Fjell Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_religious_populations#Adherent_estimates Hvilken bedre måte å skaffe følgere på ved å si at de som ikke tror vil komme til et forferdelig sted . Hmm... Må være ganske kjipt å bli dømt for å tenke annerledes. (Er ikke slik at å tenke selv skader folk) Må ha mye med dominans å gjøre og lite med kjærlighet, om det er sånn livet fungerer. Bare en tanke Edit: Eller kan hende noen vil si at jeg feiltolker det. Men så har jeg ikke noe imot religiøse personer. Endret 9. august 2014 av Fjell Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Jeg trodde at Islam ikke hadde noe helvete og at katolikkene hadde avskaffet helvete? Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Jeg trodde at Islam ikke hadde noe helvete og at katolikkene hadde avskaffet helvete? Tja... Hvis du ikke kommer til himmelen etter du dør, hvor havner du da? Kristendommen (og sikkert Islam også) benytter seg av stor grad av skremsels taktikk (scare tactics). De gangene jeg har vært i kirken de senere år (konf, dåp, begravelse) har preken stort sett basert seg på slik taktikk. Prekene går ofte ut på å "slå deg med ene hånden og trøste deg med den andre". Lenke til kommentar
Fjell Skrevet 9. august 2014 Forfatter Del Skrevet 9. august 2014 (endret) Jeg trodde at Islam ikke hadde noe helvete og at katolikkene hadde avskaffet helvete? Noen kilder til det? Edit: Det nærmeste jeg vet om var at "Pope Francis" utalte om at ateister kunne komme til himmelen om de gjorde gode ting i livet. Som ble fjernet senere. http://www.independent.co.uk/news/world/europe/pope-francis-assures-atheists-you-dont-have-to-believe-in-god-to-go-to-heaven-8810062.html Endret 9. august 2014 av Fjell Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 (endret) Jeg trodde at Islam ikke hadde noe helvete og at katolikkene hadde avskaffet helvete? Noen kilder til det? Nei, hvis jeg hadde hatt kilder, så hadde jeg ikke stilt spørsmålet. Hørte bare på en debatt hvor det ble sagt at Islam ikke hadde noe helvete, du var bare død. Det samme gjelder spørsmålet om helvete innen katolisismen. Bare noe jeg har hørt, så hvis noen vet noe om dette, så ville jo litt konsis info vært interessant. I forhold til spørsmålet i første post, er dette selvsagt ikke svært relevant, men heller ikke totalt irrelevant. Islam trenger vel heller ikke noe helvete så lenge de har et harem av jomfruer i den andre enden? Kanskje det er sånn at Islam har mer gulrot enn pisk, mens kristendommen har satset bare på pisk? edit: noen raske søk tyder på at Islam har en helveteslære likevel. edit 2: Ja huff: http://en.wikipedia.org/wiki/Hell#Islam Endret 9. august 2014 av ærligøs Lenke til kommentar
IHS Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Jeg trodde at Islam ikke hadde noe helvete og at katolikkene hadde avskaffet helvete? Tja... Hvis du ikke kommer til himmelen etter du dør, hvor havner du da? Kristendommen (og sikkert Islam også) benytter seg av stor grad av skremsels taktikk (scare tactics). De gangene jeg har vært i kirken de senere år (konf, dåp, begravelse) har preken stort sett basert seg på slik taktikk. Prekene går ofte ut på å "slå deg med ene hånden og trøste deg med den andre". Mens djevelens taktikk er å hevde at han og helvete ikke eksisterer. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 (endret) Djevelens taktikk er å kalle seg jesus og villede folk med galskap. Det skapes ganske mange fanatikere av det. Fornuftens taktikk er å hevde at helvete som det ikke finnes noe bevis eller argument for derfor ikke eksisterer. Mange som er lurt av ondskap vil selv kalle fornuften for ondskap. Endret 9. august 2014 av Abigor 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Djevelens taktikk er å kalle seg jesus og villede folk med galskap. Det skapes ganske mange fanatikere av det. Det samme påstod jødene for to tusen år siden, til ingen nytte. Hva får deg til å tro at du kommer noen lenger enn dem ? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Lenger? Jeg vil at djevelen skal lykkes så jeg sier stå på. Jeg har allerede kommet mye lenger enn dem. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 (endret) Lenger? Jeg vil at djevelen skal lykkes så jeg sier stå på. Jeg har allerede kommet mye lenger enn dem. Dere tapte når dere korsfestet ham, det dere trodde var deres seier, var i virkeligheten deres nederlag. Men det var dette med å se hva som er den virkelige virkeligheten, Abigor ?det var derfor han alltid sa, "sannelig sannelig sier jeg dere" det blir det samme som virkelig virkelig Endret 9. august 2014 av IHS Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Dere? Jeg har ikke korsfestet noen. Typisk djevelen å kalle seg for jesus. En djevelsk god plan med en infernalsk suksess. Og etter å kalle seg jesus så advarer han mot "falske profeter" som skal komme etterpå, nok et triks for å lure seg unna mistanke. Jesus kan jo ikke være falsk, jesus har sagt at de falske skal komme etterpå. Men folk visste lenge før jesus at falske profeter skulle komme. Jesus er jo eksempel på det. Lenke til kommentar
GXT Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 (endret) Frykt er rett og slett et mer effektivt virkemiddel enn belønning i sammenheng med mennesker. Vi prioriterer å spørre oss selv om hva vi absolutt ikke ønsker fremfor hva vi ønsker. Konsekvenser kan i mange tilfeller være lettere å forestille seg enn belønninger, og etterlater generelt en mye sterkere følelse. Slik har disse religionene banet vei, samtidig som at dissse store maktbulldoserne har utslettet store deler av konkurransen. Kristendommens historie er avskyelig, og vi skal ikke lete lenger enn på norsk jord før vi finner spor av nordmenn som fikk kjenne på kristendommens urettferdige vrede. Så der har du det. Kristne argumenterer med djevelen fremfor himmelen grunnet at det psykologisk er en mye mer effektiv måte. Frykt fremmer ugjennomtenkte valg samt en irrasjonell tankegang. EDIT: Skriveleif Endret 10. august 2014 av Raxzer Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Når det gjelder Kristendommens "tiltrekningskraft" må man kanskje spør litt mer korrekt. Hva var attraktivt med kristendommen den gang? Og så; hva med i dag? Vi må nesten prøve å sette oss inn i hvordan det var å leve på den tiden, og hva slags etter-liv folk forestilte seg at det var i henhold til deres religion. For det var nemlig der Kristendommen virkelig skinte: "Himmelen" og "Paradis" er utrykk som til og med 2000 år senere kan lokke ellers normalt oppegående mennesker ut i de villeste feberfantasier. Hva hadde vel da fattige analfabeter for 2000 år siden å stille opp med i mot noe slikt? Etter et kort og hardt liv som tilbeder av en av de store av datidens religioner kunne man se fram til evigheten som et slags tanketomt skyggevesen i bunnen av en stor grop! Kanskje ikke da så veldig rart at Kristendommen med sitt budskap om nestekjærlighet, godhet, himmelen og paradis fant sine tilhengere. Ikke under trusselen om evig pine i helvete, det er en relativt ny metode å skremme folk kristne på. Og hadde vel sin storhetstid under blant annet den spanske inkvisisjonen. Motivet den gang var vel som i dag; makt! Så spørsmålet til TS om hvorfor disse religionene som har en kjepp og en gulrot er så dominerende? Personlig tror jeg "Helvete" i den vestlige verden nå er et såpass tåpelig konsept at det neppe påvirker mange til å tro den ene veien eller den andre lenger. Men et vagt budskap om en flott belønning etter livet, og alt du trenger å gjøre er å se på deg selv som et godt menneske. Det er på en måte en "fastfood" religion som passer svært godt inn i vår alles travle hverdag om vi på død og liv absolutt må tro på noe. Det likner jo til og med litt på barnetroen vår! Lenke til kommentar
IHS Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Frykt er rett og slett et mer effektivt virkemiddel enn belønning i sammenheng med mennesker. Vi prioriterer å spørre oss selv om hva vi absolutt ikke ønsker fremfor hva vi ønsker. Konsekvenser kan i mange tilfeller være lettere å forestille seg enn belønninger, og etterlater generelt en mye sterkere følelse. Slik har disse religionene banet vei, samtidig som at dissse store maktbulldoserne har utslettet store deler av konkurransen. Kristendommens historie er avskyelig, og vi skal ikke lete lenger enn på norsk jord før vi finner spor av nordmenn som fikk kjenne på kristendommens urettferdige vrede. Så der har du det. Kristne argumenterer med djevelen fremfor himmelen grunnet at det psykologisk er en mye mer effektiv måte. Frykt fremmer ugjennomtenkte valg samt en irrasjonell tankegang. EDIT: Skriveleif Kristne frykter ikke djevelen, det er djevelen som frykter de kristne. Du er ikke omvendt, derfor oppfatter du alt bakvendt, det var Jesus Kristus som vant under korsfestelsen ikke djevelen, alt er omvendt av det du tror. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Kristne frykter ikke djevelen, det er djevelen som frykter de kristne. Du er ikke omvendt, derfor oppfatter du alt bakvendt, det var Jesus Kristus som vant under korsfestelsen ikke djevelen, alt er omvendt av det du tror. Ah ja, korsfestelsen som forløste oss fra våre synder. Fantastisk snilt gjort av "Gud" å tilgi oss for noe Adam og Eva gjorde. Han måtte riktignok tenke på saken et par tusen år først. Og når han omsider fant ut at vi muligens hadde lidd nok, og det var på tide å frelse oss. Så kunne han ikke bare si: "OK, alt er tilgitt". Neida, for å bli tilgitt, så måtte vi (menneskerasen) drepe Guds eneste sønn for å sette ting i balanse igjen!? Logikken i dette er jo fantastisk: "Åh! Jeg er så sint på dere! Hvis dere ikke dreper sønnen min, så kommer jeg aldri til å tilgi dere!" Jah... Med en gud som det, hva skal vi vel med fiender? Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Trådstarter, jeg anbefaler heller å lese om hvordan begge disse religionene ble for det meste spredd. I Norges kristendomshistorie snakket vi gjerne om tre former for misjon, handelsmisjon (imøte med kristne i utlandet eller besøk fra handelsmenn) ordmisjon (ikke-vold, gjerne mest av munker og prester, en sjelden gang konger) og sverdmisjon (vold, truet på livet). Et par norske konger brukte gjerne først ordmisjon til å så skifte til sverdmisjon.Sjekk i historiebøkene og se hvilken av disse tre formene for misjon var dominerende i verden.I dagens verden har vi en ny form, bistandsmisjon. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 (endret) Kristne frykter ikke djevelen, det er djevelen som frykter de kristne. Du er ikke omvendt, derfor oppfatter du alt bakvendt, det var Jesus Kristus som vant under korsfestelsen ikke djevelen, alt er omvendt av det du tror. Ah ja, korsfestelsen som forløste oss fra våre synder. Fantastisk snilt gjort av "Gud" å tilgi oss for noe Adam og Eva gjorde. Han måtte riktignok tenke på saken et par tusen år først. Og når han omsider fant ut at vi muligens hadde lidd nok, og det var på tide å frelse oss. Så kunne han ikke bare si: "OK, alt er tilgitt". Neida, for å bli tilgitt, så måtte vi (menneskerasen) drepe Guds eneste sønn for å sette ting i balanse igjen!? Logikken i dette er jo fantastisk: "Åh! Jeg er så sint på dere! Hvis dere ikke dreper sønnen min, så kommer jeg aldri til å tilgi dere!" Jah... Med en gud som det, hva skal vi vel med fiender? Står ingen ting om at Jesus Kristus lot seg korsfeste for Adam og Evas skyld (synd) ? Jesus Kristus lot seg korsfeste for din egen skyld, den skyld du selv har pådratt deg og bærer på ! Jesus Kristus lot seg heller ikke korsfeste for å blidgjøre Gud, men for at du skal kunne tilgi deg selv og andre. Som sagt dere oppfatter alt bakvendt ene og alene fordi dere ikke er omvendt, så enkelt er det, dere kan ganske enkelt ikke se tingen riktig og ihvertfall ikke se Guds rike. Joh 3:3 "Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike" Endret 10. august 2014 av IHS Lenke til kommentar
Fjell Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 (endret) Kristne frykter ikke djevelen, det er djevelen som frykter de kristne. Du er ikke omvendt, derfor oppfatter du alt bakvendt, det var Jesus Kristus som vant under korsfestelsen ikke djevelen, alt er omvendt av det du tror. Ah ja, korsfestelsen som forløste oss fra våre synder. Fantastisk snilt gjort av "Gud" å tilgi oss for noe Adam og Eva gjorde. Han måtte riktignok tenke på saken et par tusen år først. Og når han omsider fant ut at vi muligens hadde lidd nok, og det var på tide å frelse oss. Så kunne han ikke bare si: "OK, alt er tilgitt". Neida, for å bli tilgitt, så måtte vi (menneskerasen) drepe Guds eneste sønn for å sette ting i balanse igjen!? Logikken i dette er jo fantastisk: "Åh! Jeg er så sint på dere! Hvis dere ikke dreper sønnen min, så kommer jeg aldri til å tilgi dere!" Jah... Med en gud som det, hva skal vi vel med fiender? Står ingen ting om at Jesus Kristus lot seg korsfeste for Adam og Evas skyld (synd) ? Jesus Kristus lot seg korsfeste for din egen skyld, den skyld du selv har pådratt deg og bærer på ! Jesus Kristus lot seg heller ikke korsfeste for å blidgjøre Gud, men for at du skal kunne tilgi deg selv og andre. Som sagt dere oppfatter alt bakvendt ene og alene fordi dere ikke er omvendt, så enkelt er det, dere kan ganske enkelt ikke se tingen riktig og ihvertfall ikke se Guds rike. Joh 3:3 "Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike" Som folka i middelalderen?. Skal kvinner ikke ha stemmerett også. For kvinnen var laget for mannen ifølge bibelen, og Paulus lag inn noen par ord der også. Ellers så bryr jeg ikke hva folk tror på egentlig. Endret 10. august 2014 av Fjell Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Kristne frykter ikke djevelen, det er djevelen som frykter de kristne. Du er ikke omvendt, derfor oppfatter du alt bakvendt, det var Jesus Kristus som vant under korsfestelsen ikke djevelen, alt er omvendt av det du tror.Tull og tøys. Det er massevis av kristne som frykter djevelen. Du er ikke kristne og kan derfor ikke uttale deg om hva kristne føler eller ikke føler. Selv om du kaller deg kristen betyr ikke det at du er ekte kristen. 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Står ingen ting om at Jesus Kristus lot seg korsfeste for Adam og Evas skyld (synd) ? Jesus Kristus lot seg korsfeste for din egen skyld, den skyld du selv har pådratt deg og bærer på ! Jesus Kristus lot seg heller ikke korsfeste for å blidgjøre Gud, men for at du skal kunne tilgi deg selv og andre. Som sagt dere oppfatter alt bakvendt ene og alene fordi dere ikke er omvendt, så enkelt er det, dere kan ganske enkelt ikke se tingen riktig og ihvertfall ikke se Guds rike. Jeg har ikke pådratt meg noen skyld, så om jesus har korsfestet seg for å min skyld som ikke eksisterer så må det sies å være bortkastet. Jeg kan tilgi meg selv helt uten jesus eller korsfestelse. Det kunne mennesker både før og etter jesus helt uavhengig av korsfestelsen. Den som lar seg lure av jesus er egentlig blitt lurt av djevelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå