Gå til innhold

Automatiker til ingeniør


lawiet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Y-vei eller forkurs. Y-vei er spesialtilpassede opplegg for de med fagbrev. Det er begrenset hvilke linjer du kan velge, og det er ikke alle høyskoler som tilbyr dette. Med spesialtilpasset så menes det at du tar matematikk, norsk og fysikk ved siden av den normale ingeniørutdanningen første studieår, sikkert også med obligatoriske sommerkurs. Fordelen er at du gjennomfører utdanningen på 3 år, og det er ikke andre opptakskrav enn relevant fagbrev. Merk deg det - for din del kan du sikkert kun søke elektrorelaterte linjer som automasjon og elkraft.

 

Hvis du syntes det høres hardt ut, så kan du ta forkurs et år før du begynner på et vanlig ingeniørstudie. Forkurset består av matematikk, fysikk, norsk, engelsk og samfunnsfag, og varer et år. Dette kvalifiserer deg til alle ingeniørstudier, både på bachelor- og masternivå. Forkurs er normalt sett godkjent av lånekassen for studielån og stipend. De fleste høyskoler som tilbyr ingeniørfag tilbyr også dette. Fordelene her er som nevnt valgfrihet etter bestått kurs, samt en del lavere intensitet i starten og ikke minst noe som kalles forkurskvote. Med forkurs så har du mulighet til å bli tatt opp til ingeniørstudier i en egen kvote, hvor 20% av studieplassene er reservert nettopp forkurskandidater. Disse kvotene gjør at du kan komme inn på linjer med noe lavere snitt enn ellers.

 

Både y-vei og forkurs finner du masse informasjon om ved litt googling.

Lenke til kommentar

Hvis du syntes det høres hardt ut, så kan du ta forkurs et år før du begynner på et vanlig ingeniørstudie. Forkurset består av matematikk, fysikk, norsk, engelsk og samfunnsfag, og varer et år. Dette kvalifiserer deg til alle ingeniørstudier, både på bachelor- og masternivå.

Nei, man må starte på lavere grads nivå. Det finnes 5-årige studier så man slipper å søke seg inn på et nytt studie for å ta studier på masternivå, men man kvalifiserer ikke til 2-årig master før man har fullført tilsvarende en relevant bachelor.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra og til dette etter 1 måned med fagbrev, så skal ikke så mye til :rofl: Men som sagt før, en kan hoppe rett på Y-veien eller starte med forkurs. Selv tok jeg forkurs mellom vg2 og vg3 men har ikke fortsatt på ingeniør(enda).

 

Forøvrig er det flere som tilbyr Y-veien på deltid, som her i min by. Her kan man ta elektro ing. med fordypning i automatisering to dager i uken. Dette går over 9 semestre(4,5år). Dette er kun en av mange muligheter.

 

Du kan jo også gå teknikken for så å bygge videre med bachelor/master etter dette. Mener det er slik at etter to år på teknikken kvalifiserer en til å starte på andre året på bachelor. Men dette er jeg ikke helt sikker på, så ta det med en klype salt :)

Lenke til kommentar

Hvis du har valgt å holde deg innen elektrofag så vil jeg anbefale Y-veien. Eksempel på studieplan finner du her. Hvis man velger å gå via teknisk fagskole er man også nødt til å ta R1+R2 og FY1 som privatist (hvis ikke skolen tilbyr dette eller har det integrert i utdanningsløpet). Det er korrekt at man kan slippe unna med 2 år på bacheloren, men det er ikke slik at man hopper inn på 2. året. I de tilfeller jeg har hørt om får man en "spesial laget" utdanningsplan med utvalgte emner, som ikke nødvendigvis er logisk.. Det er verdt å merke at man i dette tilfellet får 120 studiepoeng og etter hva jeg har forstått vil vitnemålet da henvise til vitnemålet fra teknisk fagskole for de resterende 60 studiepoengene.. Vil heller ikke anbefale et 2 årig løp da man kan ende opp med å miste mye fag som kan være relevant videre i studieløpet. Kan også nevne at jeg sjeldent har hørt noen fortelle hvor moro det var på forkurs.. Derfor tror jeg Y-veien er det beste alternativet ;)

