Gå til innhold

18650 - kjøpshjelp


Anbefalte innlegg

Jeg tar spørsmålene først: hvorfra er det best å kjøpe 18650 battericeller? Jeg skal gjenoppbygge opp en 36V batteripakke med 50 celler, så det er litt viktig å finne brukbare celler til lavest mulig pris.

 

Gitt at det er fysisk plass til beskyttede celler (tvilsomt), hva er da smartest, å bruke beskyttede celler, eller å legge inn ny beskyttelseselektronikk på utsiden? Hvor får man evt tak i beskyttelseselektronikk?

 

Bakgrunn:

 

Jeg slengte fra meg batteripakken til en oppladbar sykkel inn i et skap ... uheldigvis fant jeg først ut noen dager senere at det var masse sjøvann i bunnen av skapet (lekk propellaksling kanskje, men det blir evt en annen tråd i et annet forum). Batteripakken er temmelig kaputt. Det visste seg å være alt annet enn trivielt å få tak i ny batteripakke som passer til sykkelen, så tanken nå er å ta vare på skallet og stappe i nye 18650-celler.

 

Jeg har tidligere kjøpt de cellene på dx.com som hadde flest gode reviews, men var misfornøyd med disse - har ikke målt, men lommelyktene mine varer og varer og varer med noen gamle celler rippet ut av en gammel defekt laptopbatteripakke, men ikke med dx-cellene. Jeg så også noen som hadde kjøpt andre batterier der, målt og funnet at de svarte til spesifikasjonene, så kjøpt flere batterier av samme type - men fikk batterier med langt lavere kapasitet. Mao, jeg stoler ikke helt på dx.com ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan aldri være helt sikker. Vet godt at batterier på DX er av ymse kvalitet. UltraFire kommer jeg f.eks aldri til å kjøpe igjen.

De jeg linket til bruker jeg selv og er fornøyd med.

 

Kvalitet og pris henger som regel sammen. Det er nok lurt å kjøpe kvalitet i.o.m at det bare skal et dårlig batteri til for å velte lasset ditt.

 

Du kan jo kjøpe flere ulike å teste selv før du storbestiller, men selv det er ikke noe garanti.

 

Ser forresten ut til at også disse er dårligere nå. De var bedre før.

 

Som regel er billigbatteriene av veldig dårlig kvalitet med kapasitet langt under spec og dem tåler få ladesykler før det konker.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg har sett youtube-videoer der de demonterer 18650-celler av tvilsom fabrikat.

Det eret lite batteri inni kapslingen, og hvetemel inni som fyllmasse, så det ikke skrangler.

Viktig å ha tunga rett i munnen, altså!

 

Jeg vet ikke hvor man får kvalitetsbatterier fra, men er interessert i å følge med.

Ikke værst med batterier du kan bake med :)

Lenke til kommentar

Jeg har handlet en del av disse: https://www.fasttech.com/products/1141103 Har aldri målt de, men tror enkelte av review har gjort det.

Du får disse med/uten tupp, og for lodding. Tror også de finnes ubeskyttet. De har også 3400mA versjonen.

 

Vær obs på at slike 18650-celler varierer litt i størrelse (+- x millimeter avhengig av produsent). Jeg ville ha målt de originale batteriene fra pakken din med skyvelære og brukt dette som ett av kriteriene. Fort gjort at flere litt for store batteri sammen ikke går ned i originalpakken :)

Lenke til kommentar

18650 Li-Ion er vel ikke den vanligste måten å bygge opp batteri til elsykkel, selv har jeg et batteri med store firkantede LiFePO (sikrere kjemi, men lavere kapasitet).

 

Beskyttelsen i et elsykkel-batteri bør ikke være integrert i hver enkelt celle da det fort begrenser maksimal strømtrekk fra motoren.

Skal man ha en relevant beskyttelse må denne være tilpasset pakkespenningen (36V) og strømkapasiteten på cellene. Det kan være en utfordring å få tak i dette. eBay har ikke alt, og enkelte spesialbutikker selger ikke til Norge. Av og til prøver jeg å google etter det jeg skal ha tak i + ordet "paypal", da er sannsynligheten større for at jeg finner butikker som er villig til å sende til Norge.

 

Li-Ion er ikke helt trygg å bygge selv med, selv store produsenter av laptoper kan få problemer med batteripakkene sine selv om de har mye mindre energi enn sykkelbatterier.

 

Ikke prøv å lodde batterier selv uten tabs, kjøp med tabs. Selv den lille punktvarmen som oppstår når man punktsveiser på tabs skader batterikjemien litt. (Et "ubrukt" batteri med påsveiset tabs oppfører seg kjemisk tilsvarende som et brukt batteri, da varmen har startet nedbrytingen av kjemien).

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvalitet og pris henger som regel sammen. Det er nok lurt å kjøpe kvalitet i.o.m at det bare skal et dårlig batteri til for å velte lasset ditt.

 

Det heter seg at "man får hva man betaler for", men jeg er uenig. Det som ofte er sant er at hvis noe er "for billig til å være sant", så er det en grunn til dét. Jeg kan imidlertid tenke meg at det er mulig å få solgt svindelbatterier med påtrykt tekst "panasonic" til en høyere pris enn svindlerbatterier med påtrykt tekst "ultrafire" ;-)

Lenke til kommentar

18650 Li-Ion er vel ikke den vanligste måten å bygge opp batteri til elsykkel, selv har jeg et batteri med store firkantede LiFePO (sikrere kjemi, men lavere kapasitet).

LiFePO ser det ut til at man får kjøpt relativt rimelig fra en norsk leverandør: http://www.alternativenergi.no/heter_lithium_batteri_3,3volt_10ah_li-fe_po4.html. Jeg skal se litt nærmere på fysiske dimensjoner.

 

Jeg fant en del beskyttede 18650-celler fra norske leverandører til akseptabel pris - da har man jo forbrukerkjøpsvern i tilfelle det skulle vise seg at påtrykt kapasitet er vesentlig høyere enn faktisk kapasitet.

 

Beskyttelsen i et elsykkel-batteri bør ikke være integrert i hver enkelt celle da det fort begrenser maksimal strømtrekk fra motoren.

Tenkte ikke på dette - det stemmer selvfølgelig.

 

Skal man ha en relevant beskyttelse må denne være tilpasset pakkespenningen (36V) og strømkapasiteten på cellene. Det kan være en utfordring å få tak i dette.

:-(

 

Ikke prøv å lodde batterier selv uten tabs, kjøp med tabs. Selv den lille punktvarmen som oppstår når man punktsveiser på tabs skader batterikjemien litt.

Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...