Gå til innhold

Siste forsøk (NAS-helv....)

rsun

Anbefalte innlegg

Kort fortalt: Win 8.1 maskin finner ikke NAS Asustor 304t på nettverket. Jeg får følgende feilmelding fra Control Center

---------------------------
Unable to detect any ASUSTOR NAS. Please ensure that:
1. The ASUSTOR NAS and your PC are under the same network segment.
2. Your firewall or antivirus is not be blocking the ASUSTOR NAS.
OK
Jeg har nettopp flyttet nas'en til et nytt nettverk (ny ip). Den har fønket før, på et vis. Dvs. jeg har fått tilgang til den.
Jeg er en nybegynner når det gjelder NAS, men det bør da ikke være såååå vanskelig?
Igjen, på forhånd takk for svar.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være litt greit om du forteller litt hvordan det hele er koblet opp. F.eks kan du ha et modem og en separat ruter. Da kan feilen være så enkelt at du har to IP-Nett som gjør at du må gå andre veier for at enheter på de to IP-Nettene kan kommunisere.

For å være litt mer utfyllende når det kommer til flere IP-Nett kan dette være at en modem deler ut 192.x.x.x.x adresser, mens ruteren din deler ut 10.x.x.x.x adresser. Dette er ofte tilfelle hvor ruter har en egen "Internett"port. Jeg vet heller ikke om du har brukt nettmaske til å dele opp en 192 adresse i flere IP-Nett.

Det overnevnte eksempelet kan knyttes mot din første meldning.

"1. The ASUSTOR NAS and your PC are under the same network segment."

Lenke til kommentar

Ja, jeg regnet med at jeg måtte utdype litt. :-)

Min pc er koblet opp på utleiers trådløse nv. Jeg er ganske sikker på han har en vanlig separat router. Nasen min er koblet til pc med kabel (CAT5). Dette har fønket før, men som sagt har jeg flyttet over på et annet nv med helt sikkert and ip adresser.

Jeg vet jo ip'n til min maskin, men er ikke kar om å få tilgang til nasen sin ip for evt. å endre denne.

Håper dette va noe mer forklarende, og fortsatt takk for svar.

Lenke til kommentar

Ja, jeg regnet med at jeg måtte utdype litt. :-)

Min pc er koblet opp på utleiers trådløse nv. Jeg er ganske sikker på han har en vanlig separat router. Nasen min er koblet til pc med kabel (CAT5). Dette har fønket før, men som sagt har jeg flyttet over på et annet nv med helt sikkert and ip adresser.

Jeg vet jo ip'n til min maskin, men er ikke kar om å få tilgang til nasen sin ip for evt. å endre denne.

Håper dette va noe mer forklarende, og fortsatt takk for svar.

Sett opp PCen din manuellt med den gamle IPen, og gå inn på nasen for å endre den til ny IP.

-Evt reset NAS til fabrikkinnstillinger, så skal den gå over på DHCP.

Lenke til kommentar

For å få den tilkoblingen der til å funke, så må du nok ha fast ip på både kablet kort i din pc og nas, og at disse da er i samme range.. f.eks 192.168.1.1 og 192.168.1.2.

Evt må du ha en eller annen dhcp tjeneste på din pc, så nas får ip fra din pc (på samme måte som router gir ut ip adresser).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...