tobyone Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Hei, jeg er godt igang med lappen, og har tatt alt utenom glattkjøring og noen kjøretimer. Nå fikk jeg vite at den jeg kjører med har forbikjøring, og det vil jeg helst ikke bruke penger på. Så vidt jeg har råd til alt dette. Andre kjente som kjørte med andre lærere hadde ikke forbikjøring. Kan jeg nekte da? Hva om læreren nekter meg å komme videre i kurset eller melde meg opp til oppkjøring? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Du skal ha obligatorisk sikkerhetskurs på vei:Obligatorisk sikkerheitskurs på vegDette kurset er på i alt 13 timar. Det har fire delar:Del 1 Bilkjøringas risikoDel 2 Kjøring i landevegsmiljø og forbikjøringDel 3 Avsluttande kjøring i variert trafikkmiljøDel 4 Refleksjon og oppsummeringFor å ha godt utbytte , er det viktig at du er god nok frå før . Ideelt burde du vere god nok til å greie praktisk førarprøve før du tek dette kurset!Gjennom kurset skal du vidareutvikleforståing for risikoen ved bilkjøringevne til å motverke bl.a. møte-, utforkjørings- og forbikjøringsulykkerevne til å vurdere deg sjølv som førar Også kjent som langkjøring. 2 Lenke til kommentar
tobyone Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 (endret) Langkjøring har jeg hatt, og da hadde jeg en god del forbikjøring. Det er bare det at han vil ha en økt med bare forbikjøring, der jeg og en annen elev i en annen bil kjører forbi hverandre hele tiden. Endret 10. august 2014 av tobyone Lenke til kommentar
Musty Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 det er helt normalt, og hvis kjørelæreren din mener at du trenger det så trenger du det nok. 2 Lenke til kommentar
tobyone Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 Det er ikke bare jeg som må ha det. Alle som kjører med han må ha det. Og som Quote skrev over så er forbikjøring en del av langkjøringa, så hvorfor skal jeg ha det når jeg ikke trenger det? Han var fornøyd med de forbikjøringene jeg hadde. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Om du blir anbefalt forbikjøyringstrening så er det vell ein grunn til det? Utanom det som er obligatorisk så kan dei øvrige kjøyretimane inneholde omtrent kva som helst. Vanligvis så vil slike kjøyretimar bestå av kjøyretrening i blanda trafikkmiljø, men ein kan også velge å spesifisere at ein fokuserer på å øve særskilt på ein bestemt ting. Typiske eksempel er at ein bruker nokre timar på å øve på f.eks. bakkestart eller lukeparkering for dei som har behov for det. I mindre byar er det f.eks. ikkje uvanlig at ein blir tilbydt kjøyretimar i nærmaste større by. Desse timane koster då ofte litt ekstra for å dekke inn utgiftene med at kjøyrelæraren må kjøyre til den byen, men då får ein trene på bykjøyring, med feltbytte, rundkjøyringer, trikkeskinner og alt det som høyrer med. Det er ikkje noke som du må ha, men dersom du ikkje er vandt til å kjøyre i større byar så kan det være fornuftig å øve på det. I ditt tilfelle kan det kanskje være at du har kjøyrt mest i by og at kjøyrelæraren synes du skal ha litt meir mengdetrening på landevegskjøyring? Personleg så ville eg ikkje ha nekta å delta i forbikjøyringstrening, men eg ville ha spurt litt om kva som er grunnlaget for at kjøyrelæraren vil at du skal ha slike timar. Normalt sett så anbefaler ikkje kjøyrelæraren elevane sine til å ta unødvendige timar. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Om du blir anbefalt forbikjøyringstrening så er det vell ein grunn til det? Generere ytterligere inntekter for kjøreskolen? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Om du blir anbefalt forbikjøyringstrening så er det vell ein grunn til det? Generere ytterligere inntekter for kjøreskolen? Ja det kan sjølvsagt være, men mitt inntrykk er at dei fleste kjøyreskulane har så mange elevar at dei ikkje treng å lure folk til å ta meir kjøyretimar enn nødvendig. Men derfor kan det være greit å få avklart behovet med kjøyrelæraren, du finner fort ut om forklaringa heng på greip eller ikkje. 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Jeg hadde spurt kjøreskolen hva som er grunnen til at du må ha ekstra forbikjøringtimer, siden du allerede har hatt langkjøring med forbikjøring. Hvis du (og han?) synes du gjør forbikjøringer på en trygg måte, er det jo ingen grunn til å ha det igjen, med mindre det er en del av det obligatoriske sikkerhetskurset og et av punktene du ikke har vært igjennom, i forhold til det. Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Aldri hørt om en egen del som heter forbikjøring. Det inngår i langkjøringen. Men det kan jo hende at kjørelæreren din vil at du skal ta en kjøretime bare for å øve på forbikjøring? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Hvis du mangler kjøretimer og forbikjøringen teller på kjøretimene har det vel ikke noe å si kostnadsmessig? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Aldri hørt om en egen del som heter forbikjøring.Nei vel, da kan du ta en titt i læreplanen for klasse B, tema 3.7. Det er flere skoler som praktiserer en egen time med forbikjøring, sånn at man kan kjøre sikkerhetskurs på vei uten en ekstra bil/lærer/elev. 1 Lenke til kommentar
Musty Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Jeg gjorde det når vi kjørte på vei til sikkerhetskurset på bane. Tok ca en time å kjøre dit, vi var 3 biler med to elever i hver bil. En elev kjørte hver vei. Langkjøringen hadde jeg noen dager etter dette, og da ble det også gjort forbikjøring, men da på mitt eget initiativ.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Langkjøring har jeg hatt, og da hadde jeg en god del forbikjøring. Det er bare det at han vil ha en økt med bare forbikjøring, der jeg og en annen elev i en annen bil kjører forbi hverandre hele tiden. Det kan ikke tenkes at din økt med forbikjøring overbeviste kjørelæreren at du trengte å trene på dette? 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Ikke offisielt obligatorisk, men mange kjøreskoler har det for det. Lenke til kommentar
tobyone Skrevet 11. august 2014 Forfatter Del Skrevet 11. august 2014 Takk for alle svar. Skal ta en prat med kjørerlæreren, og prøve å komme meg unna:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå