Gå til innhold

Eiendom - Maksimere profitt når tomt er eiet.

Tijiel

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått tilgang til en del boligtomter som ligger i attraktive områder for boligbygging. (ikke tjuvholmen attraktivt, men nære byens sentrum, fritidsområder og utsikt).

Her er problemstillingen, jeg skal ikke bo på disse tomtene selv, så ønsker dermed tjene noe penger på de nå som boligprisene fortsatt er høye og det er mangel på attraktive tomter der jeg bor. Men jeg lurer på hva som er det mest lønnsome i forhold til videresalg.. Selvfølgelig er tomtesalg den enkleste og raskeste måten, men tvilsomt den mest "profittmaksimerende", spesielt når det er snakk om flere tomter som ligger i lag med hverandre. Har og noen som ligger "alene"..

Har tenkt på å ta lån og bygge enebolig (i feks element form) og selge tomt for tomt med hus, men da må jeg bo der i 2-3 år før salg kan skje skattefritt, stemmer ikke det? Og da er kanskje ikke dette så lukrativt som de ser ut til?

En annen ting er jo og selge flere tomtene sammen til en entreprenør som kan sette opp leilighetskompleks, men vet ikke hvor lønnsomt dette er for meg kontra de andre løsningene, også i forhold til skatt.

Siste vil være å skaffe investorer som er villige til å finansiere hus/leiligheter på disse tomtene og sette dette på mitt eget AS hvor jeg tar risikoen og ansvaret for oppføring av hus/leiligheter og deler profitten med investorene.

Fint hvis noen med eiendom eller interesse for dette har noen synspunkter på hva som kan være en god løsning!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er tomtene tilrettelagt med vann, kloakk, straum og veg? Eller er det reine naturtomter?

Om tomtene ligger nært kvarandre så kan det være hensiktsmessig at du planlegger tomtene med ein veg som går langs grensa mellom tomtene. På den måten vil vegtilkomtsten være klarlagt på forhånd, og ved å bruke litt av alle tomtene til vegen så vil du også sørge for at kvar enkelt tomt blir så stor som mogleg.

Når det gjeld å bygge boliger som du skal selge vidare så vil det heilt klart gi den største profitten, men det innebærer også litt risiko i forhold til boligpriser, samt at du må ha ein del investeringsmiddler. Banken blir fort meir tilbakeholdne i forhold til å gi lån til å bygge bolig når du ikkje har tenkt å bu der sjølv.

Lenke til kommentar

Er tomtene tilrettelagt med vann, kloakk, straum og veg? Eller er det reine naturtomter?

Om tomtene ligger nært kvarandre så kan det være hensiktsmessig at du planlegger tomtene med ein veg som går langs grensa mellom tomtene. På den måten vil vegtilkomtsten være klarlagt på forhånd, og ved å bruke litt av alle tomtene til vegen så vil du også sørge for at kvar enkelt tomt blir så stor som mogleg.

Når det gjeld å bygge boliger som du skal selge vidare så vil det heilt klart gi den største profitten, men det innebærer også litt risiko i forhold til boligpriser, samt at du må ha ein del investeringsmiddler. Banken blir fort meir tilbakeholdne i forhold til å gi lån til å bygge bolig når du ikkje har tenkt å bu der sjølv.

Alle tomtene ligger ved en vei, med boligområde på andre siden så tomtenes grenser ligger mot en vei allerede. Og med at det ligger mye boliger på andre siden samt relativt "sentralt regner jeg med det er bare oppkobling til vann/kloakk osv som er nødvendig.

Okey, å feks få finansiert bygging av et hus på en tomt er nok ikke noe problem, men da må de selges stykkhvis da jeg ikke kan finansiere bygging av hus/leiligheter på alle tomtene selv. Men du mener fortsatt en slik løsning vil gi større profitt uansett om jeg ikke bor i boligen før salg?

Endret av Tijiel
Lenke til kommentar

Bygging har blitt latterlig dyrt og du er avhengig av å bygge billig for å få mer gevinst enn ved å bare selge tomtene.

I teorien skal du ikke klare å bygge rimeligere enn det kjøperen klarer. I praksis så kan dette være mulig og du kan få høyere gevinst. Da vil det dessuten være lønnsomt å bygge og bo der i mer enn ett år, for deretter å selge eiendommen skattefritt etter gjeldende regler.

Lenke til kommentar

Du må nesten ta kontakt med entreprenører og finne ut hva som skal til for å bygge ut de enkelte tomtene, lage et budsjett og se hvor mye penger du må få for det ferdigbygde huset for at det skal lønne seg sammenlignet med å selge tomten til en utbygger. Med finansieringskostnader tror jeg fort du kommer til å slite med å gjøre dette lønnsomt når du ikke har noen erfaring med det fra før av. Det innebærer i alle fall en svært stor risiko. Boligmarkedet kan gå mot deg, det kan bli dyrere enn planlagt å bygge, det kan ta lengre tid enn planlagt å bygge (dermed økte finanskostnader) etc.

Hadde du hatt erfaring med dette fra før så kunne det nok vært en god ide, evt. dersom du uansett hadde masse kapital du måtte sette i arbeid (lettere å tåle risikoen når du bruker egne penger kontra lånte penger), men jeg ville nok heller tatt kontakt med boligutbyggere og hørt om dere kan få til et samarbeid. Evt solgt tomtene enkeltvis som de er, evt. samlet.

Lenke til kommentar

Okey, da skal jeg forhøre meg litt med lokale entreprenører og høre hva de sier. Tror nok det mest sannsynlige i dette tilfellet er at jeg enten selger tomtene enten separert eller samlet, eller å inngå et samarbeid med byggefirma hvor det evt bygges ut et leilighetskompleks som kan selges via de.. Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...