install-rutine. Alt er ganske grundig beskrevet i dokumentasjonen du finner på MySql sine sider. Men du må som sagt sette deg ned og faktisk lese den.

Lenke til kommentar

Hent ned phpMyAdmin og bruk den til å opprette databasen, men kun opprette altså. Så lenge det er en tom database så oppretter phpbb2 installeren alle tabeller og entries. Bruk også phpMyAdmin til å opprette brukere med nødvendige rettigheter for å sette opp basen. Skal basen kun acceses via localhost, begrens også tilgangen til kun localhost, eller ihvertfall ikke åpne mysql porten: 33** (et eller annet. Husker ikke i farten).

 

PS. Pass på at du passord beskytter phpMyAdmin! (.htaccess e.l.)

Lenke til kommentar
Alvorlig talt. Hvis du LESER det som står i de to kildene jeg nettop gav deg så står det ganske grundig beskrvet...

 

Men det var vel ikke dette han hadde problemer med.... Ikke vær så sint da vel :-)

 

I utgangspunktet så opprettes databasen automatisk dersom du har satt alt opp riktig. Dersom han får "Could not connect" betyr det i 90% av tilfellene at han har oppgitt feil hostname i config filen.

Lenke til kommentar

jeg vet ikke om det er noen som misforstår, men jeg har tatt et screenshot av hva jeg skriver inn.

 

http://home.no.net/owlsonly/phpbb2installasjon.gif

 

Det jeg har gjort før jeg prøver og skrive inn dette er å sjekket at PHP og MySQL er innstallert, som var positiv, og lastet ned og kopiert PHPBB2 til serveren.

 

edit: av en eller annen merkelig grunn for ikke jeg til å åpne bilde, men det funker viss du "lagrer den som..."

Lenke til kommentar
Men har du laget databasen din? Altså "database1"? Eller bare satte du inn det navnet når du prøvde å sette opp phpBB?

Jeg har bare skrevet det der.

 

Jeg må tydeligvis sette opp en database i mysql først, som dostojevski prøvde og forklare meg. Men jeg er ikke så kjapp på hverken PHP eller MySQL i og med at jeg ikke har vert borti noen av de før, så jeg vet ikke om jeg skal bare droppe hele greiene.. Jeg har ikke kommet meg noen vei så langt, så det er vel ikke mer jeg kan prøve. Men takk for hjelpen alle sammen.

Lenke til kommentar

Tja, dersom du ikke får satt opp en database, så er det vel ikke så mye å gjøre. Ellers så er jo phpbb et greit forum å sette opp. Det skjemaet du fylte ut ber bare om tre ting:

 

- databasens navn

- brukernavn

- passord

 

Ellers må du fylle ut hvor databasen befinner seg, som oftest er det på kontoen din og da er det bare å skrive localhost.

 

Så vidt jeg husker er det ikke nødvendig å sette opp noen tabeller, scriptet lager disse selv i databasen du spesifiserer.

 

swanky

Lenke til kommentar

Så det er håp? Fordi jeg må være ærlig og si at jeg ikke skjønner dritten av hvordan jeg gjør det. Ja, jeg har lest.

Såpass tror jeg at jeg har forstått:

- Jeg må skrive inn denne koden her:

CREATE DATABASE [IF NOT EXISTS] db_name

Men hvor?

Husk at jeg er ganske fersk på ClarkConnect, som er det serveren kjører. Er det noe spesielt jeg må kjøre siden jeg kjører CC?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...