sby89 Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 (endret) Jeg trenger deres hjelp!! Kan skummelt lite om bil (ja, jeg er jente). Jeg har veldig lyst å kjøpe meg en bil, og tenker å bruke opp til 90.000kr.Jeg kunne tenkt meg automatgir og hybridbil. Lurer på dette:1. Hvilken bil krever minst vedlikehold og mekking (innenfor min pris, men må ikke være automat/hybrid)? 2. Vurderer å kjøpe toyota Prius. Vet dere noe om denne bilen?Har sett på Prius 2007 modell som har gått 167 000km. 3. Har tittet på Opel Astra. Er dette en bra bil? Endret 9. august 2014 av sby89 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Personlig ville jeg vært skeptisk til å kjøpe en "gammel" hybrid-bil, det må nok påregnes noe høyere vedlikeholdskostnader for en såpass komplisert teknologi enn en ren bensinbil. Opel Astra kan være et godt alternativ, de er som regel bedre utstyrt og har lavere pris enn tilsvarende Golf for eks. Må du ha automat, eller betyr "kunne tenke" at du kan kjøpe manuell også. Enkelte biler i denne størrelsen, med "automat", har ikke vanlig automat, men en manuell kasse som styres elektronisk. Dette kalles MultiMode hos Toyota, EasyTronic hos Opel og EMG hos Peugeot. Dette er noe du bør teste før du kjøper, jeg liker det ikke. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Enig i at det er kanskje i tynneste laget med 90 000 om man skal ha en hybridbil som vil være "vedlikeholdsfritt". Om tanken med hybrid er å spare på drivstoff så kan man heller gå for en litt nyere bil med manuelt gir, kjører man økonomisk så kan man nok få forbruket ned mot 0,5-0,7 L/mil. Så lenge man ikke beveger seg inn i segmentet for premiummerker og velger en bilmodell som er godt utbredt så er det god sannsynlighet for at man kan enkelt få tak i ganske rimelige reservedeler. En annen ting er at det generelt kan være lurt å ikke sprenge budsjettet når man kjøper bil og heller legge av 10-15 000 på uforutsette utgifter. Plutselig kan det være behov for en akutt reparasjon og om man har tømt hele sparekontoen på bilkjøpet kan det bli trangt økonomisk sett. Sjekk for eksempel ut den her. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Hybrid sparer hverken deg eller miljøet, og de bruker omtrent like mye drivstoff som andre. Når det er sagt så er hybrid fra Toyota gode biler, og gode å kjøre. Toyota er kjent for kvalitet og har ikke hørt om noe nevneverdige feil på gamle hybrider. Opel hører man mye forskjellig om og ville kanskje vært noe forsiktig her. I den prisklassen er det veldig mye å velge mellom så det blir vanskelig å komme med noen anbefalinger annet enn at små biler ofte har lavere drift og vedlikeholdskostnader enn større. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 (endret) Hybrid sparer hverken deg eller miljøet, og de bruker omtrent like mye drivstoff som andre. Unnskyld meg, men dette er rent tull. Gode hybrid-biler ligger helt nede i 0.35 på mila. De jeg har rundt meg som kjører hybrid har halvert sine drivstoff-utgifter. Når det er sagt, så er jeg stor tilhenger av japanske biler. Jeg har jobbet som mekaniker på et ikke-merke verksted og det som holdt oss med arbeid var franske og tyske merker. Toyota, Subaru, Honda og Mazda så vi ingenting til. Audi, Volkswagon og Golf derimot hang i bukkene konstant. Opel fra 1995 og opp midten av 2000-tallet er noe skikkelig skrot og det kommer fra en som har eid 8 Opel'er. Aldri mer kommer jeg til å kjøpe Opel igjen! Den siste jeg eide (Vectra B 2.2 Dti fra 2001) holdt på å ruinere meg, og jeg kan skru selv. Astra og Vectra er grusomt dårlige biler, noe til og med verksmesteren på Opel-verkstedet måtte innrømme. Det er mye feil på dem, samt at de ruster mye. Vectra C kan jeg til nød gå god for, men ikke noe jeg vil anbefale. Subaru og Honda er dyrt å eie pga delepriser, og det er lite ettermarkedsdeler å oppdrive. Jeg ville gått for Toyota. De er svært driftssikre og fortjener det ryktet de har. Toyota Avensis fra 2003-2008 er kåret til de mest driftsikre bruktbil-kjøpene som finnes og det kan jeg skrive under på siden jeg eier en selv. Endret 10. august 2014 av LiamH 2 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 LiamH den posten din der traff meg rett i hjertet <3 Akkurat som jeg skulle sagt det selv! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Astra og Vectra er grusomt dårlige biler, noe til og med verksmesteren på Opel-verkstedet måtte innrømme. Det er mye feil på dem, samt at de ruster mye. Grunnlaget for mitt utsagn er personlig erfaring med Astra G, hvor jeg har hatt en 1999 og en 2000, kjørt hhv 170.000 og 270.000 km. Begge har vært solide biler med god kvalitet og få feil, og heller ikke vært spesielt utsatt for rust (i motsetning til Opel tidligere). Mulig jeg har vært heldig, men jeg ville ikke vært betenkt på å kjøpe Opel neste gang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Hybrid sparer hverken deg eller miljøet, og de bruker omtrent like mye drivstoff som andre. Unnskyld meg, men dette er rent tull. Gode hybrid-biler ligger helt nede i 0.35 på mila. De jeg har rundt meg som kjører hybrid har halvert sine drivstoff-utgifter. Når det er sagt, så er jeg stor tilhenger av japanske biler. Jeg har jobbet som mekaniker på et ikke-merke verksted og det som holdt oss med arbeid var franske og tyske merker. Toyota, Subaru, Honda og Mazda så vi ingenting til. Audi, Volkswagon og Golf derimot hang i bukkene konstant. Opel fra 1995 og opp midten av 2000-tallet er noe skikkelig skrot og det kommer fra en som har eid 8 Opel'er. Aldri mer kommer jeg til å kjøpe Opel igjen! Den siste jeg eide (Vectra B 2.2 Dti fra 2001) holdt på å ruinere meg, og jeg kan skru selv. Astra og Vectra er grusomt dårlige biler, noe til og med verksmesteren på Opel-verkstedet måtte innrømme. Det er mye feil på dem, samt at de ruster mye. Vectra C kan jeg til nød gå god for, men ikke noe jeg vil anbefale. Subaru og Honda er dyrt å eie pga delepriser, og det er lite ettermarkedsdeler å oppdrive. Jeg ville gått for Toyota. De er svært driftssikre og fortjener det ryktet de har. Toyota Avensis fra 2003-2008 er kåret til de mest driftsikre bruktbil-kjøpene som finnes og det kan jeg skrive under på siden jeg eier en selv. Med en Auris diesel kommer man ned på samme forbruk som en hybrid, om man kjører riktig så pent. Man må kjøre veldig pent skal man komme ned på 0,35 med en hybrid også. Det å betale mer for en hybrid er ofte ikke verdt det. Det kommer jo en tid hvor batteriene ikke virker mer så man får utgifter på denne siden også. Det er også mer teknologi som kan gå føyken - uten at dette har vært noe problem frem til nå. Så min mening er at man bør finne en bil man liker og se litt på servicehistorikken. Er registerreim og bremser skiftet rund baut slipper man jo kostnader til dette. Hjullager likeså, sånn for å nevne noe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Fikk akkurat en epost fra min Audi-forhandler, med info om den kommende Audi A3 e-tron, ladbar hybrid med 150 hk bensinmotor og 102 hk el-motor. Oppgitt 0,15 l/mil etter EU-syklus. Er dette praktisk oppnåelig? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Det kommer jo an på kjøremønsteret og -lengden. Så snart man kommer over 5 mil (det er vel heller "5 mil") bruker den ikke en dråpe mindre enn en vanlig A3 med tilsvarende bensinmotor. Lenke til kommentar
sby89 Skrevet 14. august 2014 Forfatter Del Skrevet 14. august 2014 Tusen takk for mange gode svar, dere! Jeg har funnet en Toyota Prius executive til 110 000kr, det er 2007 mod og den har kun gått 46K mil. Den ser HELT strøken og ny ut både inne i og utenpå. Gammelt ektepar som har eid, flulgt opp alle servicer...(jeg har vært og tittet og prøvekjørt)Tror dere det er et godt kjøp? Lenke til kommentar
sby89 Skrevet 14. august 2014 Forfatter Del Skrevet 14. august 2014 Det er denne:http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50297828&searchclickthrough=true Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Løp å kjøp før folka her inne får deg over på andre tanker. Det eneste som er skummelt med å kjøpe en Prius er hvis dem har gått som Taxi og den klarte du å styre unna. Handler man bruktbil hos Toyota forhandler får man med god garanti. Det er forsåvidt bare lokkemat da det ikke kommer til å skje noe med bilen, men det gir en viss trygghet. Ellers legger vi oss padde flate hvis det skjer noe og du møter ikke mye motstand i garanti luka. Ta gjerne NAF bruktbil test hvis du føler for det. I challenge you! Dette skal være i orden! Hilsen ny/bruktbil klargjører for Toyota Asker&Bærum. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 (endret) Løp å kjøp før folka her inne får deg over på andre tanker. Det eneste som er skummelt med å kjøpe en Prius er hvis dem har gått som Taxi og den klarte du å styre unna. Handler man bruktbil hos Toyota forhandler får man med god garanti. Det er forsåvidt bare lokkemat da det ikke kommer til å skje noe med bilen, men det gir en viss trygghet. Ellers legger vi oss padde flate hvis det skjer noe og du møter ikke mye motstand i garanti luka. Ta gjerne NAF bruktbil test hvis du føler for det. I challenge you! Dette skal være i orden! Hilsen ny/bruktbil klargjører for Toyota Asker&Bærum. Vi har fått byttet to innsprøytnings-dyser gratis på 4D4-motoren (vi fikk forresten 1 år full garanti på en 2005-modell), men bortsett fra det har det vært lite tull. Dysene ble byttet på initiativ fra verkstedet selv uten at jeg sa noe, så det viser at de har integriteten på plass. Endret 14. august 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Jepp! Jeg vil da tippe du hadde en motorlampe og feilkode P2002 eller P0400. Om det gikk på bruktbilgaranti eller fabrikkgaranti kan jo diskuteres. Fabrikken gir mye godwill på Diesel problemer. At du slapp å betale er jo det viktigste. Bilenb din er riktignok en Diesel og ikke en Hybrid. Hybriden er enda mer driftsikker og jeg har egentlig lite til overs for Toyota Diesel. Fordi du kan få denne dyse, egr, dpf problematikken etterhvert og noen har vært mye plaget. Sånt vil ikke jeg ha hengende over meg i tilfelle det skulle skje. Jeg tør ikke å anbefale det. Bilen er ikke vedlikeholdsfri nok og det faller litt utenfor ekte Toyota kvalitet pga disse dysene Lenke til kommentar
sby89 Skrevet 14. august 2014 Forfatter Del Skrevet 14. august 2014 Løp å kjøp før folka her inne får deg over på andre tanker. Det eneste som er skummelt med å kjøpe en Prius er hvis dem har gått som Taxi og den klarte du å styre unna. Handler man bruktbil hos Toyota forhandler får man med god garanti. Det er forsåvidt bare lokkemat da det ikke kommer til å skje noe med bilen, men det gir en viss trygghet. Ellers legger vi oss padde flate hvis det skjer noe og du møter ikke mye motstand i garanti luka. Ta gjerne NAF bruktbil test hvis du føler for det. I challenge you! Dette skal være i orden! Hilsen ny/bruktbil klargjører for Toyota Asker&Bærum. Takk for gode råd Det har ikke vært taxi tidligere. Hvor mye koster en NAF bruktbil test? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 https://www.naf.no/tjenester/naf-test-ved-kjop/ Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Til Mekkern (og TS). Hører mange nevne at batteripakkene på el-bilene (og da gjerne inkl hybrid) bør byttes etter ca 8 år. På annonsen TS refererer til er det da 1 år igjen... Men stemmer det først og fremst og hva vil et evt bytte koste henne? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Wikipedia oppgir 8 år for den aktuelle modellen, men km-standen var en del høyere. En annen ting er hvor mye forskjell det faktisk vil utgjøre. Om jeg ikke husker feil så var det ikke mange km den greide på ren el-drift. Det var vel under 5? Rett gjerne på meg om jeg husker feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå