Gå til innhold

Nettbrett for arbeid og skole


OddZen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lest endel her men har fortsatt ikke landet på et valg!

 

Jeg tenker å investere i et nettbrett til rundt 3-4000, kanskje litt mer men helst ikke alt for dyrt.

 

Bruksområdene er:

Jeg blir dette året å arbeide heltid på psykiatrisk avdeling, hvor jeg arbeider på nettene hvor det er endel dødtid til tider og da er det greit å ha et nettbrett hvor jeg kan ha lastet ned filmer, og bøker på. Sitter da på stoler i korridorene, og vi må kunne være raskt klar hvis en rasende pasient kommer løpende ut i avdelingen etc. Det er ikke wifi på avdelingen så måtte i så fall ha fått meg et 4G brett eller 4G telefon og nytt abonnement for å kunne surfet, men å se filmer over 4G over tid blir veldig dyrt, så måtte vel egentlig blitt for kun surfing. Har chess med 1000 mb i mnd nå, men det blir vell raskt oppbrukt på et nettbrett?

Så det å få 4G er en vanskelig ting å avgjøre.

 

Hjemme bruker jeg nok min stasjonære PC for å spille på og surfe, men nettbrettet kan selvfølgelig bli brukt til surfing hvis jeg finner ut at det tilfredsstiller meg bedre til tider. Muligens ha med meg inn i senga på kveldstid.

 

Til neste år har jeg også bruk for et verktøy på PHS som er planen å komme meg inn på. Trenger å ha et nettbrett med et greit tekstbehandlingsprogram som kan samkjøres med office som jeg har på hjemme PCen, og jeg må trolig ha tastatur i tillegg.

 

Jeg spiller vel egentlig ikke særlig mye på mobilen og liker best å spille på PC. Men det kan hende jeg liker bedre spill apper hvis jeg hadde hatt større skjerm. Hadde kanskje vært sweet å kunne spilt League of legends på helgeturer til svigers kanskje... mn da må jeg ha en windowsbasert sak, mn dette er ikke høyst prioritert.

 

Jeg så at det var et godt tilbud på Samsung Galaxy Tab PRO 12.2 http://www.lefdal.com/product/data/nettbrett/SMT9000ZKANEE/samsung-galaxy-tab-pro-12-2-wifi-32-gb-sort?scid=EXT_PRICEENGINE_PRISGUIDE

 

Men dette blir muligens ekstremt stort å sitte med i gangen på jobb?

Tenkte egentlig mer 10 tommer da dette trolig er en greiere størrelse å dra med seg, og liker greit størrelsen til iPad 2 som kona har.

 

De tankene jeg til nå har gjort meg og som dere kanskje kan endre på er:

 

Tror en Windows Surface 2 PRO hadde vært sweet med ekte windows og greier! Men denne er utrolig dyr.

Surface 2 er kanskje ikke vits med tanke på at da kan man liksågodt få seg en samsung eller noe annet da dette ikke er ekte windows.

 

ASUS transformer T100 er jo et godt alternativ til Surface 2 PRO men endel svakere men den ville muligens tjent meg godt med mine krav?

Kan man f.eks. kjøre LOL på ASUSen? Heroes of might and magic 3?

 

Jeg trenger f.eks ikke å ha den mest supre skjermen hvis dette gjør at prisen blir mye høyere av den grunn.

 

Hvis dere har disse kriteriene i bakgrunnen hva vil dere anbefale?

 

Tusen takk på forhånd =)

 

 

 

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.dustinhome.no/product/5010780611/samsung-galaxy-tab-pro-10-t520-16gb-wifi-10-1-black/

 

Denne er 10 tommer, men det tilbudet på Lefdal var veldig bra.

12 tommer er ikke så mye større, og lesbarheten blir jo bedre, noe som gir bedre kroppsholdning også. Absolutt en god deal på et kvalitetsbrett. Det er ikke nedpriset fordi det er dårlig på noen måte. Det er en del gode spill tilgjengelig på Android, så trenger du tidtrøyte er det nok å velge i. Bruker Kindle-appen fra Amazon til bøker og pdf, og det fungerer veldig bra.

 

Samsung-brettene som er nevnt har god ytelse og oppløsning som gjør dem veldig anvendelige, også til multitasking. Er i alle fall godt fornøyd med kjøpet.