Endret av Salt_Skin
Lenke til kommentar

Du kan jo også gå teknikken for så å bygge videre med bachelor/master etter dette. Mener det er slik at etter to år på teknikken kvalifiserer en til å starte på andre året på bachelor. Men dette er jeg ikke helt sikker på, så ta det med en klype salt :)

Tviler sterkt på dette. Tror det er vanlig å ta både matte 1 og 2 første året i tillegg til en del programfag på de fleste linjer nå. Såvidt jeg husker så er vel matten på tekniken på R1/R2-nivå, så da mangler en dermed mye viktig mattekunnskap dersom en skal hive seg rett på ande året.

Lenke til kommentar

 

Du kan jo også gå teknikken for så å bygge videre med bachelor/master etter dette. Mener det er slik at etter to år på teknikken kvalifiserer en til å starte på andre året på bachelor. Men dette er jeg ikke helt sikker på, så ta det med en klype salt :)

Tviler sterkt på dette. Tror det er vanlig å ta både matte 1 og 2 første året i tillegg til en del programfag på de fleste linjer nå. Såvidt jeg husker så er vel matten på tekniken på R1/R2-nivå, så da mangler en dermed mye viktig mattekunnskap dersom en skal hive seg rett på ande året.

 

 

Som sagt er jeg ikke skråsikker på dette, var kun en "myte" fra når jeg jobbet som automatiker. At man altså kunne fullføre teknikken og så starte på 2 året bachelor om man ønsket det etterpå.

Lenke til kommentar

For å quote meg selv :)

 

Hvis man velger å gå via teknisk fagskole er man også nødt til å ta R1+R2 og FY1 som privatist (hvis ikke skolen tilbyr dette eller har det integrert i utdanningsløpet). Det er korrekt at man kan slippe unna med 2 år på bacheloren, men det er ikke slik at man hopper inn på 2. året. I de tilfeller jeg har hørt om får man en "spesial laget" utdanningsplan med utvalgte emner, som ikke nødvendigvis er logisk.. Det er verdt å merke at man i dette tilfellet får 120 studiepoeng og etter hva jeg har forstått vil vitnemålet da henvise til vitnemålet fra teknisk fagskole for de resterende 60 studiepoengene..

Lenke til kommentar

 

Du kan jo også gå teknikken for så å bygge videre med bachelor/master etter dette. Mener det er slik at etter to år på teknikken kvalifiserer en til å starte på andre året på bachelor. Men dette er jeg ikke helt sikker på, så ta det med en klype salt :)

Det er riktig at man kan få godskrevet 60 studie poeng fra teknisk fagskole. Men det har jo liten hensikt å gå en bachelorgrad via teknikken, i og med at man etter teknisk fagskole får akkurat de samme jobbene som de med bachelor.
Lenke til kommentar

 

 

Du kan jo også gå teknikken for så å bygge videre med bachelor/master etter dette. Mener det er slik at etter to år på teknikken kvalifiserer en til å starte på andre året på bachelor. Men dette er jeg ikke helt sikker på, så ta det med en klype salt :)

Det er riktig at man kan få godskrevet 60 studie poeng fra teknisk fagskole. Men det har jo liten hensikt å gå en bachelorgrad via teknikken, i og med at man etter teknisk fagskole får akkurat de samme jobbene som de med bachelor.

 

 

Det er det dummeste jeg har hørt, hvor har du kilder på at dette gjelder for alle stillinger? Klart det er mange plasser man ikke "trenger" så mye utdanning og får muligheten til å jobbe som ingeniør. Det blir som om jeg skal si at det ikke er vits å ta mer utdanning etter fagbrevet da jeg allerede jobber som ingeniør(uten noe mer utdannelse).

 

En som har bachelor, teknikken og fagbrev stiller så klart bedre enn en med samme kriterier men mangler bachelor. Det sier seg selv...

Lenke til kommentar

Teknisk fagskole og Bachelor er begge høyere utdanning, lavere grad.

 

Men du må gjerne komme med eksempler på hvilken ingeniør stilling som krever en bachelorgrad, hvor en fra teknikken ikke får jobb.

