Gå til innhold

Konvertere opp video

Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+513

Finnes det noe software som kan gjøre 480p video skarpere og oppskalere til 720p eller 1080p.

Finner noen på nettet men vet ikke om jeg kan stole på de. Vet jeg ikke kan gjøre kilden bedre. Men håpet det var noe der ute som kan bilde for bilde forbedre en gammel video på feks 480p

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

Er litt dumt det da et avansert program kunne jo gjette seg frem.

Tro det funker litt. Lager fire pixler av en pixel. Så litt skarpere blir det.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Finnes det noe software som kan gjøre 480p video skarpere og oppskalere til 720p eller 1080p.

Vet jeg ikke kan gjøre kilden bedre.

Jeg kan gi deg et par eksempler fra egen opplasting til youtube med base i råmateriale fra *.avi og 320 x 240 kilde - så kan du vurdere selv...?

Denne er lastet opp 2. juli 2009

Denne er lastet opp 18. juni 2014 til 720p fra samme "rå"-fil

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Men det finnes interpoleringsalgoritmer som er mindre blurry enn andre. Noen lager bilde som er mer oljemaleriaktig, noen blir mer tegnefilmaktig etc. Mer detaljer får du ikke. Men en god oppskalerer kan gjøre at en skrå strek blir en skrå strek og ikke en tåkete trapp.

Lenke til kommentar

Men det finnes interpoleringsalgoritmer som er mindre blurry enn andre. Noen lager bilde som er mer oljemaleriaktig, noen blir mer tegnefilmaktig etc. Mer detaljer får du ikke. Men en god oppskalerer kan gjøre at en skrå strek blir en skrå strek og ikke en tåkete trapp.

En trapp kan også bli en skrå strek i værste fall...

Joda, skal en del til, men en pixel-trapp er ikke alltid en skrå strek :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det går an å oppskalere, hvor bra det blir avhenger veldig av kvaliteten på originalen. Som andre sier blir det mer blurry, men med en kombinasjon av oppskalering og litt oppskarping er det mulig å få brukbare resultat. F.eks kan det fungere OK å gå fra 480p til 720p eller 720p til 1080p. Å gå fra 480p til 1080p vil sannsynligvis bli dårlig. Men det er jo bare å prøve.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Oppskalerte en olsenbanden tape fra 480p til 1080p. Det blir litt faktisk litt dårligere bilde når det oppskaleres. Men man kan fjerne en del blur med filter. Lysfilter, tonefilter temperaturfilter. osv.

Olsenbanden.png

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...