 

Skal du på nettet er det bare å gå via mobilen. En del browsere har en mobilmodus som bruker mindre båndbredde når du surfer. Opera er f.eks bra på det.

Lenke til kommentar

Er det en 10 tommer du har?

Jeg skal komme meg på en butikk på mandag og kjenne litt på de forskjellige modellene og størrelsene, så får jeg et inntrykk. Håper bare det tilbudet på 12 tommeren ikke utgår med det første, er jo 1600 kr avslag!

Jeg fant ut at tilbudet varte ut dagen, så jeg kjørte på å bestilte Samsung Galaxy Tab PRO 12.2, var jo så sabla billig!

 

Men jeg bestilte det bare for å sikre meg det, og bruker bare 30 dagers åpent kjøp hvis jeg bestemmer meg for noe annet.

Føler at jeg ikke helt likte at det ikke var 4G.

 

Så det er bare å fortsatt å svare på posten slik dere hadde gjort i utgangspunktet =) Takker for alle innspill!

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Er det en 10 tommer du har?

Jeg skal komme meg på en butikk på mandag og kjenne litt på de forskjellige modellene og størrelsene, så får jeg et inntrykk. Håper bare det tilbudet på 12 tommeren ikke utgår med det første, er jo 1600 kr avslag!

10 tommeren, ja. Tommene måles jo diagonalt så 12 er ikke så veldig mye større. Mener det er en god størrelse. Akkurat stort nok til at man med normal håndstørrelse når alt med tomlene hvis man holder i sidene når brettet er horisontalt. Husk å få med deg en beskyttelsesramme. Den er kjekk også ergonomisk når du ikke holder brettet.

Lenke til kommentar

Hva med dette tilbudet da?
På billigste nettbutikk ligger samme modellen med 4G ute til 5196 kr.

Mens her får du med abbonement i tillegg og det blir bare 300 kr ekstra...

 

https://nettbutikk.telenor.no/nettbrett/samsung-sm-t805-tabs-10-5-wh-telenor-b2c/#!

 

Hvis jeg skulle hatt 4G abbonement i tillegg til 4G tablet som jeg ikke har, eller kjøpt mobil bredbåndsrouter ville det blitt minst 2500 kr ekstra for samme datamengde.

 

Samsung galaxy Tab S 10.5 er vell en av de beste og nyeste brettene ute også?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Personlig unngår jeg amoled fordi fargene er for unaturlig saturerte. Det blir rett og slett fargeoverdose, men så er jeg en kalibreringsjunkie også da :) Aner ikke hvor godt dette lar seg justere i brettet, men noen opsjoner er det;

http://www.hardwarezone.com.sg/review-samsung-galaxy-tab-s-105-lte-super-android-tablet

 

Har ikke fått testet det selv, men noen liker amoled ut av eska også.

 

Du må jo selv vurdere hva som er behovet. Hvis du blir å bruke 4G mye og vil ha eget abo på brettet for enkelhets skyld så er det du har kommet fram til en løsning.

 

Teknisk sett er brettet fullt på høyde.

Lenke til kommentar

Ja, ser at brettene er på høyde når det kommer til innmaten, utenom den ekstra prosessorkjernen. Men leste at noen hadde hatt problemer med litt microstutting og hakking på nettsider med Tab S.

 

Men som sagt 4G er greit, er jo tross alt et nettbrett...

 

Er usikker.
Er det slik at jeg kan levere inn igjen brettet jeg bestilte på nett til en butikk, hvis jeg velger å benytte meg av 30 dagers åpent kjøp?

Lenke til kommentar

Problemet med 12,2 er at det er tungt man klarer ikke lang tid å holde det med en hånd og ser i flere tester at selv med to hender blir det for tungt å holde over lang tid. Da blir mye av vitsen med nettbrett borte i disse dager da man konkurrerer om tynnere og lettere brett for komforen...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Problemet med 12,2 er at det er tungt man klarer ikke lang tid å holde det med en hånd og ser i flere tester at selv med to hender blir det for tungt å holde over lang tid. Da blir mye av vitsen med nettbrett borte i disse dager da man konkurrerer om tynnere og lettere brett for komforen...

Sikkert helt korrekt det du sier, er spent på hvordan det blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...