Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsavklaringspenger og salg av importvarer

walkinbalance

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg mottar i dag arbeidsavklaringspenger som følge av sykdom. Økonomisk er det trangt, og det holder akkurat i dag, men skulle gjerne spart opp litt egenkapital og penger i trygghet.

Vet at man kan jobbe inntil 50% ved siden av, eller mer som en opptrapping hvor det blir avbalansert med at man får mindre i arbeidsavklaringspenger.

Men hvordan i all verden kan jeg selge varer på nettet ved siden av uten å bryte noen regler. Inntektene for salg er veldig variable, og jeg forstår ikke helt hvordan det går i hånd med arbeidsavklaringspenger.

Er det noen som har peiling på muligheter innenfor det? Skal prøve å ta kontakt med NAV i løpet av førstkommende uke, men setter stor pris på svar enn så lenge. Ikke minst om det lar seg gjøre, og evt. hvordan.

Tilleggsspørsmål: Arbeidsavklaringspenger blir vel ikke påvirket av antall penger man har på konto som andre tiltak, f.eks. livsopphold? Hvis man først har fått det igjennom, også si en arver 1 mill, så har man vel fortsatt rett til arbeidsavklaringspenger om arbeidsevnen er redusert?

Endret av walkinbalance
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvordan i all verden kan jeg selge varer på nettet ved siden av uten å bryte noen regler. Inntektene for salg er veldig variable, og jeg forstår ikke helt hvordan det går i hånd med arbeidsavklaringspenger.

Det er ikke inntektene ved varesalget ditt som er relevant i forhold til AAP, men tidsbruken - og at NAV godtar det i forhold til ditt AAP-grunnlag, og din aktivitetsplan. Fortell om virksomheten, og før timer på meldekort etter hvor mye tid du bruker på den, så justeres AAP-utbetalingene etter dette.

Anonymous poster hash: 9186c...a91

Lenke til kommentar

Inntekt er ikke relevant, antall arbeidstimer er, uavhengig av forholdet mellom inntekt og antall timer.

Kjempeofftopic: akkurat dette har vel stoppet, og kommer fortsatt til å stoppe, noen grundere vil jeg tru.

Ontopic: Du har vel fortsatt lov til å tjene noen kroner for hobby. Hvor mye, og hvordan utregningen foregår er noe Krikkert evt må ta, for den er ikke helt lett.

Lenke til kommentar

Innkjøp og import av varer for videresalg er svært vanskelig å få skattemessig klassifisert som hobby, og enda vanskeligere å få klassifisert som en aktivitet som ikke berører arbeidsavklaringspenger.

Regelen om at det er arbeidstimer og ikke inntekt som regulerer AAP har stanset de aller fleste gründere, akkurat som de tilsvarende reglene på dagpenger. Det er en ønsket følge av regelverket. For å kompensere finnes det dog særregler om etablering av egen virksomhet (som lar deg slippe å skrive timer i en oppstartsperiode), forutsatt godkjenning fra NAV.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke en 'rettighet' å tjene penger i Norge. Som Gründer må man være villig til å ta noen sjangser, gå perioder uten å kunne ta ut overskudd og fortsatt være dyktig nok med den personlige økonomien til å få endene til å møtes. Når man først begynner å tjene penger og ting begynner å bli betalt får man deretter igjen for slitet.

At risikoen ved å starte en bedrift stopper mange i å starte en bedrift er ett faktum. Men verden hadde vært en fryktelig plass om det hadde vært enkelt å starte for seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...