Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Situasjonen du beskriver er et overgrep waiting to happen. Respekterer han ikke et nei (i den forstand at han tror han kan endre det til et ja hvis han bare spør på rett tid), så er han også en mennesketype som er betydelig mye lenger innenfor risikosonen for sovevoldtekt/"date rape". Dette bør du ha i mente. Jeg sier ikke at dette kommer til å skje, men at han slår ut på flere kjente risikofaktorer.

Generelt sett er det leieavtalen og ordensregler som bestemmer hva leietaker kan bruke husrommet til. I et kollektiv hvor leietakerne bor rimelig tett på hverandre mener jeg "ingen overnattingsgjester" er et rimelig og vanlig påbud, og dermed en lovlig ordensregel. Det er dermed ikke lovstridig å forby dette, heller ikke kjærester.

Støvsuging (eller, more likely, snoking etter undertøy eller lignende - ja, jeg er kynisk) er rengjøring som faller på leietaker. Det kan avtales at utleier skal gjøre det (og implisitt må utleier da ha tilgang til leiligheten for å gjøre det), men hvis intet er avtalt gjelder § 5-6 -- utleier har kun adgang i den utstrekning det er nødvendig for å 1) føre tilsyn med leilighetens stand og leietakers bruk, 2) utføre pliktig vedlikehold, 3) gjennomføre lovlige endringer i husrommets fysiske stand, 4) utføre arbeid som er nødvendig for å hindre skade på husrommet/eiendommen. Leietaker skal ha beskjed i rimelig tid, men slik beskjed kan tas inn i leieavtalen. Ut over dette gjelder nødrett, men det er ikke aktuelt her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Situasjonen du beskriver er et overgrep waiting to happen. Respekterer han ikke et nei (i den forstand at han tror han kan endre det til et ja hvis han bare spør på rett tid), så er han også en mennesketype som er betydelig mye lenger innenfor risikosonen for sovevoldtekt/"date rape". Dette bør du ha i mente. Jeg sier ikke at dette kommer til å skje, men at han slår ut på flere kjente risikofaktorer.

Generelt sett er det leieavtalen og ordensregler som bestemmer hva leietaker kan bruke husrommet til. I et kollektiv hvor leietakerne bor rimelig tett på hverandre mener jeg "ingen overnattingsgjester" er et rimelig og vanlig påbud, og dermed en lovlig ordensregel. Det er dermed ikke lovstridig å forby dette, heller ikke kjærester.

Støvsuging (eller, more likely, snoking etter undertøy eller lignende - ja, jeg er kynisk) er rengjøring som faller på leietaker. Det kan avtales at utleier skal gjøre det (og implisitt må utleier da ha tilgang til leiligheten for å gjøre det), men hvis intet er avtalt gjelder § 5-6 -- utleier har kun adgang i den utstrekning det er nødvendig for å 1) føre tilsyn med leilighetens stand og leietakers bruk, 2) utføre pliktig vedlikehold, 3) gjennomføre lovlige endringer i husrommets fysiske stand, 4) utføre arbeid som er nødvendig for å hindre skade på husrommet/eiendommen. Leietaker skal ha beskjed i rimelig tid, men slik beskjed kan tas inn i leieavtalen. Ut over dette gjelder nødrett, men det er ikke aktuelt her.

Prøver å sove mest mulig hos andre, eller på sofaen for å unngå at det eventuelt skal skje. Også er selskapet hans ubehagelig uansett.

Det er vel forsåvidt det han gjør, han sier det ikke er greit, og prøver å finne på grunner for å få besøket ut av hus. Han sa også først at det var greit med besøk. Når han så det var en gutt som kom inn, var det plutselig ikke greit lenger. Han bor i USA, og jeg synes han kunne tatt hensyn til det, med tanke på at først og fremst hadde han først sagt ja i tillegg og han kom helt fra USA.

Jeg skjønner at han må trå til på rommet om det ikke skulle se ut etc., men han ga ikke beskjed, og det var kun snakk om at hun var vekke en uke, og på en uke skjer det ikke de store skadene.

I tillegg sov jeg på hennes rom inatt (med tillatelse fra hun såklart), da hun ikke var hjemme. I dag tidlig gikk han inn på rommet hennes uten å banke på. Jeg tenker dette ikke er greit, uansett om det er jeg, hun eller ingen i det rommet, da det er hennes private eiendom som hun betaler for.

Lenke til kommentar

Men er det noen som vet om dette er noe jeg eventuelt kan anmelde, eller gå videre med på en annen måte?

Hva slags rettigheter jeg har osv?

Trakassering og sexpress kan være straffbart etter bestemmelsene i straffeloven, og under omstendighetene kan du begjære besøks- og kontaktforbud.

"Hva slags rettigheter" er et enormt vagt spørsmål. Det er enklere om du sier hva du ønsker å oppnå. Ønsker du å komme deg ut av leieforholdet, ønsker du at fyren skal straffes, ønsker du å slippe å ha noe med ham å gjøre?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det noen som vet om dette er noe jeg eventuelt kan anmelde, eller gå videre med på en annen måte?

Hva slags rettigheter jeg har osv?

Trakassering og sexpress kan være straffbart etter bestemmelsene i straffeloven, og under omstendighetene kan du begjære besøks- og kontaktforbud.

"Hva slags rettigheter" er et enormt vagt spørsmål. Det er enklere om du sier hva du ønsker å oppnå. Ønsker du å komme deg ut av leieforholdet, ønsker du at fyren skal straffes, ønsker du å slippe å ha noe med ham å gjøre?

Vil ut av leieforholdet så fort som mulig, men ønsker jo også å ha et sted å være til jeg får noe. Da jeg er ny på nytt sted, snakk om flere timer hjemmefra, kan jeg ikke bare bo midlertidig hos foreldre etc. Så jeg "vil" være her til jeg får meg noe annet.

Jeg lurer ikke på noe spesifikt, men generelt. Så om det er det ene eller det andre er det greit å vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...