 

De fleste jeg kjenner som har gått elektrofag på teknisk fagskole fikk jobb som elektroingeniører etter endt utdanning.

 

Bachelor er jo uten tvil "høyere" utdanningsgrad en teknikken da man ikke kan godskrive en bachelor etter endt teknisk fagskole..

 

Må jeg komme med forslag på din påstand?

 

Og jeg benekter ikke at det er mulig, men man stiller klart sterkere med en bachelor i tillegg.. Det er mange ingeniør stillinger man kun trenger fagbrev til og, men det betyr ikke at man er kvalifisert til alle ingeniør stillinger for det om..

Lenke til kommentar

Ja, det er vel dette de fleste tror hvertfall. At en bachelor er høyere enn teknisk fagskole. I det store å det hele er det veldig liten forskjell på disse to. Utenom at man på teknisk fagskole i de fleste tilfeller har flere undervisning/forelesningstimer enn de har på universitet og høyskoler. Derav har fagskolene noe mindre studietid enn de andre nevnte.

 

Noen av fagene vi hadde på fagskolen hadde faktisk identisk pensum til universitetet, men tilnærmingen til svar var forskjellig.

Og når vi sammenlignet eksamen i samme fag mellom skolene var fagskoleeksamen vesentlig vanskeligere enn de vi sjekket med et par andre universiteter og høyskoler. Så nivået på det faglige er minst like høyt på fagskolen.

 

Men jeg understreker at tilnærmingen er forskjellig.

 

De stedene jeg mener en bachelor overgår teknisk fagskole er på produktutvikling. Nå er det slik at det ikke er så mange slike stillinger her til lands, de dukker opp innimellom.

 

Så den store forskjellen i arbeidslivet går mer på hva bransjen har hatt erfaring med. Håndverkerbransjen ansetter gjerne prosjektleder, avdelingsledere o.l som har sin bakgrunn fra teknisk fagskole. Mens oljebransjen f.eks er delt, hvor selskapene med norske tradisjoner ofte sidestiller fagskolen med bachelor, og andre benytter fagskolefolk til serviceingeniører osv. (hvor det strengt tatt bare trengs fagbrev).

 

Må huske på at en fagskoleutdanning er noe som ligger på toppen av 4,5år utdanning man har hatt i forkant. Så ca 6,5 år totalt innenfor et gitt fag.

Lenke til kommentar

Ja, det er vel dette de fleste tror hvertfall. At en bachelor er høyere enn teknisk fagskole. I det store å det hele er det veldig liten forskjell på disse to. Utenom at man på teknisk fagskole i de fleste tilfeller har flere undervisning/forelesningstimer enn de har på universitet og høyskoler. Derav har fagskolene noe mindre studietid enn de andre nevnte.

 

Noen av fagene vi hadde på fagskolen hadde faktisk identisk pensum til universitetet, men tilnærmingen til svar var forskjellig.

Og når vi sammenlignet eksamen i samme fag mellom skolene var fagskoleeksamen vesentlig vanskeligere enn de vi sjekket med et par andre universiteter og høyskoler. Så nivået på det faglige er minst like høyt på fagskolen.

 

Men jeg understreker at tilnærmingen er forskjellig.

 

De stedene jeg mener en bachelor overgår teknisk fagskole er på produktutvikling. Nå er det slik at det ikke er så mange slike stillinger her til lands, de dukker opp innimellom.

 

Så den store forskjellen i arbeidslivet går mer på hva bransjen har hatt erfaring med. Håndverkerbransjen ansetter gjerne prosjektleder, avdelingsledere o.l som har sin bakgrunn fra teknisk fagskole. Mens oljebransjen f.eks er delt, hvor selskapene med norske tradisjoner ofte sidestiller fagskolen med bachelor, og andre benytter fagskolefolk til serviceingeniører osv. (hvor det strengt tatt bare trengs fagbrev).

 

Må huske på at en fagskoleutdanning er noe som ligger på toppen av 4,5år utdanning man har hatt i forkant. Så ca 6,5 år totalt innenfor et gitt fag.

 

Så hvorfor kan man ikke godskrive en bachelor fra teknikken? Hvorfor må man supplere med 2 års skole? Er de to år med skole kun oppfriskning mener du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...