Gå til innhold

Ny i Bergen! Hjelp

Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Har kommet inn på NHH og kjenner ikke en sjel i Bergen, samtidig som jeg aldri har vært der, så tyr til diskusjon.no for praktiske råd. Har ikke fått bolig, så tenker å sove i sovesal og evt motell/hotell nå i begynnelsen. Tenker også at dette kan være til hjelp for andre som skal til Bergen, og ikke er så kjent. Er bare å bruke tråden!

1. Hva er greieste måte å komme seg fra/til flyplassen og sentrum/NHH?

2. Hva er greieste måte å komme seg fra/til togstasjonen og NHH?

2. Skysskort. Om jeg har forstått sonekartet riktig... Holder det med 1-2 soner for sentrum/NHH/flyplassen?

3. Hvor i Bergen er det mulig å oppbevare saker?

Flere spørsmål kan med stor sannsynlighet forekomme etterhvert... Håper på innspill!

(Gleder meg for øvrig til å se Bergen. Hørt så mye godt!)

- Victoria

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, det er fortsatt ledige plasser her i sovesalen. Bare husk å ta med sengetøy, dyne og pute for du får jo bare madrass :) Jeg kan desverre ikke svare på dine spørsmål da jeg selv ankom Bergen med bil for et par dager :) Forresten skal du begynne på master eller bachelor?

Lenke til kommentar

Det løser seg. Jeg dro til Bergen én dag før jeg begynte på NHH for å se byen, men jeg kjente heller ingen andre som skulle begynne på NHH. Jeg hadde noen bekjente som skulle studere på universitetet, men det har kanskje du også hvis du tenker godt etter?

Jeg antar at du skal sove på lesesalen på Hatleberg? Se opp for en fyr som heter Sebastian.

1. Nesten alle bussene som går sørover fra NHH stopper i sentrum og de går kontinuerlig hele dagen. Den letteste måten å komme seg til Flesland på er å ta flybussen fra sentrum. Den går hvert 5. minutt. Hvis du vil spare 30 kroner, kan du også ta Skyssbussen til Oasen og flybussen derfra, men det er litt mer tungvint.

2a. Alle bussene som går til bussen stopper enten i Olav Kyrres gate eller i Småstrandgaten. Derfra er det kort vei å gå til togstasjonen, men hvis du har bagasje, kan du ta Bybanen ett stopp fra Byparken.

2b. Det holder med én sone for sentrum og NHH. Sone 1 er stor. Men du kan ikke bruke skysskortet til Flesland.

3. Det er mange lagerplasser i Bergen. Et googlesøk vil gi mange muligheter. Selv oppbevarer jeg for øyeblikket tingene mine i én av to store lagerbygninger som ligger i Breiviksbakken, en kort gåtur fra NHH og Hatleberg.

Lenke til kommentar

1. Flybussen går til sentrum. Fra sentrum går det rutebuss ut til NHH.

2. Togstasjonen ligger i sentrum (en holdeplass med bybanen fra festplassen, evt 5-10 min p gå).

3. Er noe skap på rutebåtterminalen i allefall. Plass til en sekk, men ikke et flyttelass.

Jepp er som han over her sier. Jeg mener og det skal være noe skap til å oppvebare ting i på Togstasjonen. Og standars skyss kort med 1 - 2 soner holder i massevis for flyplassen <-> NHH.

EDIT: Men for flesland må du finne rutebuss alternativer og ikke flybussen

EDIT 2: Her er forøvrig et kart over sone Bergen

Endret av Sakiko
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Hei, det er fortsatt ledige plasser her i sovesalen. Bare husk å ta med sengetøy, dyne og pute for du får jo bare madrass :) Jeg kan desverre ikke svare på dine spørsmål da jeg selv ankom Bergen med bil for et par dager :) Forresten skal du begynne på master eller bachelor?

Tenker å ha med en sovepose og ei pute.

Skal begynne på bachelor :) du og?

Det løser seg. Jeg dro til Bergen én dag før jeg begynte på NHH for å se byen, men jeg kjente heller ingen andre som skulle begynne på NHH. Jeg hadde noen bekjente som skulle studere på universitetet, men det har kanskje du også hvis du tenker godt etter?

Jeg antar at du skal sove på lesesalen på Hatleberg? Se opp for en fyr som heter Sebastian.

1. Nesten alle bussene som går sørover fra NHH stopper i sentrum og de går kontinuerlig hele dagen. Den letteste måten å komme seg til Flesland på er å ta flybussen fra sentrum. Den går hvert 5. minutt. Hvis du vil spare 30 kroner, kan du også ta Skyssbussen til Oasen og flybussen derfra, men det er litt mer tungvint.

2a. Alle bussene som går til bussen stopper enten i Olav Kyrres gate eller i Småstrandgaten. Derfra er det kort vei å gå til togstasjonen, men hvis du har bagasje, kan du ta Bybanen ett stopp fra Byparken.

2b. Det holder med én sone for sentrum og NHH. Sone 1 er stor. Men du kan ikke bruke skysskortet til Flesland.

3. Det er mange lagerplasser i Bergen. Et googlesøk vil gi mange muligheter. Selv oppbevarer jeg for øyeblikket tingene mine i én av to store lagerbygninger som ligger i Breiviksbakken, en kort gåtur fra NHH og Hatleberg.

Tusen takk for fyldig og godt svar! Det blir Hatleberg på meg ja.

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Hva er det med han? :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Dersom alt skulle skjære seg så kan du komme og krasje på den bedrittne sofaen min. Eneste er at du vil enten utvikle kroniske ryggsmerter eller bli såpass herdet at du aldri vil kjenne noe som helst av smerte igjen :p

-

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Dersom alt skulle skjære seg så kan du komme og krasje på den bedrittne sofaen min. Eneste er at du vil enten utvikle kroniske ryggsmerter eller bli såpass herdet at du aldri vil kjenne noe som helst av smerte igjen :p

En bedriten sofa er bedre enn ingenting! Hvor i Bergen bor du?

Stakkars, har du ikke noe sted å sove?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...