ghfdhd Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Ønsker å bygge en stasjonær data som i hovedsak skal brukes til musikkproduksjon. Har fra før av et Roland FP7 digitalt piano som jeg vil bruke som midi controller (USB-midi), en 46" tv som skjerm, og to aktive monitorer med RCA/phono output.Det jeg behøver er en data som kan utføre playback av midi signal (tilnærmet) uten latency/delay, da jeg har lyst til å gjøre live recordinger med pianoet mitt. Er usikker på om jeg også trenger et internt/eksternt dedikert lydkort, eller om det holder med et HK som f.eks. ASRock Z87m Extreme4 som har Realtek ALC1150 codec (?). Har googlet litt, men sliter med å finne et svar. Bruksområder: Musikkproduksjon/ live recording i Cubase 5.0-7.x Avspilling av HD (skal ikke game, eller redigere video for øyeblikket) Krav: Mulighet for å sette inn et dedikert skjermkort på et senere tidspunkt. Noenlunde stillegående (ønsker å gjøre live recordinger med piano). Oppsett som tillater så lav delay/latency som mulig mellom midi controller og playback av samples/instrumenter. Kommer nok til å leke med flere VSTi/instrumenter og layers etterhvert, så selvom formålet i utgangspunktet er kun live recording av piano - vil jeg ha muligheten til å lage større produksjoner. (Minst 8gb ram?) Har sett på mATX / mITX tower formatet, kun pga det estetiske, men taper jeg på det ift. pris/ytelse, så dropper jeg det. Er svært usikker på hva som er et fornuftig busjett på en slik pc, så jeg stiller meg fleksibel. Budsjettet er i utgangspunktet på 8000,- for datakomponenter, kabinett og evt. internt/eksternt lydkort. Software inngår ikke i budsjettet. Setter pris på alle tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Vel nå har jeg ikke så veldig greie på dette, men når vi snakker om ytelse bør 8 GB holde til lydredigering og musikk. Virker ikke ut som du har veldig høye krav når det gjelder ytelse men med tanke på effekforbruk vil nok Intel Core i5-4690T eller i3 4350 muligens gi nok ytelse begge burde ha nok ytelse til å klare 4k ultra HD videofilmer på youtube uten store problemer. Kjøpt deg vertfall SSD disk på 250 GB eller mere samsung 840 er vertfall trygg. Hovedkortet du foreslår er sikkert helt greit nok. Spørsmåler blir om du skal ha ekstern lydkort eller ikke f.eks Asus ROG Xonar Phoebus eller Creative Sound Blaster ZxR Du bør nok kjøpe deg cpu kjøler, siden intel ikke er noe å skryte av: Cooler Master TPC 800 kan klare opp til 90 watt cpuer men tempraturen blir nok høy om sommeren. Og du må ha Matx eller ATX for å få plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå