Twix1010 Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 er usikker på hvilken matte jeg skal velge. På ungdomskolen fikk jeg 3 i matte. på ungdomskolen hadde jeg 1 time ekstra i uken undervisning med bare meg og lærer. har lyst og bli Politi eller Dataingeniør. har tenkt å jobbe hard med matten, men har en diagnose som gjør at jeg trenger litt mer tid på å lære ting. er glad i å jobbe med matte når jeg forstår stoffet Kan man bytte fra T til P hvis jeg finner ut det blir for vanskelig? Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Hei!Flere av mine kompiser prøvde seg på T før de senere skiftet til P. Så jeg tror det ville vært smart å prøve seg på T. Det er myye bedre å gå fra T til P, enn P til T! Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Om du kan bli dataingeniør med P-matte alene får andre svare på. Mulig du må gjennom forkurs (som tar for seg T/R-matten).Hvis du ikke kan bli dataingeniør med ren P vil jeg anbefale å ta 1T, og så S1+S2. S1 er i stor grad repetisjon av 1T, så dersom du får en dårlig karakter der har du gode forutsetninger for å kunne forbedre den ved å ta 1T-eksamen som privatist, da du uansett får gjennomgått mye av det samme i timene også på VG2.Generelt vil jeg si at du selv vet best hvor mye av kapasiteten din du la ned i arbeidet med å få den 3'eren. Hvis det var "full force" blir det kanskje en kamp for å bestå 1T, litt avhengig av hvordan emnene passer deg som elev. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Data-ingeniør utdanningen krever ikke så mye matteferdigheter. Dog må du tilfredsstille kravene. Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Hei!For å bli dataingeniør må man nok ha R2, og dette krever derfor at man har R1, som igjen krever at du har 1T. Likevel finnes det slike forkurs for ingeniører som gir den nødvendige kompetansen i fysikk og matematikk man trenger for å kunne henge med på ingeniørutdanningen. Dette vil ikke gi deg muligheten til å starte på sivilingeniørutdanning på NTNU fordi de opererer med integrerte mastere, men man kan alltid starte på et annet studiested og så ta en toårig master på NTNU. Politiutdanningen har ikke noen spesielle krav når det kommer til matte, så da er det ikke så viktig hvis man tar T eller P. Og det skal være mulig å bytte fra T til P dersom det viser seg å være et feil valg, har ihvertfall ikke hørt om noen som ikke har fått muligheten til å bytte fra T til P. Det kan nesten anbefales å prøve T litt først hvis du er veldig usikker på hva du skal velge.Håper det hjalp litt. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Dessuten ikke krise om du sliter i T, jeg fikk 2-3 hele året og tok meg sammen før tentamen og fikk 4. Fikk 5 på R2 eksamen, så det er fult mulig Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Om du har lyst å gå en ingeniørlinje, så vil jeg anbefale og ta R1 og R2 på VGS (og T), for da slipper du å ta igjen dette senere. En må ha R1 og R2 for å komme inn på feks dataingeniør.Jeg skal til på mitt 2. år på dataingeniør nå, og matematikk (og fysikk) er en stor del av pensum. Så en må vere forbredt på endel matte om en ønsker å få en ingeniørstillingPå VGS hadde jeg P matte, og tok forkurs for å komme meg inn på studiet. På VGS er det stort sett det sammme hva en velger, så lenger man kommer gjennom det. Har du muligheten for å ta R1/R2, så ville jeg gjort det. Da slipper du å ta dette igjen før du evt skal begynne på en høyere utdanning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå