Gå til innhold

Kasse til PC mm. på kaldlost, ideer?

Anbefalte innlegg

Først, hvis denne er feilpostet, flytt den dit dere mener den hører hjemme.

Skal flytte inn i rekkehus med kaldloft. Tenker å bygge en kasse/kiste for å ha et par servere, en NAS, UPS og switch inni. Vil ha utstyret i boks for å slippe mye støv inn (støvfilter i luftinntak), og for å slippe veldig mye kulde for kompontentene. Planen er at komponentene skal varme opp boksen om vinteren og at det skal være nok luftsirkulasjon på sommeren slik at komponentene ikke skal bli overopphetet.

Tenker å lage en boks på 80 x 80 x 150 CM (Høyde x Dybde x Bredde).

Lager da to luftehull, ett på hver langside. Lage hull til 2 x 120 cm vifter i hvert hull. Tenker å ha vifter bare til uttrekk i første omgang. Skal montere ekstern temp-sensor via USB slik at jeg kan monitorere temperaturen inni boksen og få varsler ved for lav temp.

Hva tror dere om dette prosjektet? Tanker om materiale jeg kan bruke? Tror dere jeg klarer å holde grei temperatur i kassa selv om d blir minusgrader på loftet?

Endret av intelli-musa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er ikke minusgrader om vinteren, det løses med varmetap fra boligen pluss nok isolasjon. Problemet er varme om sommeren. Det blir fort 60+ på en god soldag.

(redigert)

Så forresten nå at du tenkte på aktiv kjøling. I så fall kan du trekke en slange til/ut av en ventil, så får du uteluft. I så fall burde det være mulig på sommeren også.

Mvh

Per Gunnar Hansø

Endret av pergh
Lenke til kommentar

Nå vil det nok variere en del etter hvor kaldt loftet er, og hvor stort.

Som sagt så vil det nok være null problem å holde det varmt nok på vinteren. Vær oppmerksom på at det vel og merke bare er harddisker og batterier som sliter spesielt ved lave temperaturer (så være ekstra nøye på NAS'en og UPSen). PSU kan nok påvirkes litt, men ikke mye, og så lenge man gir den ekstra mye overhead på effekten, så bør det i hvert fall ikke på en maskin som står på hele tiden være et problem.

Det store spørsmålet er egentlig hvor mye varm luft loftet klarer å avgi på varme sommerdager. Å få det ut av kassen høres helt plausibelt ut, og ikke noe direkte problem når du uansett overvåker. Men så lenge du ikke får varmluften UT av loftet, så vil det til slutt overopphete. På de kaldloftene jeg har vært på, så hadde det nok vært null problem, da de er relativt store, og har åpent i hver ende på skråtaket.

Så om kaldloften har lufteventil(er) eller noen åpninger så er det nok ikke noe stort problem. Vil man ha litt mer fancy, så kunne man jo kanskje montert opp en ventil med sånne luftesluser som lukker seg når viften ikke er på. Og så kan du styre disse samtidig som du styrer de viftene i kassen?

Totalt sett så virker det som et relativt realistisk prosjekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har vert på boligjakt denne sommeren og sett på en hel del boliger med loft, med ulike grader av isolering.

Alle lofttene jeg har vert oppe i og sett på har, i sommervarmen vert de varmeste plassene i hele huset, så ser for meg at du vil ha store problemer på sommeren når det er varmt. All varmen i boligen samler seg på loftet.

Du må heller satse på en kjeller eller under gatenivå om du har det :]

Lenke til kommentar

Takk for detaljerte og gode svar. Tar ikke over boligen før på fredag, så har ikke detaljert oversikt over loftet. Det er ett rekkehus fra 1983, så tror det er ventiler i taket. Er også ett ganske stort tak (45 kvm). Tror dette går bra. Nå er det store spørsmålet hvor stor kassa kan være for at jeg skal få den gjennom loftsluka (Vil snekre den ute på verandaen og skal være mulig å ta med seg).

Er veldig spent på dette prosjektet. Noen idèer på hvilke materialer jeg kan bruke til kassa?

Lenke til kommentar

MDF-plater er veldig fine til slikt. Greit å jobbe med, god styrke, passe lett. Mange (dyre som rimelige) gulvhøyttalere er laget i dette, og på generelt plan et ganske populært valg til mange konstruksjoner.

Mulig man bør vurdere noe for å stive kassa opp, med kanter/lister i metall, eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Har vert på boligjakt denne sommeren og sett på en hel del boliger med loft, med ulike grader av isolering.

Alle lofttene jeg har vert oppe i og sett på har, i sommervarmen vert de varmeste plassene i hele huset, så ser for meg at du vil ha store problemer på sommeren når det er varmt. All varmen i boligen samler seg på loftet.

Du må heller satse på en kjeller eller under gatenivå om du har det :]

Har også en liten bod som fysisk henger sammen med huset men som ikke har isolasjon og dør bare utendørs. Tror ikke det er ett godt alternativ. Får se hva jeg gjør, skal sjekke temperaturer på loftet før jeg starter prosjektet.

Lenke til kommentar

MDF-plater er veldig fine til slikt. Greit å jobbe med, god styrke, passe lett. Mange (dyre som rimelige) gulvhøyttalere er laget i dette, og på generelt plan et ganske populært valg til mange konstruksjoner.

Mulig man bør vurdere noe for å stive kassa opp, med kanter/lister i metall, eller noe lignende.

Har sett MDF-plater blitt brukt til lignende her på forumet (Rack-skapet høyt oppe inne i denne kategorien). Tenkt på at det er det beste. Ser nå at det er flere som er engstelig for at det blir for varmt der oppe, så må tenke meg grundig om før jeg gjør noe mer. Ett alternativ er å bygge en boks og henge opp på veggen utenfor. Da må den være vanntett eller være under tak, skal se på denne muligheten når jeg flytter inn. Har veldig lyst til å få alle serverne og annet utstyr som står på hele tiden ut fra kontoret, da dette tar plass og gir meget dårlig luft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...