Gå til innhold

Kanaler og nettverk?

Anbefalte innlegg

Jo mer jeg leser om trådløse nettverk, jo mer forvirret blir jeg. Jeg har ett nettverk med ett modem/router fra Telenor ,Zyxel P2812. Til denne har jeg koblet en D-link router med kabel for å forlenge nettverket ned i første etasje. Denne har DHCP server skrudd av. Så har jeg en range extender som jeg prøver å koble til nettverket for å forlenge nettverket uti annekset. Skal disse 3 enhetene ha samme eller forskjellig channel?

Og hvordan kan jeg finne ut hva IP-adressen er på extenderen? Jeg får ikke kommet inn på webgrensesnittet på den, selv om alle lamper lyser og styrer. Jeg får koblet meg trådløst til internett via den, når jeg har den koblet til nettverkskontakten på den bærbare pcen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du skal IKKE ha samme kanal.. Da risikerer du at de forstyrrer hverandre... Kanal 1,6 og 11 er de 3 eneste som ikke overlapper hverandre i det hele tatt...

IP adressen til extenderen finner du i klient lista i Zyxelen... Sett den til fast/statisk så den alltid får den samme IP adressen...

Lenke til kommentar

Nei, du skal IKKE ha samme kanal.. Da risikerer du at de forstyrrer hverandre... Kanal 1,6 og 11 er de 3 eneste som ikke overlapper hverandre i det hele tatt...

IP adressen til extenderen finner du i klient lista i Zyxelen... Sett den til fast/statisk så den alltid får den samme IP adressen...

Nå river jeg snart alt håret av meg :wallbash: Jeg finner ikke extenderen på listen over klienter. Bare pcen. Pcen får jeg nå bare kobla til internett trådløst via kabel til extenderen. Jeg får også kobla den til internett via kabel direkte til modem/router. MEN jeg får ikke koblet den til nettverket, så jeg får den oppe og gå trådløst alene med det innebygde nettverkskortet. Mobilen vil heller ikke koble seg til den. Kan det ha noe med at det er tull med kanalene på nettverket nå? Siden jeg ikke kommer meg inn og får endret kanal på extenderen, så har jeg prøvd å endre det på modemet. Men da ser det bare ut til at alle de andre enhetene endrer til samme kanal (i følge wifi-programmet mitt på mobilen) Alt tullet startet da jeg prøvde å koble extenderen til nettverket via WPS. Den lyste plutselig som den skulle, men andre ting fungerte ikke :cry:

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får koblet den til nettverket, så har du vel ikke konfigurert den på noe vis heller da??

Den kobler seg selvfølgelig ikke bare automatisk opp sånn uten videre....

Koble deg til extenderen direkte med kabel og google etter default IP adresse og brukernavn/passord for å logge inn..

Når du har kommet deg inn, så konfigurer den så den er lik som Zyxelen, mtp WiFi/WLAN innstillinger, med unntak av kanal...

Alt ligger på Google uansett, så bør ikke være noen heksekunst å få dette til......

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sett en IP-adresse på ditt AP som er i den IP-range som router bruker, så får du tak i den senere på LANet. For eks 10.0.0.139/255.255.255.0

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Hvis du ikke får koblet den til nettverket, så har du vel ikke konfigurert den på noe vis heller da??

Den kobler seg selvfølgelig ikke bare automatisk opp sånn uten videre....

Koble deg til extenderen direkte med kabel og google etter default IP adresse og brukernavn/passord for å logge inn..

Når du har kommet deg inn, så konfigurer den så den er lik som Zyxelen, mtp WiFi/WLAN innstillinger, med unntak av kanal...

Alt ligger på Google uansett, så bør ikke være noen heksekunst å få dette til......

Konfigureringen foregår jo via webgrensesnitt? Så hvordan i alle verden skal jeg koble meg til den hvis jeg ikke vet IP-adressen på den? Uansett kabel eller ikke. Den fungerer jo som sagt til å koble til det trådløse nettet med via KABEL. Altså jeg har koblet en nettverkskabel fra pcen min til TP-Link extenderen. Da virker internett akkurat som om jeg kobler pcen direkte via kabel til modemet. (Fungerte nesten som ett veldig stort og knølete utvendig trådløst nettverkskort altså.

Den køddet det derimot til på en eller annen måte, slik at jeg ikke fikk koblet pcen direkte TRÅDLØST til modemet før jeg resatte modemet.

Jeg har vært inne på modemet via webgrensesnitt før, og lagt inn en eller annen IP-adresse på den. I og med at jeg styrte med å få til noen av de to(? Noen hadde strøket ut den orginale IP-adressen og skrevet på med tusj en ny) som sto under extenderen. Men i og med at det den gang ikke fungerte slik jeg trodde det skulle gjøre, så har jeg ikke tatt vare på hva jeg tastet inn den gang. (Den havnet i irritasjon i ett skap en stund) Jeg trodde IP-adressen var 10.0.0.137, men får ikke kontakt med den via dette :(

Angående å koble den til nettverket. Jeg trykket på WPS-knappen på modemet og knappen som skulle gjøre det samme på extenderen. Extenderen lyste så på de lysene den skulle, og dermed trodde jeg den var oppe og gikk, men ikke på annen måte enn som tidligere beskrevet altså: som ett slags nettverskort til den bærbare pcen min...

Endret av Sissel B
Lenke til kommentar

Da har jeg fått logget meg inn på extenderen og endre IP-adresse til noe som jeg husker. Men i Extender/Repatermodus, vil den bare kopiere Modemet som den er koblet til sin kanal? Acess-point modus er vel ikke aktuelt. Da må jeg vel trekke kabel ut i annekset og bruke den trådløst derfra?

Lenke til kommentar

Da har jeg fått logget meg inn på extenderen og endre IP-adresse til noe som jeg husker. Men i Extender/Repatermodus, vil den bare kopiere Modemet som den er koblet til sin kanal? Acess-point modus er vel ikke aktuelt. Da må jeg vel trekke kabel ut i annekset og bruke den trådløst derfra?

Akkurat hvordan konfigmenyene er på din extender, aner ikke jeg, da du ikke en gang har sagt hvilken extender du har.... Men "normalt", etter det jeg vet, så må du koble den til det eksisterende WiFi nettverket, på samme måte som du gjør med en PC eller mobil... Inne i konfigen på den selvsagt...

Hvordan det blir derfra, kan variere fra type til type... Men poenget er at det skal være likt som det eksisterende, da den kun skal utvide det, ikke lage noe nytt eller annet nettverk, med unntak av kanal, som sagt...

Og som extender, så skal den ikke kobles med kabel, nei... Den skal ta i mot WiFi signalet og sende ut igjen...

Lenke til kommentar

Akkurat hvordan konfigmenyene er på din extender, aner ikke jeg, da du ikke en gang har sagt hvilken extender du har.... Men "normalt", etter det jeg vet, så må du koble den til det eksisterende WiFi nettverket, på samme måte som du gjør med en PC eller mobil... Inne i konfigen på den selvsagt...

Hvordan det blir derfra, kan variere fra type til type... Men poenget er at det skal være likt som det eksisterende, da den kun skal utvide det, ikke lage noe nytt eller annet nettverk, med unntak av kanal, som sagt...

Og som extender, så skal den ikke kobles med kabel, nei... Den skal ta i mot WiFi signalet og sende ut igjen...

Ja jeg har koblet den til det eksisterende nettverket med SSID og passord. Men når jeg sjekker modemet og denne TP-Link WA730RE repeateren på mobilens Wifi-Analyzer (program som viser hvilket nettverk/enhet jeg er koblet til og hvilken kanal disse er på), så viser både modem og TP-Linken samme kanal. For eksempel hvis modemet har kanal 11 og repeateren har det samme, så går jeg inn på modemet og endrer den til 6. Da får plutselig TP-linken også kanal 6. Det er derfor jeg lurte på om den i repatermodus "kopierte" modemets innstillinger på noe vis.

Lenke til kommentar

Nja.....fortsatt veldig ustabilt uti annekset. Er plutselig veldig bra dekning, og så faller det ut. Derfor jeg i utgangspunktet lurte på om modem og extender måtte ha forskjellige kanaler. At kanskje det at de eventuelt hadde samme gjorde at det ble mer ustabilt. Men jeg finner ikke noe sted å endre det på i webgrensesnittet på repeateren og endrer jeg det på modem, så hermer repeateren...så da er det kanskje en annen grunn til at det ikke vil bli mer stabilt.

Spørs om vi må grave ned ett rør over parkeringsplassen og legge kabel lell da. Strømledning skal vel mest sannsynlig graves ned allikevel så...Er det noe spesielt jeg må ta hensyn til angående kabel da? Trengs det noe spesiell type i og med at den må trekkes utvendig? Og hvor selger de lange nettverkskabler? Biltema hadde ikke lengre enn 20m. Skal det trekkes fra modemet i andre etasje, ned i første, over parkeringsplassen og inn i annekset trenger vi sikkert lengre enn det.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg kjenner ikke din extender, men på min Netgear WN3000RP kan jeg ikke endre kanal, den mottar og forsterker signalet akkurat slik den mottar det.

Lenke til kommentar

Hvordan er modem og extender plassert i forhold til hverandre? De må ha best mulig fri sikt mot hverandre for at signalet skal komme lettest frem...

Hvordan er settingene dine? Kryptering?

Er nok riktig at kanalen er den samme ja... Fordi den er i extender modus og ikke AP modus, så tar den i mot og sender ut igjen på samme.. Er nok derfor du ikke kan endre på den, som i AP modus... Men nå er extender den verste måten å utvide et WLAN på også da..... Så hvis du kan legge kabel og endre den til AP istedet, så er det en myyye bedre løsning...

Kjøp en rull med 100m bulk kabel... Få noen til sette på plugger ETTER at kabelen er trekt igjennom rør!

Hvis du skal legge kabelen sammen med strøm, så for gud skyld skaff en skjermet kabel (STP/FTP kabel)!

Lenke til kommentar

Hvordan er modem og extender plassert i forhold til hverandre? De må ha best mulig fri sikt mot hverandre for at signalet skal komme lettest frem...

Hvordan er settingene dine? Kryptering?

Er nok riktig at kanalen er den samme ja... Fordi den er i extender modus og ikke AP modus, så tar den i mot og sender ut igjen på samme.. Er nok derfor du ikke kan endre på den, som i AP modus... Men nå er extender den verste måten å utvide et WLAN på også da..... Så hvis du kan legge kabel og endre den til AP istedet, så er det en myyye bedre løsning...

Kjøp en rull med 100m bulk kabel... Få noen til sette på plugger ETTER at kabelen er trekt igjennom rør!

Hvis du skal legge kabelen sammen med strøm, så for gud skyld skaff en skjermet kabel (STP/FTP kabel)!

Vil en slik fungere greit da? Er det komplisert å sette på plugger da?

Endret av Sissel B
Lenke til kommentar

Ja det er mulig, men ikke direkte enkelt, vil være mye enklere å kjøpe

Datauttak 2xRJ45 Exxact

Eventuelt Modularjack, UTP Cat6 og feste Cat6 kabelene i som en skjøtekabel.

Skal lite til du mangler 1 eller flere kabeler i pluggen da må du gjøre alt på nytt igjen.

Hva er det som gjør det så komplisert da? :) Skjønner ikke helt hvorfor jeg skal ha den på den første linken i stedet? Jeg skal ha en skjerma kabel som jeg skal trekke gjennom ett rør og grave ned under parkeringsplassen og litt under en plen mellom huset og annekset. Ene enden skal kobles til router/modem inne, andre enden skal kobles til ett trådløst aksesspunkt inne i annekset. Slik at gutta kan bruke Wii U, nettbrett og telefoner på nett der inne. RJ45 kontaktene bør vel være skjerma og når kabelen er det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...