Pjuuok Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Hei, Har 2 datamaskiner som har ligget i rundt 1-2 år. Jeg bygde de for en stund siden når interessen var på topp. Dessverre så slo lynet ned og tok knekken på de. Når jeg satt bort datamaskinene så var datamaskin nr1 helt død og ville ikke starte i det hele tatt. Datamaskin nr2 startet, og gikk an å bruke, men det var et eller annet galt med den, den oppførte seg rart (hang seg opp osv.) og i tillegg fungerte ikke ethernet porten etter lynnedslaget. TL;DR versjon: Når jeg prøvde å få liv i begge datamaskinene i dag så startet begge to. Jeg koblet opp hver datamaskin til både skjerm, tastatur, mus og strøm. Begge startet overraskende, men på begge datamaskinene så er det ingen signal på skjerm. Og datamaskinene har begge startet, det blåser i viftene og alt "virker" OK, men jeg prøvde det litt flere ganger da jeg først mistenkte at det kunne være skjermen som var feilen, men har prøvd både på skjerm (DVI) og TV (HDMI) og ingen signal. Mens jeg prøvde flere ganger så hendte det at datamaskin nr1 blåste viftene på full guffe når jeg startet den, noe jeg syntes var snålt. Ønsker tips til hvordan jeg kan feilsøke hvilke komponenter som er defekte og som jeg må erstatte for å få en funksjonell datamaskin igjen! Lenke til kommentar
probin Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 (endret) Har du et ekstra grafikkort liggende? Prøv det! Ellers kan du ta ut rammen og prøv bare med en rambrikke. Lyser hovedkortet rødt? Det blir vel det enkleste å teste ut først. Endret 8. august 2014 av probin Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 8. august 2014 Forfatter Del Skrevet 8. august 2014 Jeg har jo igrunn 2 grafikkort da jeg har 2 datamaskiner, men symptomene er jo de samme på begge to, så derfor har jeg ikke prøvd. Har dessverre ikke 1 ekstra grafikkort... Vil det fungere å bruke angreretten ved å "teste" et grafikkort? Er nesten så jeg legger inn bestilling på Komplett så jeg kan prøve meg frem... Skal prøve å stokke om/ta ut rambrikke® og se om jeg får noe signal på skjermen. Holder dere oppdatert. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 (endret) Normalsett ved lynedslag, er vel PSU, hovedkort, harddisker samt Dvd stasjon mest sårbare. Skal mye til at ram eller CPU går istykker før hovedkortet. Selvfølgelig kan jo det hente rabrikkene har falt ut men da skal man være veldig uheldig. Hvis du har skjermkort på hovedkortet, DVI\VGA eller HDMI så prøv det først, om det virker kan det være skjermkortet er defekt. Men siden du har problemer med lan på det ene hovedkortet vil jeg tro hovedkortet størst sansynlig er skadet. Koster ikke mye å kjøpe nytt PCI-E nettverkkort om det er bare det som er problemet: Intel Gigabit CT Til en annen gang vil jeg anbefale overspenningsvern det koster så lite og sparer deg for mye tid. Endret 8. august 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
probin Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Usikker på angreretten, men tror ikke drt skal være noe problem. Du har ikke foreldre/venner du kan låne kort av da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå