Gå til innhold

Havregrøt og saus svir seg! Kjeletips?

Kazooo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nøkkelen er kjeler med tykk bunn, kombinert med fornuftig valg av varme. Jeg bruker kvalitetskjeler av stål med godt over gjennomsnittet tykk bunn. Når jeg koker havregrøt, noe jeg gjør de fleste hverdager, så starter jeg med plata på 4/6, og rører av og til med en skje frem til det begynner å småkoke. Så skrur jeg plata ned til 1/6, og rører litt oftere, frem til grøten har riktig konsistens. Det ender aldri med svidd grøt i bunnen, til tross for at jeg bruker en god del melk.

Lenke til kommentar

Havregrøt, ris etc: Kok opp vannet med full styrke på plata. Når det koker skrur du av plata samtidig som du heller oppi havregryn, ris etc. Hvis nødvendig skrur du plata på 1-2 etter et par minutter og lar den stå sånn et par minutter før du skrur av igjen.

Hele trikset er å unngå å varme opp en stillestående masse. Vannet må koke når du heller "fortykningsmiddelet" oppi.

Triks nr 2 for havregrøt er å bare koke opp 2/3 av vannmengden, la den tykke grøten fortykke seg. Så heller du den litt for tykke grøten i skåla og blander ut med den siste tredjedelen væske (jeg liker melk). Da blir den spiseklar fra første øyeblikk. Teknikken tar ca 5 minutter fra du skrur på plata til du tar første passe tempererte skje i munnen. Bruker du feil teknikk, har havregrynet i kaldt vann og dermed må bruke 1 på plata i stedet for maks så bruker du myyye lengre tid. Videre må du vente myyye lengre på at den blir temperert. Jeg vil gjette på minst 20 minutter fra start til spiseklar.

NB. Enkelte Knorr/Toro-sauser klumper seg og blir rare hvis du blander de med kokende vann i stedet for kaldt vann som det står på pakken. Løsningen der er å styre unna kjipe pulversauser og lære å lage god saus på egenhånd. Det er ikke noen heksekunst og gir deg og andre mye matglede resten av livet. En lærdom som virkelig er verdt innsatsen.

Lenke til kommentar

Havregrøt, ris etc: Kok opp vannet med full styrke på plata. Når det koker skrur du av plata samtidig som du heller oppi havregryn, ris etc.

Nei. Start med kaldt vann, spesielt når du skal koke ris. Og skyll alltid risen først i kaldt vann.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Eller kjøp induksjonstopp.

Lol, da vil ikke maten svi seg? Think not.

Selvfølgelig vil den det hvis man har på for mye varme, men generelt sett er de enklere å bruke pga. raskere varmeendring når platen skrus opp/ned. Jeg skal dog moderere meg og heller anbefale non-stick gryter og plastredskaper. Svir seg like herlig der og, men disse to tingene er to av få marginer man faktisk kan justere for å lykkes oftere. Det beste er jo selvsagt å lære seg å bruke det utstyret man har, men for enkelte virker det som en tilnærmet umulig oppgave :shrug:

Skal dog sies, jeg koker heller vannet i kjelen og heller tilbake i skålen med grøt fremfor å koke grøten i kjelen, så slipper jeg å vaske opp :p

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Havregrøt, ris etc: Kok opp vannet med full styrke på plata. Når det koker skrur du av plata samtidig som du heller oppi havregryn, ris etc.

Nei. Start med kaldt vann, spesielt når du skal koke ris. Og skyll alltid risen først i kaldt vann.

Påstand uten begrunnelse står ikke særlig sterkt i min bok, men jeg vil gjerne lære om du har noe å lære bort. :)

Lenke til kommentar

Jeg koker opp, slår av og lar den stå i 17 minutter på plata og fem av. Da blir den tørr og fluffy og fin. Synes Ramsay-risen så for våt ut, særlig hvis du skal steke den noen dager senere. Men jeg skal teste hans måte neste gang.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg hører påstanden bli sagt av han også, ved 1:14, men jeg hører ingen begrunnelse. Jeg vil lære hvorfor, hvis det finnes noen saklige grunner for det i det hele tatt.

Legg også merke til at han sier risen skal bli varm så fort som mulig ved 1:23, og deretter dampe på lav varme. Det er nettopp det man gjør når man heller (skylt) ris oppi kokende vann. Så raskt varmt som mulig, deretter slå av varmen så den kan stå og dampe seg på lav varme (restvarmen i plata de første minuttene, deretter laveste varme noen minutter).

Isbilen: Vær varsom og oppbevar risen i kjøleskap hvis den skal gjenbrukes. Ris som lagres feil (romtemperert) kan gi alvorlig matforgiftning og i verste fall dødsfall. En av mange kilder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...