Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU-kontroll med slitte sommerdekk.

Anbefalte innlegg

Tiden er snart inne for at min Mazda 6 skal inn på EU-kontroll. Den har noe slitte sommerdekk, og jeg er ikke sikker på om disse blir godkjent. Planen var å kjøpe helt nye sommerdekk til neste sommer, da disse blir helt ferske. Jeg bor veldig langt nord, så jeg tipper vinterdekkene skal på om ikke så lenge.

Om mønsterdybden på sommerdekkene ikke blir godkjent, er jeg da nødt til å kjøpe nye sommerdekk i år som jeg knapt får brukt? Hva om det er tid for vinterdekk når bilen skal på etterkontroll?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har piggfrie vinterdekk, er det bare å slenge på de.

Nei, det er selvmord. ;)

Hvis du tror du kan ha mindre enn 3mm på sommerdekkene hadde jeg lett valgt piggfrie vinterdekk da sommerdekkene kanskje er en større felle hvis de ikke har spor lenger?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Minimum mønsterdybde UTENFOR PIGGDEKKSESONGEN i forbindelse med PKK er 1,6mm på minst 2/3 av dekkets slitebane. Innenfor piggdekksesongen er minimum mønsterdybde 3mm på minst 2/3 av dekkets slitebane. Dette uavhengig av type dekk.

På sommerstid ville jeg valgt hvilket som helst sommerdekk som tilfredsstiller krav til mønsterdybde foran et hvilket som helst piggfritt vinterdekk, piggfrie vinterdekk er det aller dårligste valget på sommerstid. Sikkerhetsmessig er piggdekk et langt bedre valg på sommerføre på grunn av dekkets oppbygning og gummiblanding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...