Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privat overføring, anmeldelse

PavilionI7

Anbefalte innlegg

Heisann, trenger litt rådgivning.

Desember 2013 planla jeg og en guttegjeng sydentur denne sommeren. Vi alle overførte 3000kroner til "reiselederen". I denne pakkereisen bestille vi også en avbestillingforsikring der 300kroner vil bli trukket hvis brukt.

I mai/juni finner jeg ut at jeg ikke kan bli med på denne reisen og ringer Ving og avbestiller min reise. 2700kroner ble da overført tilbake til kontoen som ble betalt med (reiselederen).

Dessverre for meg greide reiselederen å blakke seg totalt i syden, og har ingen penger å betale tilbake. En voldsomt krangel utbrøt og nå nekter han i heletatt å betale tilbake.

Den eneste utveien jeg ser er en anmeldelse?

Hvordan ligger jeg ann iforhold til dette?

Hvordan går jeg iheletatt fram?

Har bevis på både overføring og tilbakebetaling.

Takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen vits i å anmelde... da skjer det NULL.

Det er bare å gå til forliksrådet... der blir han dømt til å betale så lenge du har gode nok beviser.

Forliksklage + runde i forliksrådet koster ca 1500-2000 kr som taperen må betale.

Fyll ut forliksklagen ta bilde av den og send til reiselederen som en siste advarsel.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Okei, takker for er kjapt svar!

Så det er ikke noe poeng iheletatt å anmelde?

Ser for meg at jeg tar dette til forliksrådet.

Handler veldig mye om prinsipper på min side.

Kan ha en viss effekt men tviler på politiet gjør noe spesielt med det.

Men bevis på overføring fra meg til han. Og avbestilling fra Apollo, der de bekrefter at pengene har gått direkte til han. Holder dette som bevis i en eventuell sak?

Skal holde greit i forliksrådet det... hadde også vært fint med noen meldinger eller mailer mellom dere som bekreftet forholdet men tror det holder med overføringene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel fengsel som venter om man unnlater å betale barnebidrag?

Nei.

Er ikke denne loven ikraftsatt?

Bidragsinnkrevingsloven:

§ 33

Den som forsettlig eller uaktsomt unnlater å betale løpende bidrag eller bidragsgjeld som innkreves etter denne lov, selv om vedkommende har eller har hatt midler til å betale eller evne til å skaffe seg midler, straffes med bøter eller med fengsel i inntil seks måneder. Dette gjelder likevel ikke tilfeller der farskapet er omtvistet og bidrag innkreves før det foreligger rettskraftig dom i farskapssak.

Eller mente du "ikke nødvendigvis" fengsel?

Lenke til kommentar

Rt. 2007 s. 1269 fastslår (riktignok i en 3-mot-2-avgjørelse) at det skal helt spesielle forhold til for å idømme ubetinget fengsel, og at selv grovere tilfeller av unnlatt betaling som regel bør medføre samfunnsstraff. Ti års mislighold ble samfunnsstraff. Bestemmelsen tar ikke opp forholdet til EMK, men den er fulgt opp i tingrettene.

EMKs fjerde tilleggsprotokoll artikkel 1 forbyr gjeldsfengsel, eller, snarere:

Ingen skal bli berøvet sin frihet bare på grunn av manglende evne til å oppfylle en kontraktmessig forpliktelse.

Fengsling på bakgrunn av mislighold av avtalt barnebidrag er dermed forbudt, selv om bidraget kreves inn eller betales gjennom NAVI. Det kan reises spørsmål om hvordan man behandler offentlig fastsatt barnebidrag (som ikke er en "kontraktmessig forpliktelse"), men i alle tilfelle vil man ikke risikere fengsel, jfr. over.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke straffbart å ikke betale gjelden sin, så dette er ikke en politisak.

Kunne man ikke vinkle det som et mulig underslag?

Steaffeloven § 255:

For underslag straffes den som i hensikt derved å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning rettsstridig avhender, pantsetter, forbruker eller på annen måte tilegner seg en løsøregjenstand som han besitter, men som helt eller delvis tilhører en annen, eller rettsstridig forføyer over penger han har innfordret for en annen eller som på annen måte er betrodd ham.

Straff etter denne paragraf kommer ikke til anvendelse ved handling som går inn under § 277 eller § 278.

Straffen for underslag er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte.

http://lovdata.no/lov/1902-05-22-10/§255

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det passer særdeles dårlig med ordlyden. Man kan derimot vinkle det som bedrageri, men da er det det å ta opp gjelden med plan om å ikke betale tilbake som er det straffbare, og ikke det å ikke betale tilbake.

§ 270. 1 For bedrageri straffes den som i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning

(1) ved å fremkalle, styrke eller utnytte en villfarelse rettsstridig forleder noen til en handling 3 som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for, eller

(snip)

(strl. § 270)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...