Magnus1991 Skrevet 29. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2014 Hei! Har biltema sine nå, bruker 4mm2. Kjører høyttalerne på bi-amping nå, å de låter fabelaktig med Marantzen. Har lyst og kjøpt nye, skikkelige kabler, visst dette faktisk har mye og si på lyden. Noen med erfaring som kan si om det er forskjell eller ikke? Takk for svar så langt Det viktige er tykkelsen; 4mm2 gir bra lyd - om du kjøper noe som koster en formue av andre grunner enn penere utseende/bedre byggekvalitet; så er det rent psykologisk. Jeg har selv dyrere kabler; men forskjellen mellom dem og hvilken som helst andre kabler med litt tykkelse ligger nok mest i hodet på den som har svidd av en formue på kabel Spar pengene til noe som faktisk gir bedre lyd; ikke spons denne voodoo-kabelbransjen! Edit: Om du sjekker innsiden av høytaler eller forsterker og ser hvilke kabler de bruker der så skjønner man hvor meningsløse argumentene til kabelprodusentene (og deres tilhørere som kaster penger etter dem) virkelig er. Ingen produsent pusher inn skrot kabler i et ellers high-end produkt for å spare et par 10'ere om det går utover lyd-kvaliteten - det er helt garantert, og om det var tilfelle ville produsentene som gjorde dette fort mistet alle kundene. Heisann og takk for alle svar! Var på Soundgarden idag og fikk høre den nye Hegel H160, å kan ikke si noe annet, enn at jeg ble ganske forelsket! Dette var jo en del over budsjettet mitt, men føler høyttalerne mine fortjener en sopass forsterker, så jeg endte med og kjøpe den. Den låter fabelaktig, og klarer og presse mye mer utav Kef-ene. Utroligt gøy Fikk også høre forskjell på strømkabelen som hører til forsterker kontra en til 6000,- og den blir vell kjøpt ved neste anledning. Dette gav overraskende merkbar forskjell, forsvant en god del "knittring". Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Fikk også høre forskjell på strømkabelen som hører til forsterker kontra en til 6000,- og den blir vell kjøpt ved neste anledning. Dette gav overraskende merkbar forskjell, forsvant en god del "knittring". Strømkabel til 6000,-. Forbedringen er i hodet ditt, ikke i lyden. Bare ta målinger Don't do it! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 (endret) Det finnes ikke noe i en strømkabel som kan påvirke noe lydmessig. Men de har gjerne det slik at det blir en såkalt jordsløyfe på disse teststedene. Ganske naturlig med mye forskjellig utstyr. Det har selvsagt ikke noe med kabelen, men hvordan det er koblet opp, og kunne vært løst med noe så enkelt som ikke å ha jording, eller koblet annerledes. Ja, eller påser på at man ikke kobler det opp slik. Ikke la deg lure. Endret 1. januar 2015 av Andrull Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Er det Soundgarden som solgte (eller prøvde å selge) strøm- og signalkabler til en kvart million? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 (endret) Er det Soundgarden som solgte (eller prøvde å selge) strøm- og signalkabler til en kvart million? Tolker det slik; det er ekstreme marginer på slike kabler. Så derfor de prøver å pushe slik. Men det grenser til er svindel å rigge demo på en slik måte at det tilsynelatende har noe effekt. Edit: Du skjønner det er marginer når man får 50% rabatt og de smiler fortsatt Som klesbransjen; innkjøpspris * 5 = salgspris (eller enda mer). Endret 2. januar 2015 av TGB Lenke til kommentar
Pop Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Det finnes ikke noe i en strømkabel som kan påvirke noe lydmessig. Men de har gjerne det slik at det blir en såkalt jordsløyfe på disse teststedene. Ganske naturlig med mye forskjellig utstyr. Det har selvsagt ikke noe med kabelen, men hvordan det er koblet opp, og kunne vært løst med noe så enkelt som ikke å ha jording, eller koblet annerledes. Ja, eller påser på at man ikke kobler det opp slik. Ikke la deg lure. Hva med å se det litt motsatt? Kjører du en demo tar du en "vanlig" kabel og måler den mot ditt produkt. Først den vanlige, hvor du bevisst har satt på elendige plugger, deretter superkabelen med sannsynligvis ganske gode plugger som sikrer max kontaktflate, leder optimalt osv. Vil du ikke da kunne påvise en forskjell i favør den dyre? Er vel mulig at selv med dårlige plugger vil forskjellen bli målbar, men ikke hørbar... Det er uansett utrolig hva en kan høre om en flink selger messer ivei med "du hører den utrolige forskjellen, hva?". Lenke til kommentar
TGB Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 (endret) Det beste er å ta en blindtest; vanskelig for man vil lures (les: man vil gjerne at den dyre er bedre). Jeg har en overpriset strømkabel som ser kul ut.... gjorde nettopp det (kona byttet kabel uten at jeg ante hvilken). Det var ikke en mulighet i havet at jeg hørte hva som var hva Test gjort på en Classe CA-5300 effektforsterker (som ikke går under kategorien billig); gjorde også tilsvarende test på lydprosessor. Endret 2. januar 2015 av TGB Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 (endret) Det finnes ikke noe i en strømkabel som kan påvirke noe lydmessig. Men de har gjerne det slik at det blir en såkalt jordsløyfe på disse teststedene. Ganske naturlig med mye forskjellig utstyr. Det har selvsagt ikke noe med kabelen, men hvordan det er koblet opp, og kunne vært løst med noe så enkelt som ikke å ha jording, eller koblet annerledes. Ja, eller påser på at man ikke kobler det opp slik. Ikke la deg lure. Hva med å se det litt motsatt? Kjører du en demo tar du en "vanlig" kabel og måler den mot ditt produkt. Først den vanlige, hvor du bevisst har satt på elendige plugger, deretter superkabelen med sannsynligvis ganske gode plugger som sikrer max kontaktflate, leder optimalt osv. Vil du ikke da kunne påvise en forskjell i favør den dyre? Er vel mulig at selv med dårlige plugger vil forskjellen bli målbar, men ikke hørbar... Det er uansett utrolig hva en kan høre om en flink selger messer ivei med "du hører den utrolige forskjellen, hva?". Når jeg holder på, så bruker jeg utstyr som trekker mer strøm, og som er mye mye mer sensitivt, og presser så mye jeg kan ut av ustyret. Selv ikke da vil noe bedre kabel enn det nødvendige på primærsiden ha noe å si. Jeg sitter da følgelig med oscilloscop, som jeg i denne sammenhengen vil regne som rimelig avansert måleutstyr. Uansett, så er det nok litt overkill i denne diskusjonen. For det er verdt å legge merke til om vi snakker om høyttalerkabler og kontakter, og det jeg kaller for strømkabel, som jeg da refererer til kabelen (med støpsel) som kobler utstyret til strømnettet (stikkontakten). Det er også store begrensninger på hva som gir noen forskjell på høyttalerkabler. Men på 230V primærsiden, så er det nada. Selvsagt, man kan dra den veldig langt, og si at det er så dårlig kontaktflate at det blir lysbue og brann, eller at kabelen er så tynn at forsterkeren får en "brown out", eller går ut av nivået den skal operere på. Men det skjer ikke med den medfølgende kabelen, og er mer et spørsmål om man skal designe utstyr selv. Uttalelsen baserer seg på strømforsyningens virkemåte, og hva du får ut av veggen. Strømforsyningen sin oppgave er å ta å filtrere ut alt og fysisk isolere forsterkeren sin krets fra det fælge du får ut av veggen. Uavhengig av hva du gjør så vil den filtrere ut vekselstrømmen så godt den kan. Så at det er støy og jævelskap er noe en strømforsyning sin hovedfunksjon å fjerne. Den vil ofte kunne takle helt nedi 100V, og må minst kunne takle 215V med oppgitte specs. Så om du har f.eks 240V og mister 2-3V i kabelen (svært mye), så vil forsterkeren ikke merke noe som helst, for den er designet for mye lavere spenningsnivåer. Dette er for å ta høyde for at du kobler på lange skjøtekabler, og fungere i hus med dårlig strømnett. Dens hovedfunksjon er å være et filter som tar alt som ikke er ren DC. Å bytte kabel blir som å tro det hjelper stort på resultatet å rengjøre inntaksløpet til et rengjøringsverk for kloakk. Uansett hvor godt du vasker så vil den fortsatt bare motta drit... Og hittil har jeg kun snakket om teoretiske endringer på utgangen til strømforsyningen. Og at det vil være null elektrisk forskjell. For å faktisk kunne merke forskjell på lyden, vell, da snakker vi om endringer av en helt annen størrelsedimensjon. Jeg skal helt skråsikkert og jævelig si at det ikke finnes NOEN forskjell om du bruker en normal ledningen, eller en til flere hundre. Ja, eller flere tusener/titusener. Og det er sjeldent jeg er SÅ skråsikker. Gitt at man kobler det opp riktig slik at ting ikke brenner opp, eller får jordsløyfe såklart. ^^ . (klart man hører forskjell på et anlegg som brenner eller får jordfeil) Endret 2. januar 2015 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå