Gå til innhold

JEg har et stort problem med lyden her

Anbefalte innlegg

Når jeg f.eks hører på musikk kommer det av og til en klikkelyd. Så blir lyden borte i noen sekunder, og kommer plutselig tilbake igjen. Slik holder det på. Det skjer aldri når jeg nesten ikke har på lyd

JEg har audigy2

Hva kan grunnen til dette være?

Det virket perfekt før i dag.

Nei jeg har ikke overklokket

Update(edit):

Jeg koblet en cdspiller til forsterkeren og problemet var der fortsatt. Det er derfor ikke noe galt med audigy kortet. Det er forsterkeren det er noe galt med.

Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et forslag som høres teit ut, men som KAN ha noe for seg:

Er du sikker på at det ikke er noen som står utenfor vinduet med en fjernkontroll og leker med deg?

Hvis dette er utelukket får vi se på andre alternativer:

Klikkelyden du hører er antagelig, avhengig av type forsterkr du har, et relee som kobler fra. Releer sitter gjerne på ingangene og på utgangene, og brukes til å velge signalkilde og høyttalerutganger. Er det noen SYNLIG endring på forsterkeren når dette skjer? Noen lamper som tennes?

Det høres i grunnen ut som forsterkeren din har et sikringskretsløp som slår inn. Slike skal beskytte forsterker og høyttalere mot overbelastning hvis noe er galt eller systemet kjøres alt for hardt. Hva slags høyttalere har du koblet til? Vet du impedansen på disse? (Står gjerne bakpå, feks 8 ohm, eller "omegategn"). Hvis høyttalerne har veldig lav impedans eller hvis du har koblet på flere høyttalerpar kan dette føre til at sikringskretsløpet slår inn. Forsterkeren beskytter seg selv mot å brenne opp. Hvis det er en kortslutning feks. i en av høyttalerne eller ved høyttalerterminalene på forsterkeren vil også dette skje.

Prøv å fysisk koble fra den ene og så den andre høyttaleren. Se om problemet vedvarer. Prøv evt. med et annet høyttalerpar og andre høyttalerkabler. Se om forsterkeren lager klikkelyd når det ikke er koblet til høyttalere i det hele tatt.

Post evt. resultater og litt flere detaljer om utstyret ditt her.

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel nikko forsterker av typen na-700II.

Denne er koblet til 2 Kirksaeter høytalere. De er 8ohm. Disse høytalerne er ca 1 år gamle. Det at det er høytalerne som er problemet er jeg nesten sikker på at det ikke er. Grunnene til dette er:

1. problemet skjer også når jeg bruker headsett som er koblet til forsterkeren.

2. Kirksaeter er jo såvidt jeg vet et forholdsvis dyrt kvalitetsmerke. Det kan jo selvsagt være feil med de også, men hovedsakelig pga punkt 1 tror jeg det er forsterkeren.

Lenke til kommentar

Kikket litt på dette, og forrige svar er nok inne på noe, men kanskje i feil ende. Det kan være at reelene kobler ut pga. misforhod mellom impedans mellom lydkortutgangen din og ampinngangen. ingangsimpedans skal alltid være høyere enn utgangsimp.

En annen årsak kan være at signalet er for kraftig ut fra pc'n din. Har du systemmikser, så kan du prøve å dempe signalet litt.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...