Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Innrømme selvmedisinering med Cannabis?

Anbefalte innlegg

Er i en situasjon hvor jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

Har siden ung voksen alder slitt stort med psykologiske problemer, og har derfor siste ca. 10 årene hatt en del å gjøre med psykologer og NAV. Det er dog først siste par ukene jeg har klart å bryte ut av denne illusoriske tilværelse, og innsett hvor selvdestruktiv min adferd har vært. En av disse tingene er selvmedisinering med Cannabis.

Er det klokt av meg å innrømme dette ovenfor ny behandler jeg begynner hos om kort tid? På en side tenker jeg dette er essensiell informasjon mtp. at hele formålet med henvisning til ny behandler er at jeg skal begynne å presses både fysisk og mentalt. Sett i samband med at jeg nå kuttter ut Cannabis etter veldig lang tid med nærmest kontinuerlig rus, regner jeg med at jeg vil være særdeles sårbar i tiden fremover, og at dette derfor kan forvirre behandler eller lede til feilbehandling.

På den andre side har jeg en sterk frykt for at jeg vil bli sett ned på, og anmeldt for trygdesvindel med gapestokk og det hele.

-Ikke fullt så forvirret lenger, bare veldig.

Anonymous poster hash: a99ca...2b7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En behandler har alltid best forutsetning til å forstå situasjonen når du er ærlig. All respekt for at du har klart å slutte med cannabis. Dette bør som du er inne på den nye behandleren din få vite.

Mye av måten du tolker ting på henger sammen med hva som har hendt deg før.

Det du føler ang. å bli sett ned på trenger nødvendigvis ikke være intensjonen til den du føler gjør det mot deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst, jeg har ikke noe klart svar på det, fordi det har nok mye med behandleren å gjøre. Det å forstå dette er nærmest umulig for vanlige folk, cannabis for dem er amfetamin. Men alikevel tror jeg at det kan være bra med ærlighet.

Jeg vet selv av erfaring at cannabisbruk når du er depresiv og destruktiv ikke er det beste (jeg tok en pause pga. dette), fordi det er du selv som lager rusen, ikke cannabisen. Er din psykiske helse bra så er det noe annet, da vil cannabisens effekt på det psykiske være bra.

Hør på hva resten sier her før du bestemmer deg. Jeg ville ihvertfall prøvd med ærlighet, that's gotta count for something, right?!

Og når du forteller det så må du ha i bakhodet at behandleren ikke har snøring på hva det er for noe, så ikke forsvar ditt bruk eller cannabis generelt, selv om det stemmer det du sier. Det er nytteløst for noen som ikke vet hva det er. Legg deg heller flat, si at du vil gjøre noe med livet ditt, og la egne personlige meninger om cannabis ligge hjemme. Så jeg tror det blir avgjørende hvordan du sier det. Anonymous poster hash: a70b3...ae2

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg utelot essensiell informasjon i forhold til situasjonen, beklager for det. Å lese behandler er noe jeg bare kan glemme, har diagnoses Asberger og har ikke fått hjelp(eller mer realistisk, jeg var ikke klar for hjelpen) med hva dette spesifikt vil si for meg og hvilke aspekter av sosial interaksjon jeg faktisk går glipp av. Dette har ført til at jeg nå føler jeg ikke kan stole på mitt inntrykk av en annen person, og tilsynelatende må gå inn i en interaksjon med mindset om at personen er ute etter å ta meg. Dette pga. jeg har gjenntatte ganger opp gjennom årene blitt utsatt for manipulatorer, bla. Cannabis-misbruket og en voldtekt.

I mitt hode nå, mtp. at jeg snart runder 30, tenker jeg at jeg kun har en mulighet nå til å faktisk forme det livet jeg ønsker. Mitt dypeste ønske er å bidra til menneskeheten, gjøre hverdagen lettere for et stort antall mennesker, og få navnet mitt skrevet i en eller annen lærebok for fremtiden. Den drømmen blir stadig fjernere, og hvis jeg havner i en situasjon som dette med trygd, at denne trekkes og jeg får en 7-sifret gjeld og dom. Vel, hva er da poenget med å fortsette? Drømmen vil aldri nås.

Anonymous poster hash: a99ca...2b7
Lenke til kommentar

Når du møter folk med den holdningen at de er ute etter deg vil du som regel reagere på en måte som gjør at du støter dem bort. Be om avklaring på om måten du oppfattet det på var riktig. I mange tilfeller vil vedkommende du har med å gjøre avkrefte det, med mindre det allerede er en historie mellom dere hvor dem oppfatter deg negativt p.g.a antakelsene dine og den defensiviteten/aggresiviteten du har vist før som de mener er uberettiget mot dem. Foregår en slik psykodynamikk over tid kan det ta lang tid å rette opp igjen. Folk antar at andre er normale og har generelt liten forståelse for at noe negativt mot dem ikke er et personlig angrep. Folk henger helst sammen med noen som de føler seg vel med.

Lenke til kommentar

Dette har jeg "innsett" Vidor. Dvs. jeg har innsett at jeg ikke kan stole på inntrykk jeg gjør av andre personer inntil jeg har fått hjelp med nettopp hvordan dette gjøres på en sunn og trygg måte, og prøver se bort fra ennhver negativitet som oppstår med de venner som er igjen, men spørsmål lurer seg stadig ut av kjeften og merker de trekker seg lenger unna.

Stiller stadig spørsmålstegn ved om min avgjørelse er korrekt angående min tidligere venn, men jeg er ikke frisk nok til å komme til en avbalansert avgjørelse her og å spørre personen er fånyttes da jeg ikke kan lese mellom linjene på nåværende tidspunkt. Sistnevnte er hvorfor jeg valgte for ca. 7 år siden å anta de er ute etter meg, det var eneste måten jeg personlig fant at jeg kunne unngå manipulatorene på.

Jeg håper andre kan gi innspill på om de ser potensiale for komplikasjoner som følger av å dele dette med ny behandler. Jeg frykter reelt selv at behandler vil som andre anonym poengterer, misforstå/stigmatisere/se det svart/hvitt, med påfølgende anmeldelse og tap av den sikkerhet jeg har. Beklager for at jeg ikke tar deg på ordet her vidor. Jeg vet det er rett, men genuint livredd for følgene av handlingen.

hm ja, der røyk anonym..

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Det du egentlig sier her er at du har mistillit og problemer med å stole på intensjonene til folk, og det tar du med deg inn til noen som skal hjelpe deg med å løse opp disse problemene. Både det å forstå hva som har forårsaket dem, hvordan det har påvirket deg og andre, og hvordan dere sammen kan løse dette til alles beste. Den fargingen du har fått p.g.a lidelsen er jo i utgangspunktet ikke noe behandleren kan noe for, så hvorfor skal du ikke ha tillit til vedkommende ?

Her må du egentlig bare ta tiden til hjelp til du innser at det ikke er noe negative intensjoner, og være flink til å gi tilbakemeldinger om hvordan du oppfatter ting slik at du hele tiden får tilbakemeldinger. Så lenge behandleren vet at du har aspergers kan du også regne med at vedkommende er klar over mange av de utfordringene du møter og hvor lett det er å mistolke og feiloppfatte p.g.a det som har skjedd før og som har blitt reaksjonsmønster som ikke gagner deg. At noen er manipulatorer som bare er ute etter å "ta" deg betyr ikke at alle er det, og aller minst en dyktig behandler som gjør sitt beste for å hjelpe deg. Føler du at du klarer å få god kjemi og holde ut uten å gå å vente på og være redd for de vanlige skuffelsene du er vant til å få har du nådd langt, resten er arbeid som er overkommelig, men som tar tid. Lykke til med ny behandler og at du klarte å kutte cannabisen. Ta vare på den sjansen du får nå og gjør det beste ut av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke jurist, det er meget mulig det finnes regler jeg ikke er klar over.

Hvorfor frykter du å bli anmeldt for trygdesvindel? Pga cannabisbruk?

Stemmer, pga. dette ikke har blitt nevnt(hvertfall ikke korrekt omfang av bruk) i behandling tidligere. Jeg så det aldri som et stort problem, men heller at det hjalp behandlingen(utrolig hva man kan lure seg selv til å tro....).

Den fargingen du har fått p.g.a lidelsen er jo i utgangspunktet ikke noe behandleren kan noe for, så hvorfor skal du ikke ha tillit til vedkommende ?

Godt spørsmål, hvorfor skulle en drittsekk jobbe med å hjelpe andre. Forsøker stille meg selv slike kritiske spørsmål til ennhver tankerekke jeg har, men hvertfall inntil videre passerer det stadig "gale" tanker forbi dette filteret.

Forøvrig tusen takk for innleggene dine vidor, de er som alltid utrolig opplysende og behjelpelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...