Isbilen Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Moralen er vel at det er jævla enkelt å koke ris. Det er bare Uncle Bens som har overbevist oss om at det er vanskelig med andre produkter. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 (endret) Jeg hører påstanden bli sagt av han også, ved 1:14, men jeg hører ingen begrunnelse. Jeg vil lære hvorfor, hvis det finnes noen saklige grunner for det i det hele tatt. Legg også merke til at han sier risen skal bli varm så fort som mulig ved 1:23, og deretter dampe på lav varme. Det er nettopp det man gjør når man heller (skylt) ris oppi kokende vann. Så raskt varmt som mulig, deretter slå av varmen så den kan stå og dampe seg på lav varme (restvarmen i plata de første minuttene, deretter laveste varme noen minutter). Vel, personlig føler jeg at jeg har bedre kontroll på at risen får riktig konsistens. I tillegg innbiller jeg meg at krydder, som f.eks. stjerneanis, har godt av å varmes opp sammen med risen (selv om man kanskje kan veie opp for dette til en viss grad ved å ha i krydder før risen). For øvrig bruker jeg litt rapsolje når jeg koker ris, både for å hindre at risen setter seg fast til kjelen og for å få blank ris. Moralen er vel at det er jævla enkelt å koke ris. Det er bare Uncle Bens som har overbevist oss om at det er vanskelig med andre produkter. Ris er vanskelig å smake til, både fordi den helst skal dampes uten at man tar av lokket og fordi man (bør) krydre risen før den dampes. Sånn sett er det mange andre ting som er enklere. Det er for øvrig veldig sjelden jeg får servert god ris, og det verste er de som sverger til hurtigris. Endret 11. august 2014 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Det viktige med krydder er at de får avgi smak lenge, altså i dampeperioden. Krydder i kaldt vann eller kald ris avgir lite smak. Hadde oppvarmingsperioden hatt noen egenverdi i smaksettingen ville Gordon Ramsay sikkert anbefalt lang oppvarmingsperiode. Han anbefaler det stikk motsatte. Oljer gir glatt ris som er vanskelig å spise med pinner og helt uegnet til Sushi. Jeg synes det er helt ok med oljet ris til andre retter, men foretrekker selv smør. Smør har mye god smak. Raps skal være smaksfattig, men den lille smaken som er der, liker jeg ikke så godt som smørsmaken. Det kan godt hende du har rett i det med konsistens i betydningen konsistens inni riskornene, men oljen styrer det jeg mener er hoveddelen av konsistensen, hvordan den kleber, glir og oppfører seg på gaffelen/pinnene. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Enkelt og greit så spiser jeg ikke med pinner hjemme, så det bryr meg veldig lite at litt olje gjør risen vanskeligere å spise med pinner. Jeg tviler ikke et sekund på at det vil gjøre risen uegnet til sushi. For øvrig er jeg en stor entusiast av smør, men når jeg smaksetter risen med stjerneanis så foretrekker jeg mer smaksnøytralt fett. Det sies at man ikke kan bruke nok smør, men det gikk på et tidspunkt opp for meg at jeg spiste mer smør enn en gjennomsnittlig franskmann... Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Det eneste jeg krydrer risen med er salt, selv om jeg av og til også syntes det er godt å bruke en buljongterning eller to i stedet, for en cheats pilaf. Bruker alltid basmati, hvor jeg koker opp vann, har i risen, 10min, heller alt vannet ut og så lar det dampe med lokket på i et par minutter. Den blir best om den damper i 10 minutter. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 16. august 2014 Del Skrevet 16. august 2014 Tusen takk for Gordon Ramsay-videoen -- fungerte knall. Godt med kardemomme og stjerneanis, uten tvil. Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Jeg pleier å bruke buljongterninger, og tørre urter i min ris. Som jeg har i vannet før jeg slenger i risen. slik at det blander seg inn i all risen, og ikke i midten bare (f.eks) Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Kaldt vs varmt vann er vel med tanke på at det ikke er så veldig delikat på innsiden av en varmtvannstank. Varmt vann trekker ut mer kobber enn kaldt. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Det er en hovedregel at man skal tappe kaldt vann fra springen når det skal brukes i matlaging, dersom man er i tvil om kvaliteten på vannet fra varmtvannstanken, så spørsmålet er mer om man vil koke det opp før man har i risen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå