Gå til innhold

Automatisk kaffemaskin som lager god kaffe

Anbefalte innlegg

Finnes det?

Som overskriften sier er jeg på utkikk etter erfaringer med helautomatiske kaffemaskiner for en "kresen" gane.

Har prøvd det som er av pod/kapsel maskiner og de passer ikke min smak.

Idag er jeg egentlig veldig fornøyd med mitt oppsett, men min kjære ønsker seg en litt enkelere metode å lage kaffe, dvs. en autoamtisk maskin.

Dagens oppsett er som følger:

Ferske bønner - brun brente (da kan man ikke skjule dårlig kvalitet)

Bonavita vannkoker med temp. kontroll (94 degC)

Manuell Hario filterholder ev. Aeropress

Måler opp både kaffebønner og vann alltid (7gram per dl.)

Lager da svart kaffe (2dl) med av og til litt melk (kald).

Lager også av og til "espresso" med en mocca kanne (Supremeroast metode dvs. litt stor kanne og avbryte koking før alt vannet er kokt opp).

Som sagt er jeg kresen på kaffe, og lurer på om det er mulig å få en automatisk maskin som lager god kaffe. har sett litt på Jura maskinene, men er litt usikker på om de er mest for espresso, ikke så mye for vanlig svart kaffe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er nei. Disse maskinene lager i beste fall en espresso, evt. en americano hvor en presser vannet gjennom kaffen til koppen er full, og en ender opp med en overekstrahert, røff kaffe som smaker tydelig besk og bitter. De fine smakene av bær ol. som du finner i Hario-en forsvinner helt.

Er ikke så stor forskjell mellom en helautomatisk maskin og pod/kapsel i smak, men mye bedre kvalitet på kaffen og stort sett bedre kvalitet på maskinene gjør at du får litt mer smak ut av en helautomatisk, dessuten kan du styre smaken gjennom å justere kverningsgrad og kaffemengde.

Er du på jakt etter noe som lager omtrent det du får til gjennom Hario-en (filterkaffe), så ville jeg gått for en Wilfa Svart Presisjon eller en Moccamaster. Da må du måle opp og kverne bønnene selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt 10-tusenvis av kroner på kaffeutstyr og jeg er veldig interessert i kaffe.

Siden du stort sett drikker traktekaffe synes jeg at du skal holde deg til det. Helautomatiske maskiner har blitt mye bedre enn det de var for noen år siden, og de beste gir deg mange parametere å leke seg med. Er du lat så kan du selvfølgelig kjøpe en DYR helautomatisk, men jeg ville heller lagt pengene i en kvern og den nye CUP ONE fra Moccamaster. Siden jeg kjøpte den i sommer har jeg drukket MYE mer kaffe enn tidligere. Jeg har enda ikke sett denne CUP ONE maskinen i butikkene, men jeg har kjøpte min fra nettsidene til Moccamaster.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Re. Tobias@....: Den så spennende ut den CUP ONE, men det blir vel omtrent det samme som Hario'en. Har som sagt en Rancilio Rocky som alltid brukes.

Resultatet blir like bra som V60, men du slipper all jobben og tidsbruken. Mens kaffen traktes kan du lage matpakke eller noe annet. Med Rocky har du et kjempefint oppsett til å lage veldig god kaffe, veldig enkelt.

Lenke til kommentar

Ikke at det det er noe galt i å kjøpe en trakter, men skjønner ikke poenget med CUP ONE. Spare tid? Tar knapt tre minutter å brygge èn kopp med Hario-en, resten består i å vente på at vannkokeren skal gjøre jobben sin. Resultatet blir _like_ bra? Kanskje. Men med Harioen har en all verdens parametre å tukle med, temperatur, bryggetid og bryggemetoder som definitivt har noe å si på resultatet. Etterhvert som en har leket med Hario-en så lærer en seg også å tilpasse bryggemetoden til kaffen en planlegger å brygge på, med en maskin så blir det mer enspora.

Skulle _jeg_ kjøpt meg en kaffetrakter måtte det være fordi jeg skulle ha noe å brygge når jeg har besøk av mange personer. I dag bruker jeg Hario-en, Aeropress elns når jeg brygger til meg selv og presskanne når jeg har besøk. I så måte mener nå jeg at det er andre traktere som er vesentlig smartere enn CUP ONE. Men for all del, forstår jo at andre har ulike behov!

Lenke til kommentar

Ikke at det det er noe galt i å kjøpe en trakter, men skjønner ikke poenget med CUP ONE. Spare tid? Tar knapt tre minutter å brygge èn kopp med Hario-en, resten består i å vente på at vannkokeren skal gjøre jobben sin. Resultatet blir _like_ bra? Kanskje. Men med Harioen har en all verdens parametre å tukle med, temperatur, bryggetid og bryggemetoder som definitivt har noe å si på resultatet. Etterhvert som en har leket med Hario-en så lærer en seg også å tilpasse bryggemetoden til kaffen en planlegger å brygge på, med en maskin så blir det mer enspora.

Skulle _jeg_ kjøpt meg en kaffetrakter måtte det være fordi jeg skulle ha noe å brygge når jeg har besøk av mange personer. I dag bruker jeg Hario-en, Aeropress elns når jeg brygger til meg selv og presskanne når jeg har besøk. I så måte mener nå jeg at det er andre traktere som er vesentlig smartere enn CUP ONE. Men for all del, forstår jo at andre har ulike behov!

Med all respekt: Trådstarteren ønsket en helautomatisk maskin, og da tror jeg V60 bommer litt.

ONE CUP sparer brukeren tid ved at han/hun ikke behøver å stå over V60'n og "puls" helle vannet i 3 minutter. Nettopp fordi håndbrygging har så mange parametere er det en utfordring å repetitere gode ekstraksjoner, derfor mener jeg at håndbrygging er for spesielt interesserte.

Om du får mange gjester så har du "selvfølgelig" en trakter i vanlig størrelse ;-)

Lenke til kommentar

Denne er heller ikke det jeg ser etter ( se http://www.slashgear.com/bunn-trifecta-mb-coffee-machine-review-16301548/ ), men dette så jo spennende ut, eller hva?

Jeg har så vidt lekt litt med den proffe modellen, og den er absolutt en spennende maskin. Kjøper du hjemmemaskinen får du i alle fall noe som ikke mange andre har, og jeg tror den kan lage god kaffe også :-)

Lenke til kommentar

Tror tommel... henviser til at jeg har en Hario, og en trakter (selv om den var fin) ikke sparer noe særlig tid. Tror jeg bruker kortere til med en Hario faktisk.

Ja, var det jeg tenkte på ja!

Den dingsen du lenket til så utrolig kul ut, men sjekk i alle fall at den støtter 230 V for du importerer noe sånt. Av alle til å ha på kjøkkenbenken er ikke en svær omformer/transformator noe særlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...