Kenneth Dammyr Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Intel Pentium 4 Extrem Edition Jeg har jo lest litt om den her på hardware.no, men når kommer den egentlig og er den så mye bedere enn f.eks P4 3.0 GHZ? Er det noen som kunne fortelle meg litt om denne prossesoren? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Nov/des har jeg hørt. Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 den har mer cache, og er litt raskere. er bedre kjent som "intel emergency edition" pga at den "bare" ble lansert for at intel skulle ha noe som kanskje kunne stille opp mot Amd athlon 64-bit prossesorene før prescott kommer. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Den er vel annonsert til å komme helt på slutten av året, kommer til å koste ca 9000 kroner og kommer til å være tilgjengelig i et svært begrenset opplag. Kort og godt: Vil du kjøpe Intel så gå for dagens versjoner eller vent på Prescott som forhåpentligvis dukker opp i butikkene i januar. Lenke til kommentar
Steinegal Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 I grunn å bunn er det en Xeon CPU som er stemplet som P4EE Lenke til kommentar
Sh4d3y Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 er mulig jeg ikke husker riktig, men leste et sted at amd athlon 64 slo p4EE lett som bare det, som sagt er det mulig jeg ikke husker helt rett da Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Athlon 64 3200+ har vanskligheter mot P4EE 3,2 GHz i de fleste 32 bits applikasjoner, men på en annen side så koster den ikke godt over 9000 kroner og har i tillegg mulighet til å kjøre 64 bits kode. Athlon 64 FX-51 har derimot et godt tak på P4EE 3,2 GHz, i alle fall går resultatene her litt begge veier, og man kan se på de som ganske likeverdige på 32 bits applikasjoner. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Det som er litt morsomt med EE er at Intel nesten taper penger på den når den har en prislapp på så mye som 9000 kroner (tror faktisk de håper på lav etterspørsel). Synes egentlig det er lusent å prate om slike CPUer som aldri er medt for det virkelige marked (dette gjelder også¨til en hvis grad Athlon 64 FX, men den har faktisk kommet på lager hos komplett nå). Man kan heller diskutere ordentlige Cpuer som den "vanlige P4 3,2 og Athlon 64 3200+, eller så kan man lese de 2104348908 trådene med samme tema og se hvor mye dumt som kommer fra både Intel og AMD fanatikere, skulle nesten tro det var fotball lag de holdt med : (jeg har sikkert kommet med noe fanatisk selv) Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Athlon 64 FX ikke ment for "det virkelige marked"? Det er i alle fall bare tull. Athlon 64 FX er i aller høyeste grad ment for markedet, men dagens 940-versjon er langt på vei bare en liten mellomversjon før den "ekte" FX-versjonen med 939-socket kommer over nyttår. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Det som er litt morsomt med EE er at Intel nesten taper penger på den når den har en prislapp på så mye som 9000 kroner (tror faktisk de håper på lav etterspørsel). Synes egentlig det er lusent å prate om slike CPUer som aldri er medt for det virkelige marked (dette gjelder også¨til en hvis grad Athlon 64 FX, men den har faktisk kommet på lager hos komplett nå). Virker som P4 Extreme Edition bare er en "paperlaunch" for å vise at de fortsatt kan hevde seg på ytelse, slik den oprinnelige Athlon XP 2800 var det i sin tid... Jeg gleder meg til Windows XP 64-bit edition kommer, da tror jeg vi vil se hva Hammer virkelig er god for! Lenke til kommentar
Da_Assassin Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 ok, nå mistet jeg oversikten her athlon 64... også fx... og 940 og 939... unnskyld meg, men kan noen forklare meg hva som er hva osv. for en som ikke har fulgt med på data-verdenen i noen måneder?... Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Det jeg mente med at Athlon 64 FX delevis ikke er ment for det virkelige marked er fordi den har en pris som ikke akkurat roper: "Kom og kjøp meg", og den er også skrekelig vankelig å få tak i, regner med at ting blir bedre når 939 versonen kommer. PS: Du må ikke tro at jeg er i mot AMD på noen måte, Athlon 64 vil dure å gå under Aluminiums panseret om 2 uker *grin* Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Athlon 64 er ute nå og bruker 754 pinner, dette er den mest aktuelle prosessoren for hvermansen. Athlon 64 FX er også ute nå og er litt raksere (den har doble minnekanaler) enn vanlig Athlon 64, men også til en mye høyere pris. Athlon 64 FX er i bunn og grunn identisk med Opteron og bruker 940 pinner og den trenger registrert minne. Fordi registret minne er dyrt og dårlig for ytelsen kommer AMD til å skifte socket for Athlon FX til 939 pinner(hvoedkortene blir også billigere). 40 prosessorer kommer ikke til å passe i 939 og omvendt. Socket 939 prosessorene har kodenavnet San Diego og kommer til å bli produsert med 90 nm teknologi. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Det jeg mente med at Athlon 64 FX delevis ikke er ment for det virkelige marked er fordi den har en pris som ikke akkurat roper: "Kom og kjøp meg", og den er også skrekelig vankelig å få tak i, regner med at ting blir bedre når 939 versonen kommer. PS: Du må ikke tro at jeg er i mot AMD på noen måte, Athlon 64 vil dure å gå under Aluminiums panseret om 2 uker *grin* Vel, komplett har tre av de på lager, så vanskelig å få tak i dem er det vel neppe.... Et helt annet spørsmål er om den er verdt pengene, og der er min personlige mening at den ikke er det. Prosessoren er dyr og minnet er svindyrt (DDR400 REG er nesten vanskeligere å få tak i enn selve prosessoren). Prosessoren gir uten tvil best ytelse på markedet, men ...... Om du foretrekker AMD eller Intel får være opp til deg Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Riktig at det er mye rot med AMD og pinner (940 vs 939) etc. The Inqurier forklarer dette bra i sin artikkel om emnet. Personlig ville jeg vente til Athlon 64 FX kommer i endelig 939-pin versjon, med støtte for vanlig (non-registered) DDR-400 minne. Lenke til kommentar
DaRe_deVIl Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Og det sier seg jo selv at den ikke er ment for "det virkelige marked" som du kaller det! Bare husk : Den har nettopp kommet. Har aldri sett en ny [n]type[/b] datadel, som ikke har kostet mye når den kom ut! Når jeg sier ny type mener jeg, f.eks fra P3 til P4, eller Titanium til FX! (Selvom fx serien ble en flopp fra nvidias side:) ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå