Kampsport Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 (endret) Hei! Jeg har en passat 2000 mod, skulle gjerne hatt noen slingringsbolter til bilen så jeg kunne fått på felgene jeg har stående som er 5x114.3. Passaten har 5x112. Sett på noen sider, noen norske og noen utlandske, men ikke funnet veldig mye, men ser det ligger på ca. 400-700 kr for 20 stk. Kunne egentlig ha kjøpt spacer adaptere, men økonomien er litt stiv akkurat, så vil ikke bruke så veldig mye penger. Forslag og hjelp tas imot med stor takk! - Kampsport Endret 10. august 2014 av Kampsport Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 (endret) Så vidt meg bekjent er ikke dette lov, vel? Fra Benny Endret 10. august 2014 av Sampson Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 Så vidt meg bekjent er ikke dette lov, vel? Fra Benny Altså så skreiv jo at jeg IKKE skulle ha på spacere. Bare slingringsbolter. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Etter litt googling ser det ut til at dekkforhandlere har slike. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 Etter litt googling ser det ut til at dekkforhandlere har slike. Har du noe mer spesifikk? Er MSW-felger, så kan jo høre derifra da, men burde vel passe så lenge det er 5x114,3 til 5x112 bolter uansett? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Så vidt meg bekjent er ikke dette lov, vel? Fra Benny Altså så skreiv jo at jeg IKKE skulle ha på spacere. Bare slingringsbolter. Pga økonomien ja, var jo oppe til vurdering. Etter litt googling ser det ut til at dekkforhandlere har slike. Har du noe mer spesifikk? Er MSW-felger, så kan jo høre derifra da, men burde vel passe så lenge det er 5x114,3 til 5x112 bolter uansett? Ikke noe problem fra 98 til 100, så 112 til 114,3 burde ikke være et problem. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 Så vidt meg bekjent er ikke dette lov, vel? Fra Benny Altså så skreiv jo at jeg IKKE skulle ha på spacere. Bare slingringsbolter. Pga økonomien ja, var jo oppe til vurdering. Etter litt googling ser det ut til at dekkforhandlere har slike. Har du noe mer spesifikk? Er MSW-felger, så kan jo høre derifra da, men burde vel passe så lenge det er 5x114,3 til 5x112 bolter uansett? Ikke noe problem fra 98 til 100, så 112 til 114,3 burde ikke være et problem. Ja, så på begge, men har ikke greie på dette så visste ikke før istad at man egentlig bare trenger boltene. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 En ting til det med innpress på felg, hva er det det betyr? Gjelder reglen med 7,5mm da også? Eller det noe annet enn fks hvor mye spaceren bygger? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 En ting til det med innpress på felg, hva er det det betyr? Gjelder reglen med 7,5mm da også? Eller det noe annet enn fks hvor mye spaceren bygger? Et enkelt googlesøk vil si deg hva innpress er, når det gjelder regler: ET = innpress hvor din bil har ET 45 Brede dekk har ofte endret ET-verdi, og følgelig endret sporvidde. Uten særskilte godkjenningspapirer kan man øke sporvidde med maks. 15mm, dvs. 7,5mm på hver side. Forbeholdet er at man har full fjæringsvei og kan gjøre fullt rattutslag uten at det subber noe sted. Det vil si at man for eksempel kan gå fra ET40 til ET32,5 uten særskilte godkjenningspapirer -forutsatt at intet subber. Lav ET gir bredere/stødigere sporvidde, men sliter hardt på hjullagre osv. Høy ET gir smal sporvidde Høy ET kan kompanseres med spacere for å redusere ET-verdien (ET35 med 10mm spacere gir ET25), men les nøye om dette før du går i gang. Her er det MYE som kan gå galt. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 En ting til det med innpress på felg, hva er det det betyr? Gjelder reglen med 7,5mm da også? Eller det noe annet enn fks hvor mye spaceren bygger? Et enkelt googlesøk vil si deg hva innpress er, når det gjelder regler: ET = innpress hvor din bil har ET 45 Brede dekk har ofte endret ET-verdi, og følgelig endret sporvidde. Uten særskilte godkjenningspapirer kan man øke sporvidde med maks. 15mm, dvs. 7,5mm på hver side. Forbeholdet er at man har full fjæringsvei og kan gjøre fullt rattutslag uten at det subber noe sted. Det vil si at man for eksempel kan gå fra ET40 til ET32,5 uten særskilte godkjenningspapirer -forutsatt at intet subber. Lav ET gir bredere/stødigere sporvidde, men sliter hardt på hjullagre osv. Høy ET gir smal sporvidde Høy ET kan kompanseres med spacere for å redusere ET-verdien (ET35 med 10mm spacere gir ET25), men les nøye om dette før du går i gang. Her er det MYE som kan gå galt. Altså, på min passat har jeg jo 45 i innpress og en bil jeg eide tidligere (Honda Accord 2003) har innpress på 55, hvordan blir det da med å sette over de felgene (bak på bilde i tråden) på passaten? 10mm på hver side? Vet ikke hvilket innpress felgene har, kan jo fks være 48 eller 52 for det jeg vet, kan ikke finne hvor det står, kommer de kanskje ikke til å passe da? Og hvordan var det med sånne slingringsbolter, er det lovlig å ha? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Kjøretøyforskriften Kap 13 §2.6 skriver dette: Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper.Slingrebolter i seg selv er nødvendigvis ikke ulovlig i følge kjøretøyforskriften, men må du bruke dette for å få på plassen bryter du antageligvis med bilprodusentens krav for felger. Tviler sterkt på at VW har godkjent andre boltsirkler på din bil enn det som er originalt. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 Kjøretøyforskriften Kap 13 §2.6 skriver dette: Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper.Slingrebolter i seg selv er nødvendigvis ikke ulovlig i følge kjøretøyforskriften, men må du bruke dette for å få på plassen bryter du antageligvis med bilprodusentens krav for felger.Tviler sterkt på at VW har godkjent andre boltsirkler på din bil enn det som er originalt. Hvordan kan jeg få på felgene lovlig uten å bruker masse penger? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Selg de og kjøp noen med riktig boltsirkel. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 Ja, betaler du mellomlegget for nye? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Nei, hvorfor skulle jeg det da? Er jo ikke jeg som har kjøpt felger med feil boltsirkel til min bil. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 Har da ikke kjøpt felger med feil boltsirkel? Hvis du ser i innlegget jeg skrev før du kommenterte så står det at de kom fra en annen bil jeg eide tidligere. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Hva er da problemet med å selge disse hjulene og bruke pengene på å kjøpe andre felger med rett boltsirkel da? Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 Hva er da problemet med å selge disse hjulene og bruke pengene på å kjøpe andre felger med rett boltsirkel da? Har du noen gang prøvd å selge noe brukt? Brukte ting faller jo så jævlig i verdi???? Så blir ikke rare felgene jeg får da får det jeg selger de for, tenkt tanken kanskje? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Om du er av den typen som godtar det første budet i frykt for å ikke få solgt ting så kan jeg skjønne at du opplever at ting faller "jævlig i verdi" som du så fint skriver det. I sommer har jeg solgt en ATV for samme summen som jeg kjøpte den for 3 år siden og solgte et sett felger for nesten 10 ganger den summen jeg kjøpte de for 8 år siden.. Ha litt is i magen og aksepter det at du blir å kjøre på litt kjipe felger en stund til så skal du nok se at du plutselig får solgt de for en anstendig sum. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 Om du er av den typen som godtar det første budet i frykt for å ikke få solgt ting så kan jeg skjønne at du opplever at ting faller "jævlig i verdi" som du så fint skriver det. I sommer har jeg solgt en ATV for samme summen som jeg kjøpte den for 3 år siden og solgte et sett felger for nesten 10 ganger den summen jeg kjøpte de for 8 år siden.. Ha litt is i magen og aksepter det at du blir å kjøre på litt kjipe felger en stund til så skal du nok se at du plutselig får solgt de for en anstendig sum. La de ut for første gang i mai, så tror nok du tar feil. Brukt er brukt. Har bare fått dårlige bud, derfor var grunnen at jeg beholdt dem selv og prøver å finne en måte å bruke dem på... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå