Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hente bil i Sverige

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe meg en banebil fra Sverige i helgen, men lurer litt på hvordan jeg skal få den med hjem. Jeg har ikke bilhenger. Får ikke tauet bilen heller, for det blir for langt.. bilen har skilter, men siden den skal brukes som banebil trenger den jo ikke det, men da får jeg jo ikke kjørt den hjem heller.

Noen forslag? Er noen midlertidige løsninger bare for å få kjørt den hjem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke sånn nå at du kan kjøre biler med utenlandske skilter i opp til 2 uker før de må bli "om registeret"?

Siden det er banebil så tror jeg du da kan ta den inn i Norge og deretter avskilte den.

Du må nok betale litt avgifter, men slipper vel unna momsen (tror jeg)

Jeg anbefaler "føre var en rumpa bar"prinsippet: send mail eller ring til Tollvesenet :)

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg skal kjøpe meg en banebil fra Sverige i helgen, men lurer litt på hvordan jeg skal få den med hjem. Jeg har ikke bilhenger. Får ikke tauet bilen heller, for det blir for langt.. bilen har skilter, men siden den skal brukes som banebil trenger den jo ikke det, men da får jeg jo ikke kjørt den hjem heller.

Dette høres ikke veldig gjennomtenkt ut. Hvordan er planen at du skal få bilen på løp?

Det sier seg vel selv at du også må gå til anskaffelse av henger (og en bil som kan trekke så tungt)?

Lenke til kommentar

Du kan kjøre bilen hjem dersom bilen har skilter som gjør den lovlig å kjøre på veien. Du må stoppe på betjent tollstasjon ("kjøre på rødt") i åpningstiden der du enten får et dokument der det står at du må møte opp på det lokale tollkontoret innen tre dager for å betale moms, eller du kan betale momsen på grensen.

Du kan bruke kjøretøy med utenlandske kjennemerker i Norge i inntil 30 dager regnet fra tidspunktet da du fortollet bilen inn i landet. De utenlandske kjennemerkene må være gyldige, og kjøretøyet må ha gyldig forsikring. Kilde.

Lenke til kommentar

Dette høres ikke veldig gjennomtenkt ut. Hvordan er planen at du skal få bilen på løp?

Det sier seg vel selv at du også må gå til anskaffelse av henger (og en bil som kan trekke så tungt)?

Han skriver jo dette da: Er noen midlertidige løsninger bare for å få kjørt den hjem?

Lenke til kommentar

Hei.

Prøveskilter :)

Lenke til kommentar

Hvis man driver med banebil, racing og slikt så er det jo mye bilhengere rundt det sirkuset der. Man kjenner noen som kjenner noen osv. Spørs jo hvor lenge du har holdt på med dette.

Kjenner forsåvidt et par som driver enkeltmannsforetak og hvertfall 2 av dem tilbyr bl.a transport. Du har kanskje allerede sett dem på gatebil ellers er det meget aktive innen dette greiene der. Å kjøre til Sverige å hente bil har jeg inntrykk av at dem omtrent gjør daglig :p

Fant forsåvidt bare "hjemmesiden" til han ene https://www.facebook.com/HongsethRacing?ref=nf eller http://www.hongseth-racing.no/

Seriøs type med mye innsatsvilje som har trekkutstyr i orden. Kjenner jeg han rett så sitter han bare å venter, mer eller mindre. Han har redda meg mange ganger på mange måter og midt på natta. Du får sende han en mail eller ringe å spørre om pris hvis det er krise.

Må finne siden til han andre... updater hvis jeg kommer så langt.

Endret av Mekker`n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...