Windoge Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Tiden er snart inne for at min Mazda 6 skal inn på EU-kontroll. Den har noe slitte sommerdekk, og jeg er ikke sikker på om disse blir godkjent. Planen var å kjøpe helt nye sommerdekk til neste sommer, da disse blir helt ferske. Jeg bor veldig langt nord, så jeg tipper vinterdekkene skal på om ikke så lenge. Om mønsterdybden på sommerdekkene ikke blir godkjent, er jeg da nødt til å kjøpe nye sommerdekk i år som jeg knapt får brukt? Hva om det er tid for vinterdekk når bilen skal på etterkontroll? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Hvis du har piggfrie vinterdekk, er det bare å slenge på de. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. august 2014 Forfatter Del Skrevet 9. august 2014 Hvis du har piggfrie vinterdekk, er det bare å slenge på de. Nei, det er selvmord. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Hvis du har piggfrie vinterdekk, er det bare å slenge på de. Nei, det er selvmord. Hvis du tror du kan ha mindre enn 3mm på sommerdekkene hadde jeg lett valgt piggfrie vinterdekk da sommerdekkene kanskje er en større felle hvis de ikke har spor lenger? 1 Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 (endret) Jeg kom meg gjennom EU kontrollen med dekk som var mer enn klare for dynga, og NAF som jeg tok kontrollen hos kommenterte de ikke. Endret 9. august 2014 av archongamer Lenke til kommentar
samaron Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Jeg fikk bare 1er feil på utslitte dekk. Så passerte kontrollen med andre ord. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Minste mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm. Hvis du har et sett med piggfrie vinterdekk med minst 3 mm mønsterdybde, så kan du få bilen godkjent med dem på. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Minimum mønsterdybde UTENFOR PIGGDEKKSESONGEN i forbindelse med PKK er 1,6mm på minst 2/3 av dekkets slitebane. Innenfor piggdekksesongen er minimum mønsterdybde 3mm på minst 2/3 av dekkets slitebane. Dette uavhengig av type dekk.På sommerstid ville jeg valgt hvilket som helst sommerdekk som tilfredsstiller krav til mønsterdybde foran et hvilket som helst piggfritt vinterdekk, piggfrie vinterdekk er det aller dårligste valget på sommerstid. Sikkerhetsmessig er piggdekk et langt bedre valg på sommerføre på grunn av dekkets oppbygning og gummiblanding. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Nå er det vel uansett bare snakk om å få bilen godkjent, og ikke hvilke dekk som skal brukes akkurat den sesongen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå