Gå til innhold

Avslag på stipend lån


Madcrazeh

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Søkte stipend forrige uke, men fikk avslag. I brevet (elektronisk) fra lanekassen står det følgende:

"Avslaget skyldes at du nå er forsinket i utdanningen med mer enn 60 studiepoeng eller tilsvarende. 60
studiepoeng tilsvarer ett års fulltidsutdanning i utdanninger som ikke gir studiepoeng, for eksempel
videregående opplæring".
Er jeg helt fjern her, eller står det egentlig at jeg ikke har fullført VGS? Eventuelt er forsinket? Jeg har fullført VGS. Hadde jeg ikke fullført VGS hadde jeg ikke kommet inn på skolen jeg har søkt på siden jeg måtte sende inn kopi av vitnemålet. Jeg sendte mail til lanekassen på fredag etter at de har stengt kontorene, men burde jeg ringe inn? Er avhengig av stipend, har over 5000 i husleie hver måned (skal bo i Bergen).
Kan det være at jeg ikke er registrert i deres systemer angående fullført VGS? Skjønner ikke greia. Jeg er 22 år, har studert tidligere på høyskole men fant ut at jeg ville prøve noe annet. Hadde friår etter videregående bl.a.
På forhånd takk for alle tips! :)
Endret av Madcrazeh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstår det har du ikke avlagt eksamen fra høyskole utdannigen din og "mangler" derfor poeng. Vet ikke helt hvordan dette virker, men det er nok lagt inn slik at folk ikke kan være "evig" student og bare stryke hvert år.

 

Jeg strøk i ett fag tre ganger. Er det ikke så at man har rett på syv student-år der man har stipend? Eller er det sånn å forstå at man må bestå alle fag, selv om man bytter utdannelse?

 

Det er dog dette jeg ikke skjønner helt:

60 studiepoeng tilsvarer ett års fulltidsutdanning i utdanninger som ikke gir studiepoeng, for eksempel videregående opplæring".

Lenke til kommentar

Det har ikke noe med videregående å gjøre, de har bare brukt det som et eksempel,

 

Kort sagt sier de: Du har fått lån og stipend for en utdanning tidligere, men ikke bestått eller sendt inn papirer på dette, dermed har du ikke fylt kravene som settes for videre støtte, det du da må gjøre er å studere fra egen lomme, og tjene opp manglende studiepoeng (60, som tilsvarer ett år) før du igjen kan søke og lån og stipend og håpe på å få det.

 

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/forsinket/

 

At du ligger mer enn 60 poeng bak betyr nok mer enn bare ett fag.

Ring og hør med de, da kan du få svar på hvordan regnestykket i ditt tilfelle ser ut.

 

Sitat fra lånekassen:

 

 

 

 

Jeg avbrøt utdanningen uten å bestå eksamen
Når du avbryter en utdanning du har fått støtte til, blir du forsinket. Denne forsinkelsen følger med deg til neste gang du eventuelt søker om støtte, dersom du ikke har tatt utdanning uten støtte i mellomtiden.
Endret av technicality
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det har ikke noe med videregående å gjøre, de har bare brukt det som et eksempel,

 

Kort sagt sier de: Du har fått lån og stipend for en utdanning tidligere, men ikke bestått eller sendt inn papirer på dette, dermed har du ikke fylt kravene som settes for videre støtte, det du da må gjøre er å studere fra egen lomme, og tjene opp manglende studiepoeng (60, som tilsvarer ett år) før du igjen kan søke og lån og stipend og håpe på å få det.

 

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/forsinket/

 

At du ligger mer enn 60 poeng bak betyr nok mer enn bare ett fag.

Ring og hør med de, da kan du få svar på hvordan regnestykket i ditt tilfelle ser ut.

 

Sitat fra lånekassen:

 

 

 

 

Jeg avbrøt utdanningen uten å bestå eksamen
Når du avbryter en utdanning du har fått støtte til, blir du forsinket. Denne forsinkelsen følger med deg til neste gang du eventuelt søker om støtte, dersom du ikke har tatt utdanning uten støtte i mellomtiden.

 

Takk for svar som oppklarte litt, fant ikke dette på sidene deres. Da får jeg bare ringe inn i morgen og høre om det er totalt uaktuelt å få stipend eller ikke (regner med de ikke viser skjønn, har ikke hatt noe sykdom o.l.). Hvor mange studiepoeng mangler jeg for å få stipend?

 

Det jeg trolig må gjøre nå, er å få utsatt plassen min på BI ett år (håper faen det er mulig siden jeg faktisk har skrevet kontrakt med dem) og finne et studium der jeg kan ta nok studiepoeng slik at jeg kan begynne på BI til neste år!

Lenke til kommentar

Det varierer fra skole til skole hvor mange studiepoeng man får per fag, noen gir 10, noen gir 7,5. Men 60 poeng er typisk et helt år med fulltidsstudier, dvs at om du ligger 60 poeng bak så tilsvarer det å gå et år på skole uten å stå i et eneste fag.

 

Gjelder dette selv om en tar opp igjen et år? Det måtte jeg, siden jeg strøk i ett fag man måtte bestå for å kunne fortsette på neste året.

Lenke til kommentar

Du har lov til å være ett år forsinket, altså 60 studiepoeng å ta igjen, det du forteller oss henger ikke helt på grep om hvordan lånekassen har behandlet saken din... så enten er det noe du ikke forteller oss, eller noe du ikke har fortalt lånekassen om. Hva det nå enn er... kan ingen her inne svare deg bedre enn lånekassen selv.

 

Ring og hør med de.

 

og for å svare på ditt siste innlegg og.

 

Har du tatt opp igjen ett år OG stått alle fag, blir regnskapet 0, forutsett at du i dette året har tatt opp 60 studiepoeng. og da kan du få støtte...

 

Avslaget sier at du fortsatt har minst ett år å ta opp før du har rett til støtte, vil og minne deg på at du kun kan få støtte i totalt 7 år hvis jeg ikke tar feil,

Endret av technicality
Lenke til kommentar

 

Slik jeg forstår det har du ikke avlagt eksamen fra høyskole utdannigen din og "mangler" derfor poeng. Vet ikke helt hvordan dette virker, men det er nok lagt inn slik at folk ikke kan være "evig" student og bare stryke hvert år.

 

Jeg strøk i ett fag tre ganger. Er det ikke så at man har rett på syv student-år der man har stipend? Eller er det sånn å forstå at man må bestå alle fag, selv om man bytter utdannelse?

 

Det er dog dette jeg ikke skjønner helt:

60 studiepoeng tilsvarer ett års fulltidsutdanning i utdanninger som ikke gir studiepoeng, for eksempel videregående opplæring".

 

 

Du trenger ikke å bestå alle fag, selv om du bytter utdannelse - så lenge du ikke mangler 60 sp eller mer. Du kan maks få stipend/lån i 8 år.

Lenke til kommentar

 

Tror det er enklere å hente inn studiepoeng ved å ta opp nye fag på videregående. Hvert valgfag teller som 10 studiepoeng, og språk teller som 16. :)

 

Du får ikke studiepoeng for fag du tar ved videregående skole.

 

Det har jeg heller ikke sagt. Jeg skrev at fagene tilsvarer X antall studiepoeng, og du går dermed ned i antall studiepoeng du "skylder" Lånekassen.

 

I videregående får man isteden beståtte årstimer.

14 årstimer = 1 studiepoeng.

Et valgfag er på 140 årstimer og tilsvarer derfor 10 studiepoeng.

Fremmedspråk er på 225 timer og tilsvarer 16 studiepoeng.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Du har lov til å være ett år forsinket, altså 60 studiepoeng å ta igjen, det du forteller oss henger ikke helt på grep om hvordan lånekassen har behandlet saken din... så enten er det noe du ikke forteller oss, eller noe du ikke har fortalt lånekassen om. Hva det nå enn er... kan ingen her inne svare deg bedre enn lånekassen selv.

 

Ring og hør med de.

 

og for å svare på ditt siste innlegg og.

 

Har du tatt opp igjen ett år OG stått alle fag, blir regnskapet 0, forutsett at du i dette året har tatt opp 60 studiepoeng. og da kan du få støtte...

 

Avslaget sier at du fortsatt har minst ett år å ta opp før du har rett til støtte, vil og minne deg på at du kun kan få støtte i totalt 7 år hvis jeg ikke tar feil,

 

Jeg tok eksamen til jul i 2012, men strøk. Tok konte-eksamen en gang i mars 2013 (tror jeg), men strøk igjen. Var å snakket med lærer og veileder, sa jeg slet litt med motivasjonen osv (det gjorde jeg altså). De anbefalte meg å ta en ekstra lang sommerferie (skulle egentlig i praksis fra mars-juni). Tok den da igjen til jul 2013, men strøk da igjen, altså for tredje gang. Da fant jeg ut at det ikke var vits i å søke om et nytt forsøk, så da avbrøt jeg studiet. Jeg sendte ikke noe mail eller noe til Lånekassen med info om dette, gikk litt i glemmeboka. Tenkte mer på hvilket studium jeg skulle begynne på til høsten igjen!

 

Så får ringe de i morgen å høre, har bestått alle eksamener og praktiske tester osv. med unntak av en. Synes 60 studiepoeng var vel mye, men vi får se.

 

Tusen takk for gode svar!

Lenke til kommentar

Hvis du sier hva slags studie det er snakk om, vil det være lettere for oss å komme med et konkret svar.

 

Slik jeg forstår situasjonen, så har det studiet du har gått hatt et 30stp emne som du strøk på til julen 2012. Du har da sikkert fortsatt og mottatt studiestøtte for våren 2013 mens du leste til konten.

 

Oppsummert ved sommeren 2013 har du da ikke bestått den ene eksamen tilsvarende 30stp, men du har mottatt støtte for 60stp. Her ligger du da 60 stp. bak.

 

60stp er jo grensen som lånekassen har satt for å ligge bak (mtp. studieprogresjon), slik at du da har fått støtte til høsten 2013 for prøve på nytt, men når du da ikke har bestått, vil du ligge 90stp bak (>60stp), og du vil derfor ikke kunne få mer studiestøtte før du består 30 nye stp.

 

Kan dette stemme?

Lenke til kommentar

Hvis du sier hva slags studie det er snakk om, vil det være lettere for oss å komme med et konkret svar.

 

Slik jeg forstår situasjonen, så har det studiet du har gått hatt et 30stp emne som du strøk på til julen 2012. Du har da sikkert fortsatt og mottatt studiestøtte for våren 2013 mens du leste til konten.

 

Oppsummert ved sommeren 2013 har du da ikke bestått den ene eksamen tilsvarende 30stp, men du har mottatt støtte for 60stp. Her ligger du da 60 stp. bak.

 

60stp er jo grensen som lånekassen har satt for å ligge bak (mtp. studieprogresjon), slik at du da har fått støtte til høsten 2013 for prøve på nytt, men når du da ikke har bestått, vil du ligge 90stp bak (>60stp), og du vil derfor ikke kunne få mer studiestøtte før du består 30 nye stp.

 

Kan dette stemme?

Jeg studerte vernepleie og strøk i emnet Anatomi. Skal nå studere eiendomsmegling på BI i Bergen (det er planen iallefall, men uten stipend blir det umulig grunnet skoleavgift på nærmere 60 000,-).

Det er riktig at jeg mottok støtte i perioden jeg leste til konten. Jeg var også i praksis i denne perioden. Etter jeg fikk vite jeg strøk på konten igjen skulle vi i en praksis-periode til, men fant som sagt ut i samråd med lærer og veileder at det nok var lurest å ta en liten pause. Var ganske utbrent på den tiden. Ikke sånn at jeg gikk til psykolog altså! : )

 

Det er jo en teori, men synes det er rart man blir "straffet" for antall ganger man stryker istedenfor bare enkelt og greit antall på emner.

Takk for svar alle sammen, dere manner meg litt slik at samtalen med Lånekassen blir litt lettere i morgen! :)

Endret av Madcrazeh
Lenke til kommentar

Kva fag var det du strauk i? Eller rettare sagt, kor mange studiepoeng ville faget ha gitt deg dersom du bestod?

 

60 studiepoeng er ganske mykje, men det er i teorien mulig at faget tilsvarte 60 studiepoeng ved at vårsemesteret ikkje hadde avsluttande eksamen, og at hausteksamenen gjaldt for heile studieåret.

 

 

 

Uansett så treng ikkje dette å være noke stor krise. Til jul vil du ha opparbeida deg studiepoeng gjennom faga som du tar på BI. Dette kan du bruke som grunnlag for å søke stipend til vårsemesteret. Det kan også være lurt å ta nokre valgfag for å tjene inn nokre ekstra studiepoeng slik at du har litt å gå på dersom du skulle stryke eit fag. Det finnes ganske mange små valgfag som du kan få ståkarakter på utan nevneverdig mykje arbeid.

 

For å komme deg gjennom haustsemesteret så kan du ta deg ein deltidsjobb. Med litt kvelds- og helgejobbing så skal det ikkje så mykje til for å tjene nok til at det går greit rundt. Det vil sjølvsagt bli eit slit med mykje jobbing og studering, men det vil være verdt det i staden for at utdanninga blir forsinka endå eit år.

Lenke til kommentar

Det er jo en teori, men synes det er rart man blir "straffet" for antall ganger man stryker istedenfor bare enkelt og greit antall på emner.

Man blir ikke «straffet» for antall stryk, men for forskjellen mellom oppnådde studiepoeng og hvor mange studiepoeng man har fått støtte for. Hvis du har brukt mye ekstra tid på kont og «ferie», og fortsatt tatt imot støtte fra Lånekassen, kan du ha havnet veldig langt bak.

 

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke godt og si da vi ikke vet hva slags eksamen/emne (fagkode) du har vært meldt opp i, men etter et søk på google så finner man flere vernepleierutdanninger som har eksamener som veier 30stp.

 

Synes dette styrker antydningen min om hva som har skjedd ved at du har fått 3 semesters støtte for å ta den ene eksamenen, som du ikke har klart. Og studieprogresjonen din er dermed 3 semestre forsinket (tilsvarende 90stp). Det er ikke nødvendigvis snakk om 60stp. eksamener, slik som The Avatar sier.

 

Man kan se det fra begge sider. Ja, det er synd at man ikke kan fortsette å få støtte, men ser man det fra et annet synspunkt så bør det være grenser på hvor mye studielån man skal klare å dra på seg uten å komme videre. Det skal jo tilbakebetales en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...