walkinbalance Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 (endret) Hei, Har tenkt å videreselge importerte varer, men sitter med noen spørsmål angående merverdiavgift og skatt. I starten har jeg ikke tenkt å registrere en bedrift, avventer i forhold til inntektene blir på over 50 tusen. Vet at det er mva. grensen, men hva vil det si i mellomtiden og etter beløpet er overskredet. Er forskjellen at hvis jeg er en registrert bedrift, så må jeg betale mva. i forhold til prisen jeg selger dem for, eller gjelder det importprisen? For guds skyld, la det være importprisen En annen ting jeg lurer på er skatten rundt salg. Siden jeg har en inntekt på over fribeløpet, så må jeg vel skatte for overskuddet fra første salg? I så fall, setter jeg pris på svar rundt hvordan jeg betaler skatt på varene jeg selger. Hvordan dette gjøres best mulig, og hvor "mye" skatten er på i forhold til salg om det kan gis eksempel. Er blank på skatt, men prøver å innhente mest mulig informasjon rundt det nå Staten er uten tvil en stor vinner når det kommer til dette, drøye avgifter Takk Endret 10. august 2014 av walkinbalance Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Du betaler mva når du kjøper inn varer og kunden betaler mva når han handler av deg. Så det er jo kunden som betaler momsen, la oss si du kjøper inn en vare for 100,- eks mva, moms blir da 25%, så varen må du da betale 125,- for, du selger den videre for 200,- eks mva eller 250,- inkl mva. Når momsoppgaven kommer (6 ganger i året) vil de ta det du har fått inn av mva (på varer du har solgt) og trekke fra den mva du allerde har betalt (på varer du har kjøpt) også vil du måtte betale mellomlegget. Er det en periode du har solgt for mindre enn du har kjøpt inn (altså at du har gått i underskudd den perioden) vil du få igjen penger for varene du har betalt mva på i perioden. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Forskjellen på "før og etter 50k", altså før og etter mva-pliktig, er at før du er mva-pliktig får du ikke fradrag for merverdiavgift du betaler selv, og du kan ikke fakturere med merverdiavgift. Du må viderefakturere merverdiavgiften som en del av prisen din. Det finnes ikke noe fribeløp på næringsvirksomhet slik det finnes for lønnsinntekt. Du betaler skatt, 27 % av overskuddet, og i tillegg betaler du trygdeavgift (høy sats, 11,4 %) av beregnet personinntekt. Som næringsdrivende har du ikke forskuddstrekk som alternativ for næringsinntekten, slik lønnsmottakere har. For å betale skatt har du to alternativer, og begge må avklares med Skatteetaten: 1) Hvis næringsinntekten din er liten kan Skatteetaten beslutte å øke forskuddstrekket ditt for å ta hensyn til dine ikke-trekkpliktige inntekter. Det betyr at arbeidsgiveren din trekker mer i skatt av din lønn, men du trenger ikke tenke på skatt av næringsinntektene før selvangivelsen. 2) Hvis næringsinntekten din står i stil med lønnsinntekten eller er høyere vil Skatteetaten skrive ut forskuddsskatt. Det betyr at du får regelmessige fakturaer fra skatteoppkreveren fire ganger i året med forfall 15. mars, mai, september, og november. Disse betaler du. Hvis ikke er du i trøbbel. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå