Magnus1991 Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Hei, Jeg har nettopp kjøpt meg ett par av KEF XQ40. Desse drives av en Marantz SR7008. Hvilke kabler anbefales til desse høyttalerne? Og er det forskjell fra biltema sine til 200,- og de som koster 10 000,- ??? Takk for svar Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Forskjell er det nok. Men neppe på lyden. Biltema sine ser vel litt dølle ut? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Blue Jeans Cable gir mye kabel for pengene og summen blir ikke høy til slutt. http://www.bluejeanscable.co.uk/store/speaker/index.htm På veien hjem fra posten tar du med et par lisser fra Clas Ohlson/Biltema/whatever og tester forskjellen. Meget bra høyttalere forresten. Hadde vært spennende og hørt dem sammen med Marantz. Lenke til kommentar
Magnus1991 Skrevet 13. august 2014 Forfatter Del Skrevet 13. august 2014 Hei! Har biltema sine nå, bruker 4mm2. Kjører høyttalerne på bi-amping nå, å de låter fabelaktig med Marantzen. Har lyst og kjøpt nye, skikkelige kabler, visst dette faktisk har mye og si på lyden. Noen med erfaring som kan si om det er forskjell eller ikke? Takk for svar så langt Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 (endret) Høyttalerkabel har svært lite eller ingenting å si på lyden, jeg anbefaler deg å heller spare pengene til noe annet. Endret 14. august 2014 av Zlatzman Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 4mm2 kabler er helt toppers det. Jeg har svært liten tro på at du vil få noen forbedring av å bytte dem. Kanskje du får en endring, men det blir særdeles mye psykologi som spiller inn også. Du får større forskjeller av å kutte ut bi-amping istedet. Heller ikke det trenger å betyr forbedring eller forverring, men en endring burde du merke (ikke bli lei deg om du ikke merker det). Har du kabel direkte i terminalen eller plugg (banan, spade) imellom kan også gi en effekt, men stort sett pga at pluggene ikke har max kontaktflate og er dårlig loddet. Plassering av høyttalerne i forhold til vegg (1/7, 1/9, 1/11 osv), teppe på gulv foran dem og forbedringer i rommet har nok mer å si enn alle forannevnte faktorer til sammen. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 (endret) Litt forenklet: En høyttalerkabel skal ha så lite motstand som overhode mulig. Dette gjør at den ikke demper lyden (spenningen) når strømtrekket øker. Dette ville resultert i at typisk basstoner blir litt dempet mer enn høyfrekvente (diskant), da de frekvensene har større amplitude (mer strøm), som skaper mer motstand, og dermed mer demping. Det er hovedsakelig tre ting som påvirker motstanden i kabelen. Lengde (dobbelt så lang kabel = dobbelt så mye motstand) Materiale (forskjellige metaller har forskjellig elektrisk motstand, hvor sølv er å regne som en av de beste, og kobber like bak) Tykkelse. Jo tykkere kabel, jo lavere motstand. Tversnittet (mm^2) er denne benevnelsen. Ved vanlig DC, så er dobbelt så stort tversnitt det samme som halvparten så stor motstand. Med høyttalersignaler (AC fra 20Hz-20KHz) er det omtrent riktig. Du kan øke kvaliteten ved å senke lengden til et minimum. Men som regel så har man allerede gjort dette, og da er det lite mer du får gjort med denne saken. Du kan øke tykkelsen på kablene. Du kan bruke bedre materialer i kabelen. Enten ved å øke kobberinnholdet i kabelen (som uansett er svært rent) for en minimal effekt, eller bruke edlere metaller som sølv, som leder 10 % bedre strøm. Men prisen er så mye høyere at dette lønner seg lite. I ekstreme tilfeller så kan du dele opp lederene i flere mindre isolerte og separate ledere, for at strømmen sine egenskaper skal tilnærme seg DC, og dermed fordele seg jevnere i selve kablene. Men må poengtere at effekten er svært liten, og kan faktisk ha sine fordeler. De to siste punktene er det dyre høyttalerkabler utnytter. Men hvorfor betale mye for litt dyrere materialer, når du på samme tid bare kan øke tykkelsen minimalt for å få samme effekt? Sølvkabler har ca 10 % bedre ledeevne og litt renere kobber har toppen en prosentdel eller to å si. Men øker du tversnittet med 10-15 % så får du samme effekt. Ja, om du f.eks kjøper et ekstra par med 4mm^2 biltema-kabel til høyttalerene, så vil du faktisk utnytte deg av det siste punktet i tillegg til at du dobler det totale tversnittet. To par med 4mm^2 biltema kabel vil sannsynligvis ikke bare høres like bra som dyre HiFi kabler, men er mest sannsynlig BEDRE. (Dog skal du ha ganske lange kabler og lav spolemotstand før 4mm^2 blir for lite) Men selvsagt. Det SER ikke like fint ut. Og vil nok også veie litt mer (viktig å tenke på om du skal sende anlegget ditt ut i verdensrommet). Edit: Dyre kabler har gjerne også litt ekstra støydemping. Men dette er unødvendig når man snakker om høyttalerkabler, for da er signalet så sterkt i forhold til støyen at det blir irrelevant. Og for hver krone du bruker på å støyisolere slike kabler, så vil hver av disse kronene gitt 100 ganger mer støydemping om du bruker det på analoge signalkabler, forsterker og delefilter. Du kan enten prøve å stoppe en bil med dine hender, eller prøve å stoppe foten til personen som trykker på gasspedalen. Hva er lettest om plasseringen din var optimal? Endret 14. august 2014 av Andrull 3 Lenke til kommentar
Magnus1991 Skrevet 14. august 2014 Forfatter Del Skrevet 14. august 2014 Heisann! Og takk for supre svar. Ser ut for at jeg kommer til og bruke pengene, på senter og bakhøyttalerne, i samme serien. Har også lurt på å kjøpe ny sub. Har en Yamaha NS-SW700 nå. Er et noen dere anbefaler. Vil helst ha en i pianolakk, som står i stil til KEF-ene. Igjen, takk for svar! Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Heisann! Og takk for supre svar. Ser ut for at jeg kommer til og bruke pengene, på senter og bakhøyttalerne, i samme serien. Har også lurt på å kjøpe ny sub. Har en Yamaha NS-SW700 nå. Er et noen dere anbefaler. Vil helst ha en i pianolakk, som står i stil til KEF-ene. Igjen, takk for svar! Ikke hørt den Yamahaen, ser anmeldelser er sånn helt ok. Jeg regner med du får mer for pengene med SVS eller XTZ, disse gjør det ofte bra på kvalitet og bang for buck. For meg personlig er store summer på sub fullstendig bortkastet. Om subben høres så mye over andre komponenter i anlegget har man konfigurert veldig feil, men altså... hver sin smak. Du kan jo kikke på SVS PB-1000 og SB-1000, XTZ 99 W12 DSP. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Heisann! Og takk for supre svar. Ser ut for at jeg kommer til og bruke pengene, på senter og bakhøyttalerne, i samme serien. Har også lurt på å kjøpe ny sub. Har en Yamaha NS-SW700 nå. Er et noen dere anbefaler. Vil helst ha en i pianolakk, som står i stil til KEF-ene. Igjen, takk for svar! Ikke hørt den Yamahaen, ser anmeldelser er sånn helt ok. Jeg regner med du får mer for pengene med SVS eller XTZ, disse gjør det ofte bra på kvalitet og bang for buck. For meg personlig er store summer på sub fullstendig bortkastet. Om subben høres så mye over andre komponenter i anlegget har man konfigurert veldig feil, men altså... hver sin smak. Du kan jo kikke på SVS PB-1000 og SB-1000, XTZ 99 W12 DSP. Dersom Yamahaen er helt ok, så er det vel liten grunn til å handle noe nytt. Kan eventuelt selge Yamahaen for å spytte penga I noe annet, men det er sjelden god butikk. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Av en eller annen grunn leste jeg som at du vurderte å kjøpe Yamaha-suben. Ser ingen grunn til å handle en ny nei, som sagt over. Det måtte i så fall være om du lånte en med hjem og hørte en bassmessig åpenbaring... Lenke til kommentar
Magnus1991 Skrevet 14. august 2014 Forfatter Del Skrevet 14. august 2014 Av en eller annen grunn leste jeg som at du vurderte å kjøpe Yamaha-suben. Ser ingen grunn til å handle en ny nei, som sagt over. Det måtte i så fall være om du lånte en med hjem og hørte en bassmessig åpenbaring... Jeg har Yamaha-en nå. Tror jeg kommer til og beholde den. Fikk den til og spille bedre og klarere etter litt innstillinger. Takk for gode innspill Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Å sette frontene dine som Small, crossover på 80Hz, romkorreksjon pleier gi et bra resultat. Etter rett plassering osv. Spiller selvsagt musikk på stereo og holder surround kun på film. (Surround på konserter er kult i 15 minutter, etter det blir jeg seriøst sliten.) Har for øvrig modellen under din, et hakk nyere, Kef R700. Lenke til kommentar
Magnus1991 Skrevet 14. august 2014 Forfatter Del Skrevet 14. august 2014 Dette er allerede gjort Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Da blir vel neste oppgradering forforsterker og effekttrinn, som kan gi en forbedring på høyttalerne dine (men romkorreksjonen kan veie opp for mye dersom du har et vanskelig rom å spille i). Men pass deg for oppgraderingsspøkelset, det spiser penger til frokost. 1 Lenke til kommentar
Magnus1991 Skrevet 27. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2014 (endret) Hei igjen! Har da kommet til det punktet hvor jeg vil kjøpe meg en effektforsterker. Er ganske ferk innen hifi verden. Jeg har noen KEF XQ40 som drives av en Marantz SR7008, men vil gjerne gi høyttalerne mine det lille ekstra. Vil helst ha Marantz, men finner ikke så mye utvalg. Har sett litt på Marantz MM7025, men er litt usikker på om denne vil gjøre susen, eller om jeg må en god del opp i pris for at jeg skal ha noen igjen for det. budsjette ligger på 15 000,- Er det noen vits i det hele og kjøpe effektforsterker til denne prisen? eller må jeg mye høyere? Kom gjerne med innspill på andre effektforsterkere. Takker for svar! Endret 27. desember 2014 av Magnus1991 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Hei igjen! Har da kommet til det punktet hvor jeg vil kjøpe meg en effektforsterker. Er ganske ferk innen hifi verden. Jeg har noen KEF XQ40 som drives av en Marantz SR7008, men vil gjerne gi høyttalerne mine det lille ekstra. Vil helst ha Marantz, men finner ikke så mye utvalg. Har sett litt på Marantz MM7025, men er litt usikker på om denne vil gjøre susen, eller om jeg må en god del opp i pris for at jeg skal ha noen igjen for det. budsjette ligger på 15 000,- Er det noen vits i det hele og kjøpe effektforsterker til denne prisen? eller må jeg mye høyere? Kom gjerne med innspill på andre effektforsterkere. Takker for svar! Du kan få bra effektforsterker for 15000 ja, som vil fullstendig gruse effekten fra surroundforsterken. Spørsmålet er vel heller om en integrert med HT-bypass vil være et bedre kjøp, siden forforsterken i surroundreceivere ikke er mye å skryte av. Men skal du ha forsterket alle kanaler eller to? Lenke til kommentar
Magnus1991 Skrevet 27. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2014 Hei igjen! Har da kommet til det punktet hvor jeg vil kjøpe meg en effektforsterker. Er ganske ferk innen hifi verden. Jeg har noen KEF XQ40 som drives av en Marantz SR7008, men vil gjerne gi høyttalerne mine det lille ekstra. Vil helst ha Marantz, men finner ikke så mye utvalg. Har sett litt på Marantz MM7025, men er litt usikker på om denne vil gjøre susen, eller om jeg må en god del opp i pris for at jeg skal ha noen igjen for det. budsjette ligger på 15 000,- Er det noen vits i det hele og kjøpe effektforsterker til denne prisen? eller må jeg mye høyere? Kom gjerne med innspill på andre effektforsterkere. Takker for svar! Du kan få bra effektforsterker for 15000 ja, som vil fullstendig gruse effekten fra surroundforsterken. Spørsmålet er vel heller om en integrert med HT-bypass vil være et bedre kjøp, siden forforsterken i surroundreceivere ikke er mye å skryte av. Men skal du ha forsterket alle kanaler eller to? Jeg skal berre ha to kanaler ja, til frontene. Men kan man kjøre en integrert forsterker sammen med surroundreceiveren? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Jeg skal berre ha to kanaler ja, til frontene. Men kan man kjøre en integrert forsterker sammen med surroundreceiveren? Ja, om den har HT bypass (home theater). Mange av de nyere integrerte har dette. Og en integrert forsterker vil jo gi deg en mer fleksibel løsning enn en ren effekt. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 (endret) Hei! Har biltema sine nå, bruker 4mm2. Kjører høyttalerne på bi-amping nå, å de låter fabelaktig med Marantzen. Har lyst og kjøpt nye, skikkelige kabler, visst dette faktisk har mye og si på lyden. Noen med erfaring som kan si om det er forskjell eller ikke? Takk for svar så langt Det viktige er tykkelsen; 4mm2 gir bra lyd - om du kjøper noe som koster en formue av andre grunner enn penere utseende/bedre byggekvalitet; så er det rent psykologisk. Jeg har selv dyrere kabler; men forskjellen mellom dem og hvilken som helst andre kabler med litt tykkelse ligger nok mest i hodet på den som har svidd av en formue på kabel Spar pengene til noe som faktisk gir bedre lyd; ikke spons denne voodoo-kabelbransjen! Edit: Om du sjekker innsiden av høytaler eller forsterker og ser hvilke kabler de bruker der så skjønner man hvor meningsløse argumentene til kabelprodusentene (og deres tilhørere som kaster penger etter dem) virkelig er. Ingen produsent pusher inn skrot kabler i et ellers high-end produkt for å spare et par 10'ere om det går utover lyd-kvaliteten - det er helt garantert, og om det var tilfelle ville produsentene som gjorde dette fort mistet alle kundene. Endret 28. desember 2014 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå