Gå til innhold

Fullmåne.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åkeren eller hva det nå er du har i bånn på dette bildet dreper lett noe av dybdefølelsen.

Scroll ned og dekk til det feltet så ser du hva jeg mener.

Jeg var først inne på toppkutt, men så oppdaget jeg at det var bedre å ta nede for så å bli sugd inn i bildet.

Det er først da du virkelig oppdager det flotte lyset på resten av landskapet.

Roar

Lenke til kommentar

Takk til begge!

@ Roar: Kanskje litt, ønsker å isolere lys"plomma" bortenfor de nærmeste trærne .

@ Jan: Det er jo "natt og måneskinn", støyen er stjerner ;) Støyen i det mørke på skyene lot jeg være - bildet er konvertert slik: raw - tiff - jpeg - tiff - jpeg. Der ligger nok årsaken. Bildet var på vei til kørja da jeg fant ut at jeg skulle leike meg litt og lage et "sceneteppe".

Vh.

Lenke til kommentar

Takk til begge!

@ Roar: Kanskje litt, ønsker å isolere lys"plomma" bortenfor de nærmeste trærne .

@ Jan: Det er jo "natt og måneskinn", støyen er stjerner ;) Støyen i det mørke på skyene lot jeg være - bildet er konvertert slik: raw - tiff - jpeg - tiff - jpeg. Der ligger nok årsaken. Bildet var på vei til kørja da jeg fant ut at jeg skulle leike meg litt og lage et "sceneteppe".

Vh.

Er det virkelig et kvelds-/nattbilde? Skjønner meg ikke helt på Exifen jeg da. Men er det stjerner så skal jeg gjerne trekke tilbake det med prikkene ;)

Lenke til kommentar

Neida, Jan, exifen er riktig.

Som jeg sier så er dette en mislykket raw-fil. Jeg har brukt en teknikk direkte overført fra det analoge mørkerommet til å skape dette måneskinnsbildet. Ut fra tanken om at alle digitale bilder er manipulert på en eller annen måte så synes jeg ikke at bildet er tuklet nok med til å kvalifisere for manipulasjonskategorien, til tross for at "stjernene" er påført ved å "stikke" hull på himmelen. Vinterbilder med snø blir enda mer livaktige enn dette sommerbildet.

Jeg har vært ute i kveld for å ta ekte måneskinnsbilder i lyset fra superfullmånen, men ble lurt av mangel på interessante skyer. Det finnes en altså en snarvei, men motiv og lysinnfall må være riktig.

Ps: Med "sceneteppe" så mener jeg disse som henger bak scenen for å skape en illusjon/kulisse.

Takk for interessen!

Vh.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...