TheShark Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 (endret) Hei Jeg er med i en organisasjon og har fått ansvaret i å finne ut hvem som var medlemmer i 2012, 2013 og 2014. Jeg har tre Excel-ark med medlemslister fra de tre årene. Problemet er at jeg vil omgjøre disse listene til: Ark 1) Hvem som kun var medlem i 2012 uten å være medlem i 2013 og 2014. Det vil si at jeg må ta medlemmer i 2012 MINUS duplikatmedlemmer i 2013 MINUS duplikatmedlemmer i 2014. Ark 2) Hvem som kun var medlem i 2013 uten å være medlem i 2012 og 2014 Det vil si at jeg må ta medlemmer i 2013 MINUS duplikatmedlemmer i 2014 MINUS duplikatmedlemmer i 2012. Noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette på en automatisert og grei måte? Det er snakk om hundrevis av medlemmer, så kan nok ta noen timer om jg må gjøre dette manuelt. Noen smarte hoder der ute som kjenner Excel litt bedre enn meg? Endret 10. august 2014 av TheShark Lenke til kommentar
H80 Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Jeg ville kombinert filene og lagt dem i hvert sitt worksheet med navn 2012, 2013 osv. Så ville jeg laget et nytt ark og kopiert de tre andre arkene dit, og fjernet duplikater ved hjelp av "remove duplicates"-funksjonen i Excel. Så ville jeg laget tre nye kolonner i dette nye arket, "medlem 2012", "medlem 2013" og "medlem 2014". Bruk så vlookup med referanse til de andre worksheetene for å sette f.eks true/false i de tre nye kolonnene, du har nå et ark med alle medlemmer i løpet av de tre årene, og kolonner som indikerer hvilke år de har vært aktive. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Jeg antar at dere har medlemsnummer på alle medlemmer, og at dette følger medlemmer fra år til år. Hvis dere ikke har medlemsnummer, så er dette tiden for å opprette det, og da har du en ganske kjedelig jobb foran deg med å identifisere unike medlemmer slik at du ikke oppretter dubletter (les: at samme person får to medlemsnummer).Forutsatt at medlemsnummer er på plass, så kopierer du ganske enkelt listene for hvert år inn i ett og samme ark, og samtidig oppretter du en ekstra kolonne hvor du setter inn årstall; slik at medlemslisten fra 2012 får verdien 2012 i denne kolonnen etc.Selve analysen bør du løse med pivottabell. Lenke til kommentar
TheShark Skrevet 11. august 2014 Forfatter Del Skrevet 11. august 2014 Takker for gode tips! Fikk det til nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå