Gå til innhold

Politikeren.net

hva intriserer deg mest i politikkens verden?  

36 stemmer

1. 1. hva intriserer deg mest i politikkens verden?

• Om politiske partier
      7
    • Om utenrikspolitikken
      13
    • Om valg
      1
    • Om økonomi
      4
    • Om drapstrusler mot politikere
      5
    • Om dommer mot politikere
      1
    • Om andre ting
      5

Anbefalte innlegg

Aner jeg begynnelsen på "Direkte Demokrati", med stemmeavgivelse over Internett?
Jeg synes ikke vi skal innføre stemmegiving over internett. Teknologien er umoden og kan misbrukes. Man kan ikke kontrollere at 1 person ikke stemmer 2 ganger. (1 stemmer pr IP blir bare teit, enhver med litt datakunnskaper forstår det). Dessuten har vi en for dårlig utviklet presseapparat i Norge til å ha direkte demokrati. Votering over enkeltsaker vi føre til en mer populistisk politikk, en vinglete styring, osv. Dessuten blir mange saker tatt opp i faglige utvalg utnevnt av regjeringen, hvotr man må ha fagkunnskap for å ta riktig beslutning. Og hvordan skal man få de over 80 til å stemme på EDB-maskinen de har hatt stående i 6 år men ikke klarer å bruke?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for alle gode svar. Nå ser jeg mange liker ytenrikspolitikken og da får jeg skrive litt mer om det. Jeg har planer om å legge om siden litt nå til helgen slik at utenrikspolitikk blir mer i fokus!

Om noen vil være skribenter er det fult mulig. Bar meld dere så skal jeg få oppretttet en konto til de som ønsker. Til gjengjeld kan dere får bannerplasser i første omgang!

Lenke til kommentar
Kristent Samlingsparti et et mer konservativt kristen parti. Ekstremt vet jeg nå ikke...

Vi har jo Hvit Valggallianse da!

Tror Hvit Valgallianse ble forbudt for et par år siden.... Men Kristent Samlingsparti ER ekstremt, de vil forby abort, homofilt-partnerkskap, og kvinners stemmerett. Er ikke dette ekstremt?

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke vi skal innføre stemmegiving over internett. Teknologien er umoden og kan misbrukes. Man kan ikke kontrollere at 1 person ikke stemmer 2 ganger. (1 stemmer pr IP blir bare teit, enhver med litt datakunnskaper forstår det).

Nå har forsåvidt teknologien kommet litt lenger enn slik "jeg-er-kul-irc-råner-som-kan-bruke-bnc"-fakter.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke vi skal innføre stemmegiving over internett. Teknologien er umoden og kan misbrukes. Man kan ikke kontrollere at 1 person ikke stemmer 2 ganger. (1 stemmer pr IP blir bare teit, enhver med litt datakunnskaper forstår det).
Hehe... Ja, for IP er jo det eneste som går an å sperre på, og ingen skal få lov til å stemme fra samme IP, som for eksempel hvis en allerede har stemt på jobben, så kan ikke de 8000 medarbeiderne med samme IP gjøre det...

Nei, for man kan ikke få tilsendt et skriv i posten med personlig PIN, innlogging med personnummer osv.

Du har tenkt nøye igjennom det der, skjønner jeg.

:lol:

Lenke til kommentar
So? Det er fremdeles meget mulig med valgfusk. man in the middle for eksempel. Nei, stemmegivning over internett håper jeg aldri kommer.

Det gjør jeg. Fusk kan forekomme i dag også. Minst like lett som om man hadde innført stemmegivning over nett idag.

Da jeg stemte i år, måtte jeg vise bevis? Nope...

Lenke til kommentar
Dårlig valgkontrollører.

Dårlige valgkontrollører finnes overalt. Idag er jeg mer bekymret for social engineering enn for direkte hacking/cracking. Det vil si at jeg stoler mer på en IT-løsning enn på en løsning hvor folk sitter, gjerne lite motiverte, og lar hvem som helst stemme...

Det kunne blitt gjort som på selvangivelsen. Der får man fem forskjellige pinkoder, og man må fylle inn en av de, samt sitt eget personnummer.

Lenke til kommentar
Nå har vi havnet litt ut på feil diskusjon folkens, men bare forsett, men jeg ønsker framdeles tilbakemeldinger!

Jawohl.

Jeg er interessert i politikk utfra perspektivet om å avskaffe politikere (og innføre direkte demokrati isteden, hvor folk har anledning til å stemme på enkeltsaker som de har kompetanse til).

Dessverre er det alt for mange mennesker som får reisning av å høre lyden av sin egen stemme, som er politikere idag.

Da hadde det i det minste vært bedre å gjort det slik dem gjorde det i gamle Hellas: der stemte man den mest forhatte politikeren i landforvisning.

Varg i Veum, sjø! *grin*

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...