Tijiel Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Hei, Skal søke boliglån men har et spørsmål. Jeg kan ta lån i SPK som har en effektiv rente på 2,75%, hvor billigste konkurrent har ca 3,51% i effektiv rente. Problemet er at jeg kan ikke låne mer enn 1,7 mill i SPK og jeg ønsker totalt å låne opptil 3,4 millioner. Regnet ut at kostnaden pr mnd på et lån hos SPK på 1,7 til: 6933 pr mnd Hvis jeg låner 1,7 mill yttligere hos billigste konkurrent blir kostnaden pr mnd for dette: 7586 pr mnd Totalt blir dette kr 14519 pr måned i totale lånekostnader. Men lønner det seg å ha to separerte lån eller er det kostnader jeg overser? Da tenker jeg spesielt på om det har vært billigere å låne hele summen (3,4mill) til de som tilbyr 3,51% effektiv rente? I følge deres kalkulator blir kostnaden da kr 15 173 pr mnd, altså 654 kr mer en ved to separerte lån. PS: det er valgt annunitetslån med løpetid på 30 år på begge løsningene. Det jeg tenkte var feks. å sette lengre løpetid på det billigste lånet og heller betale ned mer av det dyrere først? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Det vill alltid være lønnsømt å ha maksimalt lån i spk. De kan også gi avdragsfrihet i 5 år. Det kan sannsynligvis den andre banken også gjøre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Med såpass stor renteforskjell og store beløp så skal det mye til at det er så store kostnader hos SPK til at det lønner seg å låne 1,7 millioner til nesten et prosentpoeng høyere rente et annet sted for å slippe unna gebyrer. Du bør dermed ta opp mest mulig i SPK, og betale dette ned så sakte som mulig, slik du foreslår. Dersom du har mulighet til avdragsfrihet eller enda lengre nedbetalingstid så er det supert, om du betaler tilsvarende mere ned hos den andre banken. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Forutsatt at de 3,4 mill du låner er innenfor 80 % av boligverdien vil det helt klart lønne seg å gå for to lån. SPK vil da ta 2.prioritet. Gevinsten du har regnet ut er et gjennomsnitt for 30 år, rentefordelen vil reelt sett være betydelig større i begynnelsen, før lånene nedbetales. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Forutsatt at de 3,4 mill du låner er innenfor 80 % av boligverdien vil det helt klart lønne seg å gå for to lån. SPK vil da ta 2.prioritet. Men SPK krever da førsteprioritet? Og det gjør alle andre også, så for at det skal være aktuelt må da TS ha noe mer sikkerhet, foreldres bolig eller liknende? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 (endret) Forutsatt at de 3,4 mill du låner er innenfor 80 % av boligverdien vil det helt klart lønne seg å gå for to lån. SPK vil da ta 2.prioritet. Men SPK krever da førsteprioritet? Og det gjør alle andre også, så for at det skal være aktuelt må da TS ha noe mer sikkerhet, foreldres bolig eller liknende? Nei, SPK godtar som jeg skrev 2. prioritet forutsatt at de holder seg under 80 %. Så hvis TS har en bolig verd minst 4,25 mill bør det gå bra. EDIT: Forutsatt at han/de har en inntekt bankene vurderer som høy nok til å betjene et lån på 3,4 mill (bruttolønn ca 1 mill) Endret 10. august 2014 av nojac Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Er du sikker? Jeg mener bestemt at jeg så på nettsiden deres at de skulle ha det, men nå finner jeg det ikke, skulle gjerne hatt en link til dette.. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Noen banker krever 1. prioritets pant i boligen. Statens pensjonskasse kan etter vurdering innvilge lån med sikkerhet etter lån til annen bank. Det må komme frem i søknaden hvor mye lån den andre banken skal ha med prioritet/sikkerhet foran oss. https://www.spk.no/Boliglan/Sporsmal-og-svar-om-boliglan/hvilken-sikkerhet-krever-dere/ Lenke til kommentar
nojac Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 (endret) https://www.spk.no/Boliglan/Sporsmal-og-svar-om-boliglan/hvilken-sikkerhet-krever-dere/ EDIT: OK To like svar i samme minutt... Endret 10. august 2014 av nojac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå