Paisley Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Hei! Har snart noen uker fri, og i den anlendnig tenkte jeg å oppleve noe av det Norge har å by på. Planen er å bruke to uker på å kjøre fra Oslo - Nordkapp. Jeg har aldri gjennomført en slik tur tidligere, men håper jeg har nok tid til å nye severdighetene langs veien. Planen er å sove i telt der det lar seg gjøre, overnatte hos familie og venner, og kanskje tilbringe enkelte kvelder på hotell/motell i mellom. Jeg har fortsatt til gode å lage en kjøreplan, og skulle gjerne fått tips til hva man kan oppdage på en slik tur, og hva man bør stoppe og se. Planen er å kjøre gjennom Norge til, og heller dundre gjennom Sverige ned igjen. Foreløpig er planen å kjøre til Bergen over hardangervidda, Jostedalsbreen, Trollstigen, Atlanterhavsveien, Helgelandskysten, tilbringe et par dager i Lofoten og gå fjelltur i nærområdet, og prøve en tur innom Andenes før Nordkapp blir stoppestedet. Jeg ønsker å kjøre de nasjonale turistveiene der det er mulig, spesielt lengre nord. Med andre ord er jeg åpen for tips til steder å stoppe, fjellturer, severdigheter, campingplasser og hotell langs veien. Noen veistrekninger en bare må kjøre, eller noen severdigheter man bør bruke mer tid på enn andre? Og ikke minst, bilturen skal gjennomføres alene, så tar gjerne imot tips til hvordan man kan få tiden til å gå, eller generelt tips rundt biltur.På forhånd takk Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Trollstigen og atlanterhavsveien er et must iallefall, synes geiranger er flott også, dog ikke så gode veier inn dit. Kan jeg spørre hva du skal kjøre? Blir mye kjøring ^^ Hadde kanskje ordnet en ekstra mobildataplan, tablet og en måte å ha strøm om kvelden på. Evt. hvis du liker å lese bøker er det jo genialt med en tablet m/ digitalt blekk. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Nordkapp er skikkelig turist-ripoff. Det er veldig dyrt å kjøre ut dit, det ligger på en øy og det er ikke engang det nordligste punktet på den øya. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 (endret) Var på roadtrip for et par uker siden, men dro ikke så langt nord. Det er jo førr jævelig å ha bodd her i 30år og kun sett utlandet Kjørte først til hemsedal fra Oslo. Så til sogndal, opp sognefjorden og over sognefjell til Lom, i retning geiranger tok vi pause på Pollfoss hotel. Over styrnefjell til gerianger, ferge over geriangerfjorden og til trollstigen. Fra trollstigen dro vi til Ålesund og sov jålete på quality warterfront hotel. Gjennom molde, over atlanterhavsveien til kr.sund. Som var stoppested for turen. Brukte 5-6 dager og kjørte 15-20 mil hver dag. Stoppa hele tiden og gikk en del småturer til plasser som så interessant ut. Snakk engelsk når du kommer til disse suvenir butikkene så du får tax-free Tok en dagstur til til Trodheim også. Mye fint å se på der. Ut på smøla dro vi også. Sov på Dovre motell på vei tilbake. Jeg anbefaler alt sammen! Mye spennende veier, bruer og høyder. 3G dekning var det også hele veien. Ikke best dekning, men man får lest nyheter osv med litt tålmodighet. Endret 10. august 2014 av Mekker`n Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 Trollstigen og atlanterhavsveien er et must iallefall, synes geiranger er flott også, dog ikke så gode veier inn dit. Kan jeg spørre hva du skal kjøre? Blir mye kjøring ^^ Hadde kanskje ordnet en ekstra mobildataplan, tablet og en måte å ha strøm om kvelden på. Evt. hvis du liker å lese bøker er det jo genialt med en tablet m/ digitalt blekk. Takk for svar. Ikke helt bestemt meg for hva jeg skal kjøre. Min gamle og duglige eller familiens nye. Uansett skal det nok gå fint. Glad i å kjøre, og står mellom biler som er komfortable å kjøre. Har utvidtet til ubegrenset data for denne måneden, og lastet ned det jeg kommer over av podcasts, radioprogrammer og lydbøker til min iphone/ipad Var på roadtrip for et par uker siden, men dro ikke så langt nord. Det er jo førr jævelig å ha bodd her i 30år og kun sett utlandet Kjørte først til hemsedal fra Oslo. Så til sogndal, opp sognefjorden og over sognefjell til Lom, i retning geiranger tok vi pause på Pollfoss hotel. Over styrnefjell til gerianger, ferge over geriangerfjorden og til trollstigen. Fra trollstigen dro vi til Ålesund og sov jålete på quality warterfront hotel. Gjennom molde, over atlanterhavsveien til kr.sund. Som var stoppested for turen. Brukte 5-6 dager og kjørte 15-20 mil hver dag. Stoppa hele tiden og gikk en del småturer til plasser som så interessant ut. Snakk engelsk når du kommer til disse suvenir butikkene så du får tax-free Tok en dagstur til til Trodheim også. Mye fint å se på der. Ut på smøla dro vi også. Sov på Dovre motell på vei tilbake. Jeg anbefaler alt sammen! Mye spennende veier, bruer og høyder. 3G dekning var det også hele veien. Ikke best dekning, men man får lest nyheter osv med litt tålmodighet. Tusen takk for et glimrende svar! Er jo flere av de samme stedene jeg håper å dra innom. Kjekt med andres erfaringer. Skal se om jeg ikke får klekt ut en kjøreplan de kommende dagene med ditt svar i bakhodet. Vurderte en lengre utenlandsferie i år, men fant ut at det er alt for mye jeg ikke har sett i dette landet. Nå er jeg riktignok bare en tenåring, men allikevell